|
Willow
Creek & psychobludárstvo
Na potreby
hľadajúcich zameraný zbor zahŕňa emocionálnosť,
seba-zdokonaľujúcu subjektivitu, populárny slovník,
egoistické ciele psychoterapie a hnutie obnovenia, spoločne s
ich psychologickými základmi. Radšej ako sa pozerať
iba na Boha a Jeho slovo, vodcovia vo Willow Creek sa pozerajú
niekam inam. Ako prídavok k využívaniu svetských
marketingových a manažérskych metód, začlenili
svetské metódy pomoci ľuďom s ich emocionálnymi
bolesťami a tragédiami. Evidentne považujú sekulárne
psychologické názory za významné a
dôležité pre moderných hľadajúcich, a to
do tej miery, že im zvestujú Krista s psychológiou –
synkretizmus, ktorý si prispôsobuje a dokonca narušuje
Krista a jeho evanjelium.
V knihe Nevhodný
čas pre proroctvo: Výzva (spochybnenie) dôležitosti
modly, Os Guinness rozpoznáva nasledujúce „štyri
kroky ako katastrofálne skončiť v strate viery a
bezvýznamnosti“:
Niečo
moderné
sa predpokladá (krok jeden). Ako následok, niečo
tradičné je opustené (krok dva) a všetko
ostatné je prispôsobené (krok tri). Výsledok
je ten, že čo ostalo nie je iba prispôsobené, ale
pohltené modernými predpokladmi. Je to vstrebané
bez nejakého rozhodujúceho zvyšku. Výsledkom je
svetáctvo alebo kapitulácia kresťanov na niektoré
aspekty kultúry týchto dní (strany 61-62).
Keď
psychoterapia s
jej psychologickými základmi je spájaná s
Evanjeliom a Bibliou, Evanjelium a význam rôznych
biblických textov je prispôsobený a zmenený
tak, že tieto už viac neznamenajú to, čo znamenali ešte
pred 50 rokmi. Biblia je nemenné Božie Slovo, ale keď je
spájané s názormi psychologizovanej kultúry,
výsledkom už nie je to čo Boh povedal alebo zamýšľal.
Beda tým, ktorí prispôsobujú dovtedy, kým
neexistuje žiaden „rozhodujúci zvyšok“ pravdivého
významu a (možnosti) pochopenia Slova Božieho.
Vstrebávanie
psychoterapie a jej psychologických základov do značnej
miery ovplyvňuje množstvo oblastí kňazskej služby vo
Willow Creek.
Ako
príklad toho, ako je posúvané psychobludárstvo
hľadajúcim, preskúmame reláciu „Oddychový
čas“ autorky Lynne Hybels, ktorá je stále
dostupná na audiokazete prostredníctvom Willow Creek
Association.
„Niečo moderné
sa predpokladá (krok jeden)“
Pani Hybels začína jej príhovor
Kazateľom 3,3 a zvýrazňuje slová „čas
uzdravovať“. Opisuje ako ona potrebovala „čas na
uzdravenie“. V skutočnosti hovorí, že jej čas na
uzdravenie trval tri roky, počas ktorých usúdila, že
ženy kresťanských vodcov sú zranené, a že
„utekajú preč od svojich zranení“. Na pomoc
týmto a ďalším ženám vidieť ako hlboko sú
zranené, pani Hybels uvádza zoznam symptómov a
znakov zranení. Pri čítaní tohto listu je možné
jasne vidieť, že zdrojom jej informácií je jedno z
najviac pavedeckých a subjektívnych odvetví
psychológie – ktorým je psychoterapia s jej
psychologickými základmi. Tu môžeme jasne
vidieť, že „niečo moderné sa predpokladá“.
Vo Willow Creek je psychoterapia s jej
psychologickými základmi, spolu s pop-psychológiou
hnutia obnovenia, považovaná za nápomocnú a
dôveryhodnú. Avšak vedecký výskum
nepotvrdzuje, že by tieto metódy boli vôbec o niečo
účinnejšie ako iné medziľudské prostriedky
pomoci. Navyše výsledné štúdie ukazujú,
že profesionálne psychologické poradenstvo môže
mať negatívne následky. Okrem toho, tieto terapeutické
systémy používajú nápady a metódy,
ktoré pochádzajú zo svetských a niekedy
aj z okultných zdrojov (pozri Psychobludárstvo:
Psychologické zvádzanie kresťanstva a Koniec
kresťanskej psychológie).
