www.sacredsandwich.com

Návrat na úvodnú stránku

“Nejedna cesta vidí sa človeku správna, ale nakoniec sú to cesty smrti.”  Príslovia 16:25


POROVNANIE POHANSTVA GALENA  A JUNGA

Pozrite sa na znepokojujúce fakty, ktoré sú za pozadím a vierou týchto dvoch ľudí – Galena a Junga, na ktorých sa Warren oprel pri vytvorení svojej Teórie osobnosti v programe SHAPE


Galen Jung Biblia
GALEN OF PERGAMUM CARL JUNG BIBLICAL RESPONSE

ICH VŠEOBECNÉ POZADIE

GALEN JUNG BIBLE
Galen z Pergamu, pohanský lekár a filozof, sa narodil v r.131. Bol silne ovplyvnený gréckou mytológiou a Hippokratovou Treatis. Hoci Galenova medicínska náuka mala vyplv po celé stáročia, o ňom samotnom vieme veľmi málo. Niektoré z jeho spisov sa uchovali, ale mnohé sa navždy stratili v plameňoch knižnice ešte počas jeho života.

Najznámejším sa stal vďaka svojím anatomickým štúdiám, elaborátoch o farmakologických receptoch a teóriou o štyroch povahách (melancholik, flegmatik, sangvinik a cholerik),  na klasifikáciu ľudských dispozícií.

Ako typický Grék, vyrastal na gréckej mytológii a nebol kresťanom, hoci si zjavne cenil kresťanskú sektu ako filozofickú myšlienkovú školu.  Ako študent medicíny sa stal oddaným stúpencom Asklépia, gréckeho boha liečenia, a je viac než pravdepodobné,  že sa držal Hippokratovej prísahy, ktorá znela: „Sľubujem na lekára Apolla, a Asklépia, a Zdravie a Liečiteľa všetkého, na všetkých bohov a bohyne, že podľa svojich schopností a úsudku, budem držať túto prísahu a zmluvu...“

„Jung určite nebol nábožensky založený človek v kresťanskom, židovskom moslimskom a ani budhistickom zmysle. Bol v podstate pohan, presnejšie uctievač zlých bohov a bohýň, skôr ako tých z Olympu. So svojou premyslenou zmesou povier, vágneho pohanského modlárstva, rozhovorov o Bohu a spolu s jeho tvrdením, že je mostom medzi náboženstvom a psychológiou, ponúkol tú správnu zmes veku malej viery a malého rozumu.“ (Erich Fromm: C.C.Jung: Prorok Nevedomia, Scientific American, 1963, s.209)

Jungove „psychologické“ teórie boli „zostrojené úmyselne, a tak trochu zavádzajúco ... aby vytvorili jeho vlastný magický, polyteistický pohanský svetonázor, stráviteľný v sekularizovanom svete, ktorý preukazoval úctu len tým myšlienkam, u ktorých sa zdalo, že majú vedecký nádych.“ (Richard Noll: The Aryan Christ: The Secret Life of Carl Jung, Random House, 1997, xv)

Rim 1:21-22 „ že hoci poznali Boha, neoslavovali Ho ako Boha a neďakovali Mu, ale v mudrovaní upadli do prevrátenosti a ich nerozumné srdce sa zatemnilo. Vydávali sa za múdrych a stali sa bláznami, ...“

1 Kor 1:20-23 „Kde je múdry? Kde zákonník? Kde mudrlant tohto veku? Či Boh neobrátil múdrosť sveta na bláznovstvo? Keďže svet (vlastnou) múdrosťou nepoznal Boha v Jeho múdrosti, zaľúbilo sa Bohu spasiť veriacich bláznovstvom kázania (o Kristovi):   lebo aj Židia žiadajú znamenia, aj Gréci hľadajú múdrosť, my však kážeme ukrižovaného Krista - Židom síce pohoršenie, pohanom bláznovstvo,“

Zj 22:14-15 „Blahoslavení, ktorí si perú oblek, aby mali právo na strom života a vošli bránami do mesta! Von zostanú psi, traviči, smilníci, vrahovia, modloslužobníci, všetci milovníci a páchatelia lži.“



ICH VIERA V ASTROLÓGIU


GALEN JUNG BIBLE
Ako obdivovateľ Hippokratovej medicíny, propagoval a rozvinul teóriu štyroch pováh, (gr.- humorov). Povahy sa spájali s časovým obdobím, astrologickými cyklami a informáciami týkajúcimi sa narodenia.
Tieto zmeny v prírodných cykloch mali spôsobiť jemné zmeny v základnom rozdelení pováh jednotlivca, prípadne ich učinenie citlivejším voči povahovým výkyvom.
Podľa neho by teda lekári mali byť, popri medicínskom vzdelaní, skúsení aj v astrológii, aby pacientov správne liečili.

