|
POROVNANIE POHANSTVA GALENA A
JUNGA |
Pozrite sa na znepokojujúce fakty, ktoré sú za pozadím a
vierou týchto dvoch ľudí – Galena a Junga, na ktorých sa Warren oprel
pri vytvorení svojej Teórie osobnosti v programe SHAPE …
|
|
|
|
|
|
GALEN
OF PERGAMUM |
CARL
JUNG |
BIBLICAL
RESPONSE |
|
|
ICH
VŠEOBECNÉ POZADIE |
|
GALEN |
JUNG |
BIBLE |
Galen z Pergamu, pohanský lekár a filozof, sa narodil
v r.131. Bol silne ovplyvnený gréckou mytológiou a Hippokratovou
Treatis. Hoci Galenova medicínska náuka mala vyplv po celé
stáročia, o
ňom samotnom vieme veľmi málo. Niektoré z jeho spisov sa uchovali,
ale mnohé sa navždy stratili v plameňoch knižnice ešte počas jeho
života.
Najznámejším sa stal vďaka svojím anatomickým štúdiám, elaborátoch o
farmakologických receptoch a teóriou o štyroch povahách (melancholik,
flegmatik, sangvinik a cholerik), na klasifikáciu ľudských
dispozícií.
Ako typický Grék, vyrastal na gréckej mytológii a nebol kresťanom, hoci
si zjavne cenil kresťanskú sektu ako filozofickú myšlienkovú
školu. Ako študent medicíny sa stal oddaným stúpencom Asklépia,
gréckeho boha liečenia, a je viac než pravdepodobné, že sa držal
Hippokratovej prísahy, ktorá znela: „Sľubujem na lekára Apolla, a
Asklépia, a Zdravie a Liečiteľa všetkého, na všetkých bohov a bohyne,
že podľa svojich schopností a úsudku, budem držať túto prísahu a
zmluvu...“
|
„Jung určite nebol nábožensky založený človek
v kresťanskom, židovskom moslimskom a ani budhistickom zmysle. Bol
v podstate pohan, presnejšie uctievač zlých bohov a bohýň, skôr
ako tých z Olympu. So svojou premyslenou zmesou povier, vágneho
pohanského modlárstva, rozhovorov o Bohu a spolu s jeho tvrdením,
že je mostom medzi náboženstvom a psychológiou, ponúkol tú správnu
zmes
veku malej viery a malého rozumu.“ (Erich Fromm: C.C.Jung: Prorok
Nevedomia, Scientific American, 1963, s.209)
Jungove
„psychologické“ teórie boli „zostrojené
úmyselne, a tak trochu zavádzajúco ... aby
vytvorili jeho vlastný magický, polyteistický
pohanský svetonázor, stráviteľný v
sekularizovanom svete, ktorý preukazoval úctu len tým
myšlienkam, u ktorých sa zdalo, že majú vedecký
nádych.“ (Richard Noll: The Aryan Christ: The Secret Life
of Carl Jung, Random House, 1997, xv)
|
Rim 1:21-22 „ že hoci poznali Boha, neoslavovali Ho ako Boha
a neďakovali Mu, ale v mudrovaní upadli do prevrátenosti a ich
nerozumné srdce sa zatemnilo. Vydávali sa za múdrych a stali sa
bláznami, ...“
1 Kor 1:20-23 „Kde je múdry? Kde zákonník? Kde mudrlant tohto veku? Či
Boh neobrátil múdrosť sveta na bláznovstvo? Keďže svet (vlastnou)
múdrosťou nepoznal Boha v Jeho múdrosti, zaľúbilo sa Bohu
spasiť
veriacich bláznovstvom kázania (o Kristovi): lebo aj Židia
žiadajú znamenia, aj Gréci hľadajú múdrosť, my však kážeme ukrižovaného
Krista - Židom síce pohoršenie, pohanom bláznovstvo,“
Zj 22:14-15 „Blahoslavení, ktorí si perú oblek, aby mali právo na strom
života a vošli bránami do mesta! Von zostanú psi, traviči, smilníci,
vrahovia, modloslužobníci, všetci milovníci a páchatelia lži.“ |
|
|
|
|
ICH VIERA
V ASTROLÓGIU
|
|
GALEN |
JUNG |
BIBLE |
Ako obdivovateľ Hippokratovej medicíny, propagoval a rozvinul
teóriu štyroch pováh, (gr.- humorov). Povahy sa spájali s časovým
obdobím, astrologickými cyklami a informáciami týkajúcimi sa narodenia.