Z tejto pozície chybných
predpokladov, pani Hybels uvádza zoznam symptómov
zranení: „depresia“, „nutkanie ukázať,
že sme schopné“, „pretrvávajúci
pocit viny a hanby“, „pocit, že ste stále
neurobili dosť pre Boha“, „malá sebaúcta“,
„nenávisť seba samého“, „kritický
postoj k sebe samému … [a] iným“,
„vyčerpanosť“, „nestálosť“,
„žiarlivosť“, „nenávisť alebo zlosť,
zatrpknutosť alebo zúrivosť“. Prehlasuje, že „to
sú znaky zranení“. Tento zoznam umiestňuje do
centra vlastnú osobu, prekrúca hriechy na
príznaky, a vychádza z psychologického
pohľadu, ktorý sa sústreďuje na vlastnú
osobu a pocity viac, ako na Boha a Jeho Slovo.
Pani Hybels zaradila všetky tieto pocity,
myšlienky a postoje do psychologickej kategórie „symptómov
zranení“, v ktorých je „zranená žena“
obeťou, ktorá potrebuje liečenie, než ako hriešnik, ktorý
potrebuje odpustenie a/alebo kresťan, ktorý vo svojich
životných ťažkostiach potrebuje poznať Ježiša v plnosti
Jeho osoby. Povšimnite si, ako psychologická diagnóza
a opis symptómov vyžaduje psychologické prostriedky
(lieky), zatiaľ čo biblický popis a „diagnóza“
vyvoláva biblickú odpoveď a prostriedky.
Psychologická cesta sa zameriava na osobu, používa
názory z tohto sveta a stará sa o telo. Biblická
cesta sa zameriava na Pána, používa Jeho Slovo
posvätené Duchom Svätým, a prináša
navonok nový život v Kristovi a výživu pre tento nový
život vo veriacom.
„Niečo tradičné je opustené
(krok dva)“
Skôr ako spoliehanie sa na Pána a
Slovo Božie, si pani Hybels vybrala psychologickú cestu na
pochopenie seba samej a opisuje svoje problémy. Hovorí
o bolesti v snahe byť „perfekcionistkou“, človekom,
ktorý „nemôže byť sebou samým“,
ktorý zažíva „osamelosť“ a „sexuálnu
disfunkciu“, ktorá sa cíti „uväznená“
„veľkou túžbou“ stať sa tým, kto
„potešuje ľudí“, a ako „prázdna
mušľa“. Ako povedala, v máji 1990 cítila, „že
takto nemôže ísť ďalej ...“. Potom priznáva,
že v januári 1991, vo veku 39 rokov, šla k poradcovi.
Povedala, že „nevedela ako byť šťastnou … ako mať rada
seba samú“. Tu je na mieste sa spýtať „Kde
bol Ježiš v jej uvažovaní?“
Z jej času stráveného terapiou a
z psychologických kníh typu „pomôž si sám“,
pani Hybels pochytila psychologický žargón,
psychologické táraniny a chytľavé frázy
z pop-psychológie, ktoré boli veľmi rozšírené
v deväťdesiatych rokoch. Naviac, prijala psychologický
pohľad na svet, ktorý presúva vinu na iných
ľudí a na okolnosti. Z tejto psychologickej perspektívy
opisuje rôzne alternatívy, ako môžu byť ženy v
kňazskom úrade zranené, ak sa oženia za „zranených
workoholikov“, ako výsledok výchovy svojich
rodičov, a ako tí, ktorým bolo ublížené
zlými ľuďmi.
Hovorí, že stratila
kontakt so svojím “pravým ja”, ktoré
ona nazýva “svojou najhlbšou súčasťou”,
ktoré opisuje ako „inštinktívna, intuitívna,
spontánna, kreatívna, hravá, zraniteľná,
skromná, radostná, voľná, duchovná,
zanietená, milujúca ...“. Slovo „hriešna“
chýba v jej zozname. Používa ale slovo „hanba“
a hovorí „Hanba je veľké slovo pre ľudí,
ktorí boli zranení“. Pani Hybels nasleduje expertov (guru)
obnovenia, kde hanba je niečo čo je neoprávnene
a nesprávne uvalené na niekoho. Hnutie obnovenia
ukradlo slovu „hanba“ jeho všeobecný význam,
kde sa jedná o pocit, ktorý vychádza zo svedomia
človeka, ktorý urobil niečo zlé.