O Hippokratovi, Galenovom predchodcovi v gréckej medicíne, máme zaznamenané, že povedal: „Ten kto nerozumie astrológii, nie je lekár, ale blázon. “

„Musí sa s istotou preukázať, že oheň, zem, vzduch a voda, sú základnými prvkami všetkých vecí... a vo svojej knihe O povahe človeka Hippokrates ako prvý vysvetľoval nielen to, že tieto prvky sú základom celého kozmu, ale ako prvý vymedzil hodnoty prvkov – hodnoty podľa ktorých jedna vec pôsobí na druhú a je aj ostatnými ovplyvnená.“
(Galen: O základných prvkoch podľa Hippokrata)

V máji 1911 Carl Jung napísal svojmu (v tom čase) mentorovi Sigmundovi Freudovi: „Okultizmus je ďalšou oblasťou, ktorú by sme mali dobyť – podľa mňa pomocu teórie libida. Práve sa zaoberám astrológiou, tá sa zdá nepostrádateľná pre správne pochopenie mytológie. V tejto ríši tmy sú zvláštne a podivuhodné veci.“

„Nebojte sa prosím kvôli mojim putovaniam v týchto nekonečných priestoroch. Vrátim sa späť obťažený bohatou korisťou pre poznanie ľudskej duše ... Na dlhšiu chvíľu  sa musím otráviť magickými voňavkami, aby som sa dostal na kĺb tajomstvám, ktoré ostávajú skryté v priepasti nevedomia...“

V jednom z neskorších listoch Jung napísal Freudovi, že jeho (Jungove) večery boli do veľkej miery naplnené astrológiou a počítaním horoskopov: „aby som našiel kľúč do jadra ľudskej psychológie“ (prameň: The Freud/Jung Letters, Abridged Edition, 1979)

List napísaný indickému astrológovi B.V.Ramanovi 6.9.1947: „Keďže chcete vedieť môj názor na astrológiu, môžem vám povedať, že práve ňou sa zaoberám už viac než 30 rokov. Ako psychológa ma zaujíma najmä zvláštne svetlo, ktoré vrhá horoskop na isté komplikácie v ľudskej povahe. V prípade ťažkých psychologických diagnóz zvyčajne používam horoskop, aby som získal ďalší pohľad, a to z úplne iného uhla. Musím povedať, že  veľmi často som zistil, že astrologické dáta objasňovali určité body, ktorým by som inak nebol schopný rozumieť. Z takýchto skúseností som si sformoval názor, že astrológia by mala byť v špeciálnom záujme psychológa, pretože obsahuje akúsi psychologickú skúsenosť, ktorú voláme ‘projektovaná’ – to znamená, že nachádzame také isté psychologické fakty, ako boli v konštelácii hviezd horokopu.“

„... kľukatá cesta jednotlivca je najrovnejšou cestou akou je možné ísť. Je symbolizovaná špirálovitou cestou slnka cez zverokruh. Zvieratníkový had je Kristus, ktorý povedal: Ja som cesta (Ján 14:6). On je tým hadom, takže v prvotnej cirkvi je slnkom a znamením zverokruhu, tak ako 12 apoštolov je 12 mesiacov v roku.“ (C.G. Jung, Dream Analysis, pp. 307-308.)

Izaiáš 47:12-15 „Vystúp teda so svojím bosoráctvom a s množstvom svojich čarov, o ktoré si sa usilovala od svojej mladosti, azda si pomôžeš, azda naženieš strach. Unavila si sa množstvom svojich plánov; nech vstanú a pomôžu ti astrológovia, ktorí pozorujú hviezdy, ktorí mesiac čo mesiac oznamujú, čo má prísť na teba.
Ajhľa, budú ako slama; oheň ich spáli, nezachránia si život z dosahu plameňa. Nebude to uhlík na zohriatie, ani oheň, aby sa mohlo pri ňom posedieť.
Tak pochodíš s tými, o ktorých si sa usilovala a ktorí sa s tebou stýkali od tvojej mladosti. Každý sa bude potácať svojou stranou, nikto ťa nezachráni.“

Jeremiáš 10:2-3 „Takto vraví Hospodin: Nepriúčajte sa ceste pohanov a znamení nebies sa neľakajte, lebo pohania sa ich ľakajú.
Veď náboženstvo národov je nič, len drevo vyťaté v hore, dielo umelcovej ruky zhotovené sekerou.“

(pozri tiež 5M 18:9-12)




ICH VIERA V POHANSTVO A OKULTIZMUS

GALEN JUNG BIBLE
V mladosti mal Galen sen, v ktorom mu Asklepios – grécky boh uzdravovania – povedal, aby študoval medicínu, a tak sa stal „poslucháčom“ Asklepia v prostredí pohanského chrámu zasvätenému tomuto bohu.

Ľudia z celého sveta prichádzali, aby ich boh Asklepios uzdravil. Uctievali ho prostredníctvom živých hadov, ktoré sa nachádzali v chráme. Tie boli veľmi úzko spojené s jednou z ciest ako pôsobili uzdravenia. Postihnutým chorobou sa dovolilo stráviť noc v chráme. V ňom sa nachádzali nejedovaté hady. Ak sa v noci dotkli ľudí (čo sa v ich myslení rovnalo dotyku boha), boli uzdravení.