Tieto zmeny v prírodných cykloch mali spôsobiť jemné zmeny
v základnom rozdelení pováh jednotlivca, prípadne ich učinenie
citlivejším voči povahovým výkyvom.
Podľa neho by teda lekári mali byť, popri medicínskom vzdelaní, skúsení
aj v astrológii, aby pacientov správne liečili.
O Hippokratovi, Galenovom predchodcovi v gréckej medicíne, máme
zaznamenané, že povedal: „Ten kto nerozumie astrológii, nie je lekár,
ale blázon. “
„Musí sa s istotou preukázať, že oheň, zem, vzduch a voda, sú
základnými prvkami všetkých vecí... a vo svojej knihe O povahe
človeka
Hippokrates ako prvý vysvetľoval nielen to, že tieto prvky sú základom
celého kozmu, ale ako prvý vymedzil hodnoty prvkov – hodnoty podľa
ktorých jedna vec pôsobí na druhú a je aj ostatnými ovplyvnená.“
(Galen: O základných prvkoch podľa Hippokrata)
|
V máji 1911 Carl Jung napísal svojmu (v tom čase)
mentorovi Sigmundovi Freudovi: „Okultizmus je ďalšou oblasťou, ktorú by
sme mali dobyť – podľa mňa pomocu teórie libida. Práve sa zaoberám
astrológiou, tá sa zdá nepostrádateľná pre správne pochopenie
mytológie. V tejto ríši tmy sú zvláštne a podivuhodné veci.“
„Nebojte sa prosím kvôli mojim putovaniam v týchto nekonečných
priestoroch. Vrátim sa späť obťažený bohatou korisťou pre poznanie
ľudskej duše ... Na dlhšiu chvíľu sa musím otráviť magickými
voňavkami, aby som sa dostal na kĺb tajomstvám, ktoré ostávajú skryté
v priepasti nevedomia...“
V jednom z neskorších listoch Jung napísal Freudovi, že jeho
(Jungove) večery boli do veľkej miery naplnené astrológiou a počítaním
horoskopov: „aby som našiel kľúč do jadra ľudskej psychológie“ (prameň:
The Freud/Jung Letters, Abridged Edition,
1979)
List napísaný indickému astrológovi B.V.Ramanovi 6.9.1947: „Keďže
chcete vedieť môj názor na astrológiu, môžem vám povedať, že práve ňou
sa zaoberám už viac než 30 rokov. Ako psychológa ma zaujíma najmä
zvláštne svetlo, ktoré vrhá horoskop na isté komplikácie v ľudskej
povahe. V prípade ťažkých psychologických diagnóz zvyčajne
používam horoskop, aby som získal ďalší pohľad, a to z úplne iného
uhla. Musím povedať, že veľmi často som zistil, že astrologické
dáta objasňovali určité body, ktorým by som inak nebol schopný
rozumieť. Z takýchto skúseností som si sformoval názor, že
astrológia by mala byť v špeciálnom záujme psychológa, pretože
obsahuje akúsi psychologickú skúsenosť, ktorú voláme ‘projektovaná’ –
to znamená, že nachádzame také isté psychologické fakty, ako boli
v konštelácii hviezd horokopu.“
„... kľukatá cesta jednotlivca je najrovnejšou cestou akou je možné
ísť. Je symbolizovaná špirálovitou cestou slnka cez zverokruh.
Zvieratníkový had je Kristus, ktorý povedal: Ja som cesta (Ján 14:6).
On je tým hadom, takže v prvotnej cirkvi je slnkom a znamením
zverokruhu, tak ako 12 apoštolov je 12 mesiacov v roku.“ (C.G.
Jung, Dream Analysis, pp. 307-308.)
|
Izaiáš 47:12-15 „Vystúp teda so svojím bosoráctvom a s
množstvom svojich čarov, o ktoré si sa usilovala od svojej mladosti,
azda si pomôžeš, azda naženieš strach. Unavila si sa množstvom svojich
plánov; nech vstanú a pomôžu ti astrológovia, ktorí pozorujú hviezdy,
ktorí mesiac čo mesiac oznamujú, čo má prísť na teba.
Ajhľa, budú ako slama; oheň ich spáli, nezachránia si život z dosahu
plameňa. Nebude to uhlík na zohriatie, ani oheň, aby sa mohlo pri ňom
posedieť.
Tak pochodíš s tými, o ktorých si sa usilovala a ktorí sa s tebou
stýkali od tvojej mladosti. Každý sa bude potácať svojou stranou, nikto
ťa nezachráni.“
Jeremiáš 10:2-3 „Takto vraví Hospodin: Nepriúčajte sa ceste pohanov a
znamení nebies sa neľakajte, lebo pohania sa ich ľakajú.