I keď pani Hybels hovorí,
že nemala rada seba samú, jej zoznam pozitívnych
vlastností “inštinktívna, intuitívna,
spontánna, kreatívna, hravá, zraniteľná,
skromná, radostná, voľná, duchovná,
zanietená, milujúca“ bez „hriechu“
ukazuje pravý opak. V kontraste k pozitívnym
vlastnostiam pripisovaným jej samej, si je možné počas
rozhovoru všimnúť pripisovanie záporných
vlastností Bohu a iným.
Pani Hybels hovorí, že žila „mimo
zranení“, v nesúlade so sebou samou. Jej opis
stavu „mimo zranení“ zahŕňa slová ako
„vedomosti, intelekt, prispôsobovanie sa, korektnosť,
opatrnosť, starostlivé plánovanie … byť dobrá,
byť správna, ovládať sa a byť šťastná.“
Všimnite si, že tu máme ďalší zoznam pozitívnych
vlastností, ale je tu poukazované na to, že tieto boli
v skutočnosti škodlivé, keďže slúžili ako
zástierka navrhnutá na ochranu „pravého ja,
skrytého pod zraneniami“. Hovorí „Bola som
oddelená od môjho pravého ja“. Vo svojom
zúfalstve sa obrátila ku knihám propagujúcim
svojpomoc (ktoré sú zvyčajne plné
pop-psychológie alebo nebezpečného mixu psychológie
a Biblie) a šla za poradcom, čo ako tvrdí, bola „najťažšia
vec, akú kedy urobila, ale bola to tá najlepšia vec“.
Ďalej priznáva, že od júna 1992 do septembra 1993
„(nič) nevarila, nečistila, nenavštevovala kostol ...“.
Namiesto toho, aby bola táto emocionálna
kríza v jej živote využitá ako katalyzátor
(urýchľujúci činiteľ) na priblíženie sa k
Pánovi, obrátila sa na cestu sveta a múdrosti
človeka, pred ktorou Boh varuje svojich ľudí (1 Kor. 2).
Musela „priznať a pomenovať„ jej zranenie, zanechať
život „popierania“, „poznať pocity spojené s
týmto zranením“, a zistiť, že to pre čo sa
skutočne trápila bol žiaľ, ktorý pociťovala 31
rokov kvôli „zranenému malému dievčaťu v
mojom vnútri“. Hovorí „Potrebovala som
znovuobjaviť moje pravé ja“, a tvrdí, že
„zranené ženy si potrebujú viac vážiť
seba samé“.
Tu teda máme evanjelium svojej vlastnej
osoby – takzvané liečenie takzvaného vnútorného
dieťaťa, nádherného „pravého ja“,
ktoré tu bolo vždy, a ktoré potrebovalo byť uvoľnené
a obnovené, ako akési pokračujúce potvrdenie
sebaúcty. To je ale v skutočnosti odlišné (iné)
evanjelium od toho, ktoré poznáme z Biblie, kde staré
ja (vrátane vzácneho „vnútorného
dieťaťa“ minulosti) musí byť ukrižované v
Kristovi (odložené a počítané za mŕtve) a
nahradené novým životom v Kristovi, čo nie je obnova
svojho starého ja, ale je to nové stvorenie „stvorené
podľa Boha v spravodlivosti a svätosti pravdy“ (Ef 4,24).
Jeden z lákavých cieľov
psychologickej cesty je viac si vážiť seba samého.
Zatiaľ čo biblický cieľ je poznať, milovať a vážiť
si Boha. Pavol túžil poznať Ježiša, nie iba v Jeho
vzkriesení, ale aj v Jeho utrpení. Spoločne so
strávením času s Ježišom v modlitbe a čítaním
Biblie, jedna z najlepších ciest ako prísť k poznaniu
Krista veľmi osobne a intímne, je cez utrpenie. Poznáme
ho lepšie ak sa s Ním stotožníme v Jeho utrpení
a sme naplnení vďačnosťou za Jeho dokonalú obeť,
ktorú podstúpil kvôli nám. Človek
premešká túto veľkú príležitosť
poznať Ho a prispôsobiť sa Jeho obrazu, ak sa obráti k
svetu a jeho prostriedkom proti utrpeniu.