Galen zaznamenáva s jasným vlastným prisvedčením prípad bohatého muža, ktorý prišiel k oltáru Asklepia v Pergame a bol uzdravený prostredníctvom sna od Asklepia (Subfiguratio Empirica 10,78 Deichgräber = Edelstein & Edelstein T436, p. 250) postihnutý uznáva svoje uzdravenie z rúk bohov (De Libris Propriis 2 = Edelstein & Edelstein T458, p. 263).
Jung sa zúčasňoval seáns so svojou sesternicou Helene Preiswerk. Napísal dizertačnú prácu o jej psychických skúsenostiach „O psychológii a patológii fenoménu zvaného okultizmus“ (1902).
Od roku 1913 konverzoval s duchovnými sprievodcami a obzvlášť s jedným z nich – Filemónom, ktorého nazýval „guru“. Jedného letného popoludnia roku  1916 Jung zažil duchov vo svojom dome. Najprv mu dali čo chcel, a pod ich vplyvom počas troch večerov napísal Sedem kázní k mŕtvym. Jung cítil, že vyjadruje myšlienky Filemóna. Šíril ich súkromne pod pseudonymom Basilides. Jung povedal: „Všetka moja práca, moja tvorivá aktivita pochádza z týchto počiatočných fantázií a snov, ktoré začali v roku 1912.“ (MDR, p.217).

„Filemón (Jungov duchovný sprievodca) bol pohan a priniesol egyptsko-helenistickú atmosféru s gnostickým zafarbením.“ (Jung, “Confrontation with the Unconscious” MDR, pp. 174-8, 181-5)

„Filemón a ďalšie postavy mojich fantázií ma priviedli k veľmi dôležitému porozumeniu, že v ľudskej psyché – duši sú veci, ktoré nevytvára človek, ale sama duša, a že duša má svoj vlastný život. Filemón predstavoval silu, ktorá nebola zo mňa. V mojich fantáziách som s ním viedol konverzácie, a povedal mi také veci, na ktoré som vedome nemyslel - pretože som jasne pozoroval, že to hovoril on, a nie ja......
Psychologicky vzaté, Filemón predstavoval  vyššie porozumenie. Bol pre mňa mysterióznou postavou. Občas sa mi zdal až tak reálny, ako keby to bola živá bytosť. Prechádzal som sa s ním hore a dole po záhrade, pre mňa bol tým, čo Indovia nazývajú guru.“ (Jung, Memories, Dreams, Reflections, op. cit., p. 183.)

V roku 1935 Jung začal stavať Bollingenskú vežu, vežu z kameňa pri jazere Bollingen, ktorá „vyjadrovala jeho samého“. Po smrti manželky v roku  1955 považoval túto stavbu za svoj skutočný domov, kde mal „oltár Filemóna“ vytesaný nad domovým vchodom. (Memories, Dreams, Recollections, p.235)
2 Mojžišova 20:3 „Nebudeš mať iných bohov okrem mňa!“

3 Mojžišova 19:31 “Neobracajte sa na duchov mŕtvych a nevyhľadávajte jasnovidcov, lebo nimi by ste sa poškvrnili; ja som Hospodin, váš Boh.“

5 Mojžišova 18:9-14
„Keď vojdeš do krajiny, ktorú ti dáva Hospodin, tvoj Boh, neuč sa konať podľa ohavností tamojších národov. Nech sa nenájde u teba taký, čo by syna alebo dcéru prevádzal ohňom, ani veštec, ani vykladač znamení, ani hádač, ani čarodejník, ani zaklínač, ani vyvolávač duchov, ani jasnovidec, ani kto by sa vypytoval mŕtvych. Lebo je Hospodinovi ohavný každý, kto robí tieto veci. Pre tieto ohavnosti ich vyháňa Hospodin, tvoj Boh, spred teba. Buď bezúhonný pred Hospodinom, svojím Bohom. Lebo tieto národy, ktoré máš vyhnať, počúvajú vykladačov znamení a veštcov. Tebe to však Hospodin, tvoj Boh, nedovolil.“

1 Kronická 10:13-14
„Tak zomrel Saul pre nevernosť, ktorej sa dopustil voči Hospodinovi, pretože nezachovával slovo Hospodinovo, aj preto, že sa dopytoval ducha zosnulého a nehľadal radu u Hospodina. Preto ho vydal na smrť a kráľovstvo presunul na Dávida, syna Izajovho.“



ICH FALOŠNÝ POHĽAD NA KRESŤANSTVO

GALEN JUNG BIBLE

Galen porovnával lekárov, ktorí vykonávali prax bez vedeckého vzdelania, k Mojžišovi, ktorý vyhlásil zákony a napísal knihy bez dôkazov, len jednoducho povedal ‘Boh prikázal Boh hovoril!’ Vo svojom spise De usu partium Galen kritizoval mojžišovskú kozmológiu a odmietol spoliehanie sa na Božie zázraky.“ (Stephen Benko, “Pagan Rome and the Early Christians,” BT Batsford Ltd, London, 1984, p 142-3)

