|
"Smutnou vecou je to, že radikálny, na človeka zameraný
pohľad na lásku presakuje do našej kultúry a do zborov. Od istého času
sa vyvinul názor, podľa ktorého sú deti vyučované, že cítiť sa byť
milovaný znamená cítiť sa byť vysoko ohodnotený (ocenený). Na základe
tohto pohľadu na lásku boli vybudované celé vzdelávacie filozofie –
učebné osnovy, rodičovské zručnosti, motivačné stratégie, terapeutické
modely a techniky pre predajcov. Väčšina ľudí modernej doby si sotva
vie predstaviť inú alternatívu pochopenia termínu byť milovaný, než ako
byť vysoko ohodnotený (byť považovaný za Niekoho Dôležitého – pozn.
prekladateľa). Ak nemáš o mne vysokú mienku (ak si ma vysoko neceníš),
tak ma nemiluješ.
Ale ak aplikujete túto definíciu lásky na Boha, ona oslabuje jeho
hodnotu (dôležitosť), podkopáva Jeho láskavosť (dobrotu), a kradne naše
konečné uspokojenie. Ak potešenie v Bohu samotnom nie je konečným a
najväčším darom lásky, potom Boh nie je najväčším pokladom, jeho
sebaobetovanie nie je najväčším darom milosti, evanjelium nie je dobrou
správou, že hriešnici sa môžu tešiť so svojím Tvorcom, Kristus netrpel
preto, aby nás priviedol ku Bohu, a naše duše sa pre uspokojenie musia
obzerať mimo neho. Toto prekrútenie božskej lásky do podpory sebaobdivu
je sotva postrehnuteľné. Vlúdilo sa do našich najviac nábožných skutkov
(úkonov). Tvrdíme, že chválime Boha kvôli jeho láske k nám. Ale ak jeho
láska k nám je založená na našej hodnote, kto je v skutočnosti chválený?
Zdá sa, že sme ochotní byť zameraní na Boha dovtedy, kým je Boh
zameraný na človeka. Sme ochotní sa vychvaľovať krížom dovtedy, kým je
kríž svedectvom o našej hodnote. Kto je potom našou pýchou a radosťou?
… Fatálnou chybou takéhoto prístupu je viera, že byť šťastný znamená
byť vysoko ocenený (dôležitý - podľa seba aj podľa iných). Človek sa
cíti veľmi dobre, keď je (o tom) uisťovaný. Ale tento dobrý pocit je v
konečnom dôsledku zakorenený v hodnote seba samého, nie v hodnote Boha.
Táto cesta k šťastiu je ilúziou."
John Piper: God Is The Gospel
|