“Všetko
ostatné je prispôsobené (krok tri)”
Po
opísaní jej zranení, hľadaní poradcu,
učení sa psychologickej ceste, zapisujúc si poznatky
(do denníka) z psychologicky pošpineného pohľadu na
svet, a hľadaní jej vlastnej osobnej hodnoty, pani Hybels
hovorí o tom, ako bola potom schopná obnoviť svoje
spoločenstvo s Pánom. Avšak na Pána a jeho Slovo je
teraz pozerané z novej perspektívy. Kým jej
bývalý pohľad bol skreslený, teraz si
prispôsobila Boha a jeho Slovo jej novému
psychologickému pohľadu na svet.
Hovorí,
že keď zistila, že bola zranená musela sa otočiť sa
chrbtom k Bohu. Tvrdí, „Boh, ktorému som slúžila,
ktorého som uctievala viac ako 30 rokov nebol pravý
Boh“. Hovorí, že musela odísť od „krutého
fundamentalizmu“, kde videla Boha ako „dozorcu“. V
kontraste k mylnému, kritickému pohľadu na Boha, pani
Hybels odhaľuje nekritický pohľad na ňu samú, kde
tvrdí, „Nikdy som sa nevzbúrila proti mojim
rodičom, Bohu, učiteľom alebo hocikomu inému“. Inými
slovami, z jej perspektívy Boh bol zlý a ona bola
dobrá. Aký výstižný príklad z
Jeremiáša 17,9: „Srdce je klamlivé
nad všetko a zradné je - kto sa v ňom vyzná?“
Vyhlásenie
pani Hybels, “Nikdy som sa nevzbúrila proti mojim
rodičom, Bohu, učiteľom alebo hocikomu inému,” je
rovnaké ako povedať, že nikdy nezhrešila, pretože každý
hriech je vzbura proti Bohu. Ako Ježiš dal jasne najavo v Jeho
Kázaní na hore, hriech je viac ako navonok zjavný
skutok. Evidentne mala skreslený pohľad ako na Boha, tak aj
na seba, ale svetské psychologické teórie o duši
len napomohli ďalšiemu skresleniu. Namiesto toho, aby sa snažila
cez svoju bolesť lepšie poznať Boha, snažila sa poznať seba samú
prostredníctvom psychologických názorov ľudí.
Pani Hybels hovorí o
odmietnutí jej falošného pohľadu na Boha a o
„výchove“ seba samej. Hovorí, „Môj
veľmi dobrý priateľ mi povedal, „Zabudni na Pavla, zabudni
na apoštolov, zabudni na Starú zmluvu. Čítaj iba o
Ježišovi. Jednoducho spoznaj Ježiša.“ Potom pokračuje v
jej pláne spoznávania Ježiša. Hovorí o
„spôsobe ako Ježiš nadväzoval kontakty s deťmi“,
ako On „nepodceňoval ženy“ a ako Ježiš miloval jej
najhlbšiu časť – jej pravé ja. Pri tak veľkej Ježišovej
láske a nežnosti k Jeho ovečkám, je veľmi ľahké
si vytvoriť falošný pohľad na Ježiša ako extrémny
protiklad k jej falošnému pohľadu na Boha ako krutého
dozorcu. Ježiš musel zomrieť pre ľudstvo, aby zobral na seba jeho
trest za hriech, pretože všetci podliehajú odsúdeniu
za hriech. Jeho láska prekonáva psychologickú
sentimentalitu Ježiša milujúceho „moje pravé
ja“, ako keby „pravé ja“ mohlo byť oddelené
od takzvaného „nepravého ja“. Táto
dichotómia (kategorizácia) patrí k
psychologickým táraninám, nie k Biblii.
Po ponorení sa do
psychologickej múdrosti človeka vo veci jej vnútorného
dieťaťa a výchovy tohto vnútorného dieťaťa,
začala vidieť Ježiša v podobnej podporujúcej úlohe.
Začala čítať Bibliu veľmi osobným spôsobom
tak, že bola schopná nájsť verše „potvrdenia,
pravdy, a lásky“. Človek si môže vybrať určité
verše, ktoré spôsobia, že sa cíti dobre ohľadom
seba samého. Ale, je vzťah človeka s Kristom celý o
sebe samom, a o takej potrebe Ježiša, aby sa človek cítil
hodnotný, alebo je celý o Ježišovi, tak ako On zjavil
seba v Biblii? Čo sa skutočne podporuje cez tento mix
psychologických a obnovujúcich názorov ohľadom
seba samého s Bibliou? Telo alebo nový život v
Kristovi?