Galen bol pohan, ktorý kritizoval kresťanstvo, ale z objektívneho a vedeckého pohľadu. Bol starovekým vedcom, ktorý sa zúčastňoval pitiev zvierat zaživa, a ako lekár gladiátorov pozoroval ľudské reakcie. Takže nemal úctu k náboženstvám, ktoré sa zakladali len na viere. Podľa neho viera bola akousi slabou náhražkou v porovnaní s prežitou pravdou.


„Úplné zlyhanie prišlo pri ukrižovaní v tragických slovách ‘Môj Bože, môj Bože, prečo si ma opustil?’  Ak chcete rozumieť úplnej tragédii týchto slov, musíte si uvedomiť, čo znamenajú: Kristus videl, že celý jeho život zasvätený pravde podľa svojho najlepšieho svedomia, bola iba strašná ilúzia ...“

„Všetci musíme urobiť presne to čo Kristus. Musíme previesť experiment. Musíme sa pritom aj pomýliť. Musíme žiť vlastnú víziu života, v ktorom budú chyby. Ak sa chcete vyhnúť chybám, nežijete. V istom ohľade by sa dokonca dalo povedať, že každý život je jedna veľká chyba, pretože nikto nenašiel pravdu. Keď takto žijeme, spoznáme Krista ako brata a Boh sa naozaj stane človekom. Znie to ako strašné rúhanie, ale nie je to tak. Pretože len tak môžeme pochopiť Krista tak ako On chcel, aby sme Ho pochopili – že je náš druh, len potom sa Boh stane človekom v nás.“ (Jung, New York Lecture, edited by Lane A. Pratt, 1972.)

„Ego alebo Kristus sa nachádza v každom ‘a priori’ (univerzálne platné), no ako pravidlo v stave nevedomia. Je to však konečná skúsenosť neskoršieho života, keď sa fakt stane vedomím. To sa nedá pochopiť učením alebo vnuknutím. Je to reálne len keď sa to stane, a môže sa to stať iba keď stiahnete svoje plány/projekcie z vonkajšieho historického alebo metafyzického Krista a zobudíte tohto Krista v sebe.“  (C.G. Jung, “Psychology and Religion West and East”, Collected Works 11, par 1638, c1958)

„Žil som v pretrvávajúcich stredovekých predstavách mojich rodičov, pre ktorých svet a ľudia sú riadení Božou všadeprítomnosťou a prezieravosťou. Tento svet sa stal staromódnym a prekonaným. Pri stretnutí s východnými náboženstvami a gréckou filozofiou sa moja kresťanská viera stala relatívnou.“ (Jung, Man and His Symbols, p.43)

„Jung viedol vojnu proti kresťanstvu a ich vzdialenému, absolútnemu a nedotknuteľnému Bohu, a učil svojich  žiakov ako počúvať hlas mŕtvych, a ako sa stať bohmi.“ (Richard Noll, The Jung Cult, p. 224)
Matúš 10:32-33: Pán Ježiš povedal  „Preto, ktokoľvek vyzná ma pred ľuďmi, toho vyznám aj ja pred svojím Otcom, ktorý je v nebesiach; kto by ma však zaprel pred ľuďmi, toho zapriem aj ja pred svojím Otcom, ktorý je v nebesiach.“

1Jána 2:22 „Kto je klamárom, ak nie ten, čo popiera, že Ježiš je Kristus? Antikrist je ten, kto popiera Otca a Syna“

Žalm 26:2-5 „Skús ma, ó Hospodine, skúšaj ma, preskúmaj moje ľadviny i srdce. Lebo mi Tvoja milosť bola pred očami, chodil som v Tvojej pravde. Nesedával som s falošníkmi, neschádzal som sa s pokrytcami. Nenávidel som spoločnosť zlosynov  a s bezbožnými som nesedával.“
1 Kor 15:33 „Nedajte sa klamať! Zlé reči kazia dobré mravy.“

2Kor 6:14-16 „Neťahajte cudzie jarmo s neveriacimi, lebo čo má spravodlivosť spoločné s neprávosťou? Alebo aké je spoločenstvo svetla s tmou? Aká zhoda medzi Kristom a Beliálom? Alebo aký podiel veriaceho s neveriacim? Aké spojenie medzi chrámom a modlami? ....“



SÚ TO TIE VPLYVY, O KTORÝCH RICK WARREN VERÍ, ŽE PRINESÚ  KRESŤANOM BOŽÍ POHĽAD?

BIBLIA HOVORÍ: “Neťahajte cudzie jarmo s neveriacimi, lebo čo má spravodlivosť spoločné s neprávosťou? Alebo aké je spoločenstvo svetla s tmou? Aká zhoda medzi Kristom a Beliálom? Alebo aký podiel veriaceho s neveriacim?“ 2 Kor 6:14-15



Jung „Všetka moja práca, moja tvorivá aktivita pochádza z týchto počiatočných fantázií a snov, ktoré začali v roku 1912.“ Napísal Jung o vplyve okultizmu na celú svoju prácu.

„Spýtajte sa seba samého: Som viac introvert alebo extrovert? Viac mysliteľ alebo emotívne založený?“ Rick Warren, používajúc presnú Jungovskú typológiu vo svojom programe SHAPE. 

Warren

ODPOVEĎ ZO SADDLEBACKU: NEVENUJTE POZORNOSŤ ČLOVEKU ZA OPONOU...

„Program SHAPE zostavil pastor Rick Warren, náš senior pastor ... a nie Carl Jung. Medzi nimi neexistuje ŽIADNE spojenie a nie je absolútne žiaden dôvod spájať ich dohromady.“

Napísal Erik Rees, pastor pre duchovnú službu a rozvoj vodcov skupiniek v cirkvi v Saddlebacku, v liste Jamesovi Sundquistovi, 19.2.2004.



ZMAPOVANIE SPOJITOSTÍ: RICK WARREN - CARL JUNG

Warren Jung Biblia
RICK WARREN CARL JUNG BIBLICAL RESPONSE

ICH PREPOJENIE NA TEÓRIU OSOBNOSTI

WARREN

JUNG

BIBLE

„Keď slúžite spôsobom, ktorý je konzistentný (dôsledný, dôsledne spätý) s osobnosťou, ktorú vám Boh dal, zažívate naplnenie, uspokojenie a plodnosť. “ (The Purpose Driven Life, p. 246)

„... keď ste nútení slúžiť tak, že je to ‘nevhodné pre vašu povahu‘ vytvára sa tlak a nepohodlie, vyžaduje to nadmernú námahu a produkujete menej dobré výsledky. Práve preto napodobňovanie služby niekoho iného nikdy nefunguje. Nemáte ich povahu – ich osobnosť“ (PDL, p. 245)
„... konečným cieľom a najsilnejšou túžbou celého ľudstva je vyvinúť takúto plnosť života, čo sa volá osobnosť … (čo je poriadna chyba, pozn. prekl.) Do tej miery, do ktorej je človek je nepravdivý k zákonom bytia a nenapomáha osobnosti, nedokáže si uvedomiť zmysel svojho života.“ (The Development of Personality, Collected Works 17; from The Essential Jung, pg. 191, 207) Neexistuje žiadny biblický precedent pre túto pozíciu. „Typológia pováh“ nikdy nebola kritériom Boha, na základe ktorého by si niekoho vyberal pre službu, ale je z veľkej časti založená na Jungovskej psychológii.

Spoliehal sa Pavol na hodnotení osobnosti, keď viedol svoju službu? Sotva...

„ale čo je svetu bláznivé, vyvolil si Boh, aby múdrych zahanbil; čo je svetu slabé, vyvolil si Boh, aby mocných zahanbil; čo je svetu neurodzené a opovrhnuté, vyvolil si Boh, a čoho niet, (vyvolil si), aby zničil to, čo je, aby sa nikto nechválil pred Bohom.“ (1Kor 1:27-29)

„ale riekol mi: Dosť máš na mojej milosti; lebo (moja) moc sa v slabosti dokonáva. Najradšej sa teda budem chváliť slabosťami, aby prebývala vo mne moc Kristova. Preto mám zaľúbenie v slabostiach, pohaneniach, súženiach, prenasledovaniach, v úzkostiach pre Krista; lebo práve keď som slabý, som mocný.“ (1Kor 12:9-10)



ICH PREPOJENIE NA VZÁJOMNÚ VIERU V „NEVEDOMIE“

WARREN JUNG BIBLE
„Možno ste hnaní bolestivými spomienkami, skrývaným strachom alebo nevedomou vierou.“  (PDL, p. 27)

„(Ľudia hnaní vinou) často nevedome trestajú seba samých tým, že sabotujú svoj vlastný úspech.“ (PDL, pp. 27-28)

 

Nevedomie ... je silou, základnou silou psyché – duše a foriem alebo kategórií, ktoré ju regulujú, menovite archetypy.“ (The Structure of the Psyche, CW 8, par. 342)

„Ustavičné pozorovanie vzdáva hold nevedomiu, čím  viacmenej garantuje jeho spoluprácu. Jednou z najdôležitejších úloh psychohygieny je venovať nepretržitú pozornosť symptomatológii nevedomia – jeho obsahu a procesom“  (The Portable Jung, New York: Penguin Books, 1986, p. 156)
„Nevedomie“  je základným konceptom Freudovskej aj Jungovskej psychológie, a nemá žiaden biblický základ. Písmo fakticky nedovoľuje, že by ľudia boli „hnaní“ „nevedomou vierou“. Schvaľovaním a podporovaním idey nevedomia Warren propaguje Jungovskú vieru, že ľudia musia analyzovať sily nevedomia, aby odhalili zmysel života


Podľa Písma je akákoľvek sila, ktorá vedie preč od Božej vôle, hriechom, bez ohľadu na to, kde prebýva.
Avšak psychológia zľahčuje našu osobnú zodpovednosť za hriech tým, že činí „nevedomie“ základným zdrojom a pevnosťou neodstrániteľného ľudského inštinktu.