Keď pani Hybels hovorí o
svojom novom pohľade na Ježiša, je tu možné vidieť vplyv
okultného psychiatra Carla Junga, “On je, ako viete,
zároveň muž aj žena. My sme to zabudli, ako viete.“
Zabudli? Kde je táto mužsko-ženská verzia Ježiša v
Biblii? Ježiš je úplný Boh a úplný
človek, ale nie je zároveň muž aj žena. On je Boh Syn, a
je rovnakej podstaty ako Otec a Duch, a On je Spasiteľ, Pán a
Sudca. Nie je možné Ho oddeliť od Starej zmluvy, pretože
Stará zmluva je celá o Ňom.
Je veľmi ľahké vytvoriť
si fiktívneho Ježiša. Mnohí to tak robia cez techniky
vnútorného obnovenia a hypnózu. Ale, hoci
fiktívny Ježiš môže spôsobiť pocit
uspokojenia, je horší ako presná kópia. Je
prekrútením – podvodníkom!
Prvá pani Willow Creek
urobila skutočne časť práce v zavedení
psychologických spôsobov a svetského hnutia
obnovenia do organizácie jej manžela. Hoci ona nie je jediná,
kto tak robí. Jedná sa o spoločnú snahu byť
citlivými na hľadajúcich a významnými
do takej miery, že Bill Hybels a jeho tím manažérov
verí, káže a propaguje psychologické resp.
obnovenie podporujúce názory, poradenstvo a knihy o
svojpomoci. V knihe Služby pre hľadajúcich vo Willow
Creek: Zhodnotenie novej cesty ako pracovať v zbore, G.A.
Pritchard na strane 227 hovorí, „Tri najviac odporúčané,
čítané a vplyvné knihy v zbore sú
psychologické knihy o svojpomoci Codependent
No More (Nebyť viac závislý), Please
Understand Me
(Pochop ma prosím), and When
Your World Makes
No Sense (Keď tvoj svet nedáva
zmysel).“
Kritické posúdenie
knihy autorky Melody Beattie Nebyť viac závislý
sme uviedli v našej knihe 12 Steps to Destruction:
Codependency/Recovery Heresies (12 krokov k deštrukcii: Bludy o
nezávislosti a obnovení). Beattie
nie je kresťankou, ale verí v boha podľa jej vlastných
predstáv. Jej kniha silne zapácha zameraním na
seba, opatrovaním seba, milovaním seba, posilňovaním
seba, uprednostňovaním seba, a vytváraním si
vysokej mienky o sebe. Jej názor na Boha nie je v súlade
s Bohom, ako ho poznáme z Biblie. Bol vytvorený zo
silného dojmu, ktorý zažila, keď si zobrala svoj
posledný šluk marihuany. Aj napriek tomu, ako je možné
vidieť, názor Beattie na život a na Boha je vo Willow Creek
uznávaný, keďže jej kniha patrí medzi najviac
čítané a doporučované.
Krátku kritiku knihy Pochop
ma prosím, sme zahrnuli do našej knihy Four
Temperaments, Astrology & Personality Testing (Štyri
temperamenty, Astrológia & Testovanie osobnosti). Autori David Keirsey and Marilyn Bates
používajú rovnaký Jungov systém typov
osobnosti, ktorý je použitý v Myers-Briggs Type
Indicator (MBTI), ktorý tiež v našej knihe hodnotíme
kriticky. Tieto typológie a osobnostné testy sú
populárne, pretože budia zdanie, že umožňujú
pochopenie. Avšak nie sú spoľahlivé. Napriek tomu,
ľudia vo Willow Creek veria týmto omylným, ľuďmi
vyrobeným svetským prostriedkom na porozumenie sebe
samým a iným.
Pritchard
hovorí, „[Bill] Hybels vyzýva víkendové
obecenstvo, 'Prosím kúpte si knihu Dr. Clouda nazvanú
Keď váš svet nedáva zmysel, pretože kapitola tejto
knihy o hraniciach je jednoducho najlepšia kapitola o hraniciach,
ktorú som kedy videl dostupnú na pultoch kníhkupectiev'
“. Pritchard hovorí, že stovky členov zboru vo Willow
Creek čítali túto knihu, a pracovníci personálu
mu povedali, že „táto kniha mala v danej dobe najväčší
vplyv na ich životy a v zbore“ (strana 227).