„Kto však má pochybnosti, [keď (niečo) požíva], odsúdený je preto, že to nepožíva z viery. A všetko, čo nie je z viery, je hriech.“ (Rim 14:23)



ICH PREPOJENIE NA METAFORY A OBRAZY „NEVEDOMIA“


WARREN JUNG

BIBLE

„Ak by sa vás spýtal ako si predstavujete život, aký obraz by sa vám objavil v mysli? Takýto obraz je vaša životná metafora. Je to pohľad na život, ktorý v sebe, vo svojej mysli, držíte, vedome či nevedome.“ (PDL, pp. 41-42)

„Vaša nevyslovená životná metafora ovplyvňuje váš život viac než si to uvedomujete. Určuje vaše očakávania, hodnoty, vaše vzťahy, ciele a vaše priority.“ (PDL, p. 42)

Archetypálny (typický) obraz sám seba vyjadruje predovšetkým v metaforách. (“The Psychology of the Child Archetype,” CW 9i, par. 267)

Archetypy nie sú vrodené predstavy, ale „typické formy správania sa, ktoré, keď sa stanú vedomými, prirodzene sa prezentujú ako myšlienky a obrazy, ako všetko, čo sa stáva súčasťou vedomia.“ (Collected Works 8, par. 435)

„V skutočnosti je osud jednotlivca vo veľkej miere závislý od faktorov nevedomia.“ (“Conscious, Unconscious, and Individuation” CW 9)
Analýza „metafor“ umiestnených v nevedomí je obchodnou značkou konceptu psychológie, ale nie Písma. Používanie obrazov, fantázií a snov na lepšie porozumenie svojho „nevedomia“ je typickou črtou, „podpisom“ Jungovskej psychológie, ktorá hraničí s okultizmom.



ICH PREPOJENIE NA POUŽÍVANIE JUNGOVEJ TERMINOLÓGIE

WARREN JUNG BIBLE
Boh stvoril introvertovextrovertov... Stvoril niektorých ako „mysliteľov“ a iných ako „citovo založených“ (PDL, p. 245)

„Vaša osobnosť ovplyvní ako a kde budete používať duchovné dary a schopnosti. Napríklad – dvaja ľudia môžu mať dar evanjelizovať, ale jeden je introvertný a druhý extrovertný typ osobnosti, v takom prípade ich dar sa bude prejavovať rozdielne.“
(PDL, p. 245)

„Spýtajte sa samých seba .... Som viac introvert alebo extrovert? Viac mysliteľ, alebo viac citovo založený?“ (PDL, pp.251-252)
„Dva typy (z typických odlišností v ľudskej psychológii) sa mi stali zvlášť jasnými. Nazval som ich introvertnýmextrovertným typom.“ (“Introduction” Psychological Types, CW 6 par. 1)

„Zo skúseností som zistil, že základné psychologické funkcie, funkcie, ktoré sú čisto a aj zásadne odlišné od ostatných funkcií, sa ukázali ako myslenie a cítenie, pocity a intuícia. Ak jedna z týchto funkcií zvykne prevládať, výsledkom je tomu zodpovedajúci typ osobnosti. Preto rozlišujem štyri typy – mysliteľský, citový, pocitový a intuitívny. Každý z týchto typov môže byť buď introvertný alebo extrovertný“ (“Introduction” Psychological Types, CW 6)

Warren zjavne používa špecifickú terminológiu pre teóriu psychologickej typológie, ktorú vytvoril Carl Jung. Napriek vyhláseniam jeho stúpencov, Warren jasne postavil svoju Teóriu osobnosti (písmeno „P“ z jeho učenia „SHAPE“) na nebiblickom základe Jungovskej psychológie.

„Hľaďte, aby vás niekto nestrhol mudráctvom a prázdnym mámením podľa ľudského podania, podľa živlov sveta, a nie podľa Krista.“ Kolosanom 2:8

„My sme však neprijali ducha sveta, ale Ducha, ktorý je z Boha, aby sme vedeli, čo sme z milosti Božej dostali. O tom aj hovoríme, nie síce naučenými slovami ľudskej múdrosti, ale (slovami), ktoré učí Duch. A tak duchovné posudzujeme duchovne.“ 1Kor 2:12-13



ICH PREPOJENIE NA ŠTYRI POVAHY

WARREN JUNG BIBLE
Biblia nám podáva množstvo dôkazov, že Boh používa všetky typy osobností. Peter bol sangvinik, Pavol cholerik, Jeremiáš zase melancholik. Keď sa pozriete na osobnostné rozdiely dvanástich učeníkov, ľahko uvidíte prečo mali medzi sebou konflikty.“  (PDL, p. 245)

Neexistuje „správna“ a „nesprávna“ povaha pre duchovnú službu. (PDL, p. 245)

„ ... starovekí lekári ... sa pokúšali redukovať ohromujúcu rôznorodosť ľudstva do skupín podľa istého systému ....“ Pôvodné pomenovania Galenových pováh nám prezrádzajú, že pochádzajú z patológie a ich štyroch „štiav“. Melancholik označuje prevahu čiernej žlče, flegmatik prevahu hlienu alebo slizu (flegmy), sangvinik prevahu krvi, a cholerik prevahu žltej žlče.“ (“Psychological Typology” CW 6)

„Celkové usporiadanie tela, jeho konštitúcia v tom najširšom zmysle, v skutočnosti silne predurčuje psychologickú povahu.“ (“Psychological Typology” CW 6)
Biblia nikde nepodáva „dôkaz na klasifikáciu osobností, a to napriek Warrenovým tvrdeniam. Takéto rozdelenie je čisto pohanský výmysel. Teóriu štyroch pováh, ktoré koncipoval Hippokrates a neskôr rozvinul Galen, bola v čase apoštolskej služby Pavla módna grécka filozofia. Avšak Pavol na rozdiel od Warrena a Junga nezaviedol do svojho učenia tieto grécke myšlienky. V skutočnosti ich kategoricky odmietol - „lebo som si umienil, že medzi vami nebudem vedieť nič iné, jedine Ježiša Krista, a toho ukrižovaného.“ (1Kor 2:2)

„Zachovávaj, Timoteos, čo ti je zverené, a vyhýbaj sa svetským prázdnym rečiam a námietkam nepravého poznania“
1Tim 6:20

Čo je ešte horšie, Warren učí, že nikto nemá „dobrú alebo zlú osobnosť“, čiže nie je ovplyvnená pádom do hriechu a je vždy prínosom pre duchovnú službu. Pýtame sa však, ako „flegmatický temperament“ a jeho sklon k lenivosti slúži Božím zámerom  v duchovnej službe? (takéto sklony sa majú premáhať, a nie ospravedlňovať, pozn.prekl.)



ICH PREPOJENIE NA TESTOVANIE OSOBNOSTI

WARREN JUNG BIBLE
„Dnes je veľa kníh a nástrojov, ktoré vám pomôžu pochopiť vašu osobnosť, aby ste sa rozhodli ako ich použiť pre Boha.“ (PDL, p. 246) MBTI je „založená na Jungovej teórii psychologických typov.“ (Isabel Briggs Myers, Introduction to Type, Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, 1983, p.4)

„(MBTI) indikátor bol vyvinutý špeciálne nato, aby uviedol teóriu Carla Junga o typoch (Jung 1921, 1971) do praktickej aplikácie.“ (Dr. Gordon Lawrence, People Types & Tiger Stripes, p. 6, also p. x)

„Psychológia Carla Junga leží v pozadí ... MBTI.“ (Robert Innes, Personality Indicators and The Spiritual Life, p.8)
Bez hodnotenia tohto vyhlásenia, treba povedať, že Warren propaguje všetky Jungovské testy osobnosti, takisto ako aj široko rozšírený Myer-Briggs Type Indicator (MBTI), Kiersey Temperament Sorter (odnož MBTI) a Enneagram test, ktorý má pôvod v Sufizme, mystickej odnoži islamu. (Viac informácií o Enneagrame tu).

Napriek vzájomne sa popierajúcim radám, ktoré ponúka Warren, kresťania musia uznať  Bibliu za jedinú knihu, ktorú potrebujú na porozumenie ľudského stavu:

„Lebo slovo Božie je živé a mocné a je ostrejšie než ktorýkoľvek dvojsečný meč a preniká až do rozdelenia duše a ducha, kĺbov a špikov a je schopné posudzovať hnutie a zmýšľanie srdca.“  Žid 4:12

(viď tiež 2Tim 3:16-17)




ICH PREPOJENIE NA PODPORU PSYCHOLÓGIE

WARREN JUNG BIBLE
„Každé správanie sa je motivované vierou, a každý skutok je podnietený postojom. Boh toto zjavil tisícky rokov predtým ako to psychológovia pochopili.“ (PDL, p. 181)
„(Fenomén nevedomia) sa prejavuje v správaní jedinca ....“ (“Conscious, Unconscious, and Individuation” CW 9)

„Moderný psychologický výskum vedie k oveľa lepšiemu porozumeniu z čoho sa človek naozaj skladá.“ (“Psychology and Religion” CW 11)

Warren tu naznačuje, že psychológovia rozumejú ľudskému správaniu v rovnakej miere ako Boh, takže ľudská „múdrosť“ sa vyrovná Božiemu zjaveniu.