Advokátka Debbie Dewart
napísala excelentnú kritiku knihy Henry Clouda a Johna
Townsenda Hranice. Ku koncu jej kritiky nazvanej „Hranice:
Politické alebo osobné?“ hovorí:
„Koncept „hraníc“,
v protiklade k tvrdeniam Drs. Clouda a Townsenda, nie je biblický
… Autori tvrdia, že „nastavenie hraníc“ je koniec
koncov navrhnuté tak, aby umožnilo lásku k Bohu a k
iným. Avšak, nenájdete tu nič o nevyhnutnosti
veriaceho byť ochotný vydržať útrapy a
prenasledovanie pre Krista. Celý spôsob zmýšľania
o „hraniciach“ nastavuje plač proti ochote radostne čeliť
takýmto skúškam. Miesto toho „nastavenie hraníc“
podporuje základné zameranie ľudského srdca na
seba samého. Človek prirodzene chráni, miluje,
podporuje a opatruje seba samého a svoje vlastné
záujmy. Človek sa odvrátil od Božej slávy k
hľadaniu svojej vlastnej slávy. To čo sa musí naučiť
nie je ako „nastaviť hranice“ a chrániť seba samého,
ale ako zomrieť pre seba a bezvýhradne slúžiť
Kristovi (strany 39-40).
Pritchard vyjadruje dodatočné
obavy, keď cituje nasledujúcu časť z Cloudovej knihy “Keď
tvoj svet nedáva zmysel”:
„Po celej krajine ľudia
stále viac hľadajú odpovede na emocionálne a
psychologické útrapy, a dokonca aj kresťania zisťujú,
že ich „duchovné“ odpovede ich niekedy nechávajú
neuspokojených.
Tiež som skúšal
„štandardné“ kresťanské odpovede pre mňa aj pre
iných, a prišiel som k rovnakým záverom ako
Jób: sú to bezcenné lieky.
Tiež som skúšal
„pokrstiť“ psychologické pohľady, aby tieto nejako
pripomínali „kresťanstvo“, čo mi umožnilo domnievať
sa, že moje „teologické“ odpovede a kurzy sú
skutočným kľúčom k uzdraveniu. To však tiež nikdy
nefungovalo (Cloud, strana 10).“
Pritchard následne hovorí:
„Cloudovo riešenie, podľa tejto knihy, je použiť
psychologické názory ako základný návod
na to, ako žiť život.“ Hovorí, že keď Cloud pokračuje
v používaní Písma v jeho knihe, „primárnu
sieť, ktorú Cloud používa na interpretáciu
Biblie tvoria štyri psychologické názory: (1)
zbližovanie, (2) hranice, (3) riešenie problémov dobra a
zla, a (4) zriadenie autority“. Pritchard hovorí,
„Následkom takéhoto prístupu je zlúčenie
biblických príbehov a veršov do psychologickej
matice,“ s výsledkom, že „psychologické
termíny ako 'hranice' sa stávajú primárnymi
etickými kategóriami, ktoré sú používané
na opis toho, ako by jednotlivci mali žiť“ (strany 227-228).
Voláme to psychobludárstvo, ktoré preniká
do Willow Creek, a ktoré sa do veľkej miery spolieha na tieto
nesprávne, bezmocné a márne (bezvýsledné)
ľudské filozofie. Cez predpoklady, prispôsobenie a adaptovanie si
psychologických spôsobov, Willow Creek
prestalo brať ohľad na „vieru, ktorá bola zasľúbená
svätým,“ zatiaľ čo si ponechalo tie aspekty
kresťanstva, ktoré nezasahujú do(neuváženého)
strmhlavého rútenia sa do psychobludárstva.
Späť k Pánovi a
Jeho Slovu
Bolestivé okolnosti v živote kresťana
môžu slúžiť ako veľké príležitosti na
spoznanie Krista a na prispôsobenie sa Jeho obrazu. Pavol
neplytval časom pri prekonávaní svojich zranení
v sebaľútosti. V Biblii je možné nájsť veľký
počet citátov, ktoré vychvaľujú užitočnosť
utrpenia, nielen pre duchovný rast, ale aj pre užitočnosť v
kňažskom úrade, a pre budúcu blaženosť (vo
večnosti). Pavol sa dokonca chváli svojím súžením
(Rímskym 5:3). Odhaľuje večnú perspektívu:
„Preto neochabujeme, ale aj keď náš vonkajší
človek hynie, náš vnútorný sa obnovuje zo dňa
na deň. Lebo toto terajšie ľahké bremeno súženia
získa nám nesmiernu hojnosť večnej slávy, keď
nehľadíme na viditeľné, ale na neviditeľné.