Ak Warren naozaj verí v jedinečnosť Božieho zjavenia ohľadom porozumenia človeku, prečo sa tak silne spolieha na „bezcennú múdrosť“ psychológie, a nie na Písmo?

„Lebo múdrosť tohto sveta je bláznovstvom pred Bohom. Veď je napísané: ‚ON CHYTÁ MÚDRYCH V ICH CHYTRÁCTVE’. A zase: ‚PÁN POZNÁ MYŠLIENKY MÚDRYCH, ŽE SÚ MÁRNE.‘ “
1Kor 3:19-20



ICH PREPOJENIE NA HĽADANIE A ROZVÍJANIE OSOBNOSTI 

WARREN JUNG BIBLE
„Najlepší úžitok zo života máte vtedy, keď slúžite Bohu podľa svojho „shape“ (názov špeciálneho programu). Aby ste to vedeli, musíte najprv objaviť váš shape, naučiť sa ho prijaťradovať sa z neho, a potom ho rozvíjať do plného potenciálu.“ (PDL, p. 249)

Program SHAPE tvrdí: „Objaviť svoj S.H.A.P.E. znamená objaviť kde vás Boh povoláva do Svojej práce vo svete.“

„Len človek, ktorý vedome privolí sile svojho vnútorného hlasu, sa stane osobnosťou.“ (“The Development of Personality” CW 17)

Dosiahnutie osobnosti neznamená nič menej ako optimálny rozvoj života ľudského jedinca.“ (“The Development of Personality” CW 17)

„Keďže každý jedinec má vrodený zákon života, je teoreticky možné každému, aby nasledoval tento zákon a stal sa osobnosťou, a takto dosiahol plnosť. “ (“The Development of Personality” CW 17)

Hľadanie svojho SHAPE nemá žiadnu oporu v Biblii. Warrenovo učenie, že človek musí „objaviť svoj shape“ je filozoficky a systematicky príbuzné Jungovmu učeniu, že človek musí „vedome privoliť sile svojho vnútorného hlasu“, a byť pravdivý k “zákonu života.“

Hoci Warren správne uznal Boží suverénny zámer v tom, že nás stvoril, dopustil sa chyby, keď ho prirovnal k svojmu programu „shape“, čím sa stal advokátom Jungovského rozvoja osobnosti na „dosiahnutie plnosti.“ Avšak tento Jungovský proces neslúži Bohu, ale bôžikovi, ktorý je v človeku.

Písmo vyzýva k aktívnej a úprimnej  poslušnosti Božej vôli prostredníctvom premieňajúcej sily Svätého Ducha, a nie skrze bludné bádanie nášho psychologického zloženia, ktorým si zadefinujeme Bohom daný zámer s naším životom.

„Dúfaj v Hospodina celým svojím srdcom, a nespoliehaj sa na svoju rozumnosť. Na všetkých svojich cestách Ho poznávaj a On ti urovná chodníky.“ Prísl 3:5-6

„...aby sa vaša viera nezakladala na ľudskej múdrosti, ale na Božej moci.“ 1Kor 2:5



ZÁVER: TO NIE JE LEN "VINNÝ PREPOJENÍM"

Áno, Ježiš ako priateľ hriešnikov, ale On si určite nevypožičal Svoje učenie od farizejov alebo iných falošných učiteľov. Je tu veľmi zjavné, konkrétne prepojenie medzi SHAPE učením Ricka Warrena o osobnosti  a psychologickými teóriami Carla Junga. Nejedná sa len o to, že svoje učenie Warren založil na paralelných psychologických konceptoch, ale na dosiahnutie svojho zámeru používa presné Jungovské termíny. Svojím zameraním na určenie a rozvoj ľudskej osobnosti, ako kľúča k úspešnému životu alebo službe, Warren, podobne ako Jung, podporuje spoliehanie sa na svoje "vnútorné ja",  namiesto spoliehania sa na večnú Božiu múdrosť a prácu Ducha Svätého. Ako môže Warren, ako populárny kresťanský učiteľ, ignorovať kľúčové biblické pravdy týkajúce sa plnej dostatočnosti Písma a moci Ducha Svätého perfektne vybaviť každého kresťana schopnosťou slúžiť podľa Božieho zámeru?

“Každé písmo, vdýchnuté od Boha, (je) aj užitočné učiť, karhať, napravovať a vychovávať v spravodlivosti, aby bol človek Boží dokonalý a spôsobný na VŠETKO DOBRÉ.” 2 Timoteovi 3:16-17

“Ako nám Jeho božská moc v poznaní Toho, ktorý nás povolal svojou slávou a cnosťou, darovala VŠETKO POTREBNÉ pre život a zbožnosť...” 2 Petra 1:3





Adresa pôvodného článku: http://www.sacredsandwich.com/purposelie.htm

Tento článok bol na serveri www.mvt.sk uverejnený so súhlasom autora.


Dátum zverejnenia: 28.4.2007
Domovská stránka: www.mvt.sk