Viditeľné je totiž dočasné, ale neviditeľné
je večné.„ 2Kor 4:16-18
Kresťania nepotrebujú nasledovať príklad Willow
Creek. Naopak, môžu nasledovať príklad veriacich,
ktorí odpovedali na utrpenie dôverou v Boha a snahou
viac Ho spoznať. Spomenieme tu iba jeden, tak ako bol uverejnený
v troch číslach Moody Bible Institute Monthly. Číslo
vydané v septembri 1930 opisuje pokrok priekopníckej
práce Arthura a Ethel Tylee s indiánmi z kmeňa Nhambiquara
v Brazílii. Urobili skutočný
pokrok v „prekonávaní predsudkov, rozvíjaní
dôvery, osvojení si minimálnych základov
ich jazyka, a poskytnutím prvej názornej ukážky
kresťanskej lásky.“
Avšak v decembrovom čísle roku 1930
bol uverejnený oznam o tragickej smrti Arthura Tylee, Mildred
Kratz (zdravotnej sestry, ktorá sa zapojila do práce),
a dieťaťa rodiny Tylee rukami práve tých indiánov,
ktorých milovali a ktorým slúžili. Kým
členovia rodiny Tylee urobili pokrok v získavaní ich
dôvery, konflikt sa vyvinul medzi indiánmi a vládnymi
pracovníkmi, ktorí sa pokúšali vybudovať
telegrafické vedenie v tejto oblasti. Evidentne, podráždenosť
kmeňa smerom k cudzím ľuďom vyvolala medzi nimi zmätok
a viedla ich k útoku na misionárov, ktorí boli
jednoduchým cieľom, keďže svoj dom otvorili Indiánom.
Pani Tylee bola vážne zranená, ale prežila.
Nasledujúci príspevok je citovaný z júnového
čísla časopisu Moody z roku 1931. Je to dopis pani Tylee
napísaný 4. januára 1931, písaný
práve z miesta, kde stratila svojho manžela, dieťa a
priateľku:
Drahí priatelia:
Vám, ktorí ste boli tak verní
vo vašich príhovoroch za nás a našu prácu v
Juruene, posielam tento odkaz, aby ste vedeli, že Vaše modlitby
neboli márne. Chcem vám povedať ako som bola
posilňovaná a udržiavaná silným prúdom
Jeho lásky a milosti ako odpoveďou na vaše modlitby. Tiež
chcem, aby ste vedeli ako sa Arthur spoliehal na vás a vaše
modlitby za spoločnú vec pri plnení úlohy,
ktorú mu Boh zveril. Nemyslím si, že by prešla čo
len jedna stredajšia noc, aby na Vás nemyslel, keď ste sa
stretávali na modlitbách a chválach.
Ale obzvlášť veľmi
túžim po tom, aby si nik z Vás nepripúšťal
pocit, že tu bolo nejaké zlyhanie, či už na strane tých
v Juruene, alebo modlitebných pomocníkov v domovine. My
musíme veriť, že všetko sa stalo podľa plánu
všemúdreho a milujúceho nebeského Otca, dokonca
do najmenšieho detailu. Nehovorím, že musíme
rozumieť, ale iba veriť.
Viem, že mnohí z vás
si lámu hlavu nad tým, či sme boli nejako varovaní
alebo nejako pripravení na to, čo sa stalo. Na túto
otázku musím odpovedať zároveň áno aj
nie. Čo sa týka varovania, boli sme iba trocha zmätení
niektorými situáciami, ktoré sa prihodili v
predchádzajúcich dvoch dňoch, ale stále sme
nemali žiadne zlé predtuchy. Arthur je teraz v prítomnosti
svojho Pána, a pre neho je všetko jasné, kým ja
stále tápem v tme, ale predsa len v tme, kde môžem
vysledovať prácu milujúcej ruky môjho Otca, a
ani jednu vec nevnímam rozdielne.
Ako zreteľne si spomínam na každý
pohyb môjho milovaného v to posledné ráno,
ako verne sa staral o každý najmenší detail nášho
života. To bol jeho tichý čas so Slovom, sediac pri jeho
stole; presadzovanie niektorých mladých stromčekov;
práca v záhrade. Všetko sa dialo ako tomu bolo aj v
predchádzajúcich dňoch, ale už sa to nemalo nikdy
zopakovať. Potom prišli raňajky. Jedli sme ho, tak ako sme jedli
mnoho iných jedál, obklopení indiánmi.
Keď Arthur zjedol raňajky, sadol si k
nemu
náčelník a diskutovali o práci na ceste pre
autá, ktorá bola naplánovaná na tento
deň. Vstal od stola, aby sa venoval posledným prípravám.
Moje jedenie bolo niekoľkokrát prerušené, za čo sa
mi ostatní ospravedlnili, a nechali ma dokončiť. Keď bol
daný signál neodišla som ani od stola, a za pár
minút bolo po všetkom. Pre vás to možno vyzerá
príšerne, ale pre mňa to také nebolo. Nie dlhá,
pretrvávajúca choroba sprevádzaná
utrpením, chradnutím a strácaním síl.
Jeden rýchly, obratný úder ho odviedol do
prítomnosti jeho Pána. Ako si s láskou spomínam,
keď som ho videla naposledy, v jeho mužnej sile!
Čo sa týka našej prípravy,
rozmýšľam či mohla byť lepšia. Nemyslím si. Čo
také nás pripraví na veľké veci v
živote, či sú to potešenia alebo tragédie, tak ako
tichá denná prechádzka s naším Pánom,
zvládajúc každé pokušenie alebo každé
nebezpečenstvo v sile nášho Pána, a tak verne obstáť v každej úlohe,
ktorú deň prináša. Roky,
ktoré sme strávili v Juruene, často čeliac
nebezpečenstvu, nám dali tichú, pokojnú istotu
v moci Jeho starostlivosti, ktorá bola s nami až do konca.
Čo sa týka Arthura, som si istá,
že nebola potrebná žiadna ďalšia príprava na jeho
stretnutie s Pánom, a že to pre neho nebolo ani trocha
zvláštne, keď zistil, že závoj je preč a pozerá
na Neho tvárou v tvár. Keď som sa prebrala z tmy
bezvedomia a zistila som, že som nielen bez mojej vlastnej rodiny,
ale že celá moja domácnosť je preč, spoznala som
Pánovu starostlivosť tak nežnú a tak jemnú, že
dokonca veľmi silný pocit osamelosti prvého dňa
odlúčenia bol učinený duchovným a posväteným.
„Láskavé svetlo“, ktoré nikdy nezlyhá
urobilo aj tieto dni presvietené Jeho prítomnosťou.
Preto Vás prosím, aby ste verili so mnou, že to
nebola žiadna náhoda, ale len naplnenie vôle nášho
Otca. Tých z vás, ktorí ste poznali a milovali
Arthura úpenlivo prosím, aby ste ho neoplakávali
ako mŕtveho, ale aby ste sa radovali so mnou z toho, že bol
povolaný k vyššej službe.
Ale čo bude s prácou,
ktorú započal? Sú roky trpezlivého úsilia
a neustálych modlitieb stratené? Odpoveď je na nás.
Nemáme sa nanovo zasvätiť do úlohy priniesť
Evanjelium indiánom z kmeňa Nhambiquara, pretože ak niečo
môže pridať Arthurovej radosti v Nebeskom kráľovstve,
bude to práve zdieľanie nebeskej radosti s tmavými
priateľmi, ktorých tak veľmi miloval, a ktorým dal
„poslednú plnú mieru lásky a starostlivosti“.
So srdečným pozdravom,
Ethel Canary Tylee
Slúžime
v 21. storočí inému Spasiteľovi a Pánovi?
Alebo si ešte môžeme vybrať cestu Pána a Jeho Slova
radšej ako psychologickú cestu, ktorá duchovne
zmrzačila tak veľa kresťanov cez klamstvá psychobludárstva?
Komu máme slúžiť? Bohu vernej Ethel Tylee alebo
novému spracovaniu podľa Willow Creek? Bohu, ktorý sa
zjavil Jóbovi bez pomoci psychologických teórií
a terapií alebo verzii zboru Willow Creek? Modlíme sa,
aby pastori a vedúci zborov činili pokánie z
využívania ľudskej múdrosti, kde nás pred
takýmto prístupom Boh varuje, jej spájaním
s Božím slovom, a podávaním tejto jedovatej
zmesi psychobludárstva ich ovečkám. A tiež sa modlíme
za to, aby veriaci všade naokolo rozpoznali a odmietli toto
rafinované klamstvo.
|