Veď náboženstvo národov je nič, len drevo vyťaté v hore, dielo
umelcovej ruky zhotovené sekerou.“
(pozri tiež 5M 18:9-12)
|
|
|
|
|
ICH VIERA V POHANSTVO A OKULTIZMUS |
|
GALEN |
JUNG |
BIBLE |
V mladosti mal Galen sen, v ktorom mu Asklepios – grécky
boh uzdravovania – povedal, aby študoval medicínu, a tak sa stal
„poslucháčom“ Asklepia v prostredí pohanského chrámu zasvätenému
tomuto bohu.
Ľudia z celého sveta prichádzali, aby ich boh Asklepios uzdravil.
Uctievali ho prostredníctvom živých hadov, ktoré sa nachádzali
v chráme. Tie boli veľmi úzko spojené s jednou z ciest
ako pôsobili uzdravenia. Postihnutým chorobou sa dovolilo stráviť noc
v chráme. V ňom sa nachádzali nejedovaté hady. Ak sa
v noci dotkli ľudí (čo sa v ich myslení rovnalo dotyku boha),
boli uzdravení.
Galen zaznamenáva s jasným vlastným prisvedčením prípad bohatého
muža, ktorý prišiel k oltáru Asklepia v Pergame a bol
uzdravený prostredníctvom sna od Asklepia (Subfiguratio Empirica
10,78
Deichgräber = Edelstein & Edelstein T436, p. 250) postihnutý uznáva
svoje uzdravenie z rúk bohov (De Libris Propriis 2 =
Edelstein
& Edelstein T458, p. 263). |
Jung sa zúčasňoval seáns so svojou sesternicou Helene
Preiswerk. Napísal dizertačnú prácu o jej psychických
skúsenostiach „O psychológii a patológii fenoménu zvaného
okultizmus“ (1902).
Od roku 1913 konverzoval s duchovnými sprievodcami a obzvlášť
s jedným z nich – Filemónom, ktorého nazýval „guru“. Jedného
letného popoludnia roku 1916 Jung zažil duchov vo svojom dome.
Najprv mu dali čo chcel, a pod ich vplyvom počas troch večerov
napísal Sedem kázní k mŕtvym. Jung cítil, že vyjadruje
myšlienky
Filemóna. Šíril ich súkromne pod pseudonymom Basilides. Jung povedal:
„Všetka moja práca, moja tvorivá aktivita pochádza z týchto
počiatočných fantázií a snov, ktoré začali v roku 1912.“
(MDR, p.217).
„Filemón (Jungov duchovný sprievodca) bol pohan a priniesol
egyptsko-helenistickú atmosféru s gnostickým zafarbením.“ (Jung,
“Confrontation with the Unconscious” MDR, pp. 174-8, 181-5)
„Filemón a ďalšie postavy mojich fantázií ma priviedli
k veľmi dôležitému porozumeniu, že v ľudskej psyché – duši sú
veci, ktoré nevytvára človek, ale sama duša, a že duša má svoj
vlastný život. Filemón predstavoval silu, ktorá nebola zo mňa.
V mojich fantáziách som s ním viedol konverzácie,
a povedal mi také veci, na ktoré som vedome nemyslel - pretože som
jasne pozoroval, že to hovoril on, a nie ja......
Psychologicky vzaté, Filemón predstavoval vyššie porozumenie. Bol
pre mňa mysterióznou postavou. Občas sa mi zdal až tak reálny, ako keby
to bola živá bytosť. Prechádzal som sa s ním hore a dole po záhrade,
pre mňa bol tým, čo Indovia nazývajú guru.“ (Jung, Memories,
Dreams, Reflections, op. cit., p. 183.)
V roku 1935 Jung začal stavať Bollingenskú vežu, vežu
z kameňa pri jazere Bollingen, ktorá „vyjadrovala jeho samého“. Po
smrti manželky v roku 1955 považoval túto stavbu za svoj
skutočný domov, kde mal „oltár Filemóna“ vytesaný nad domovým vchodom.
(Memories, Dreams, Recollections, p.235) |
2 Mojžišova 20:3 „Nebudeš mať iných bohov okrem mňa!“
3 Mojžišova 19:31 “Neobracajte sa na duchov mŕtvych a nevyhľadávajte
jasnovidcov, lebo nimi by ste sa poškvrnili; ja som Hospodin, váš Boh.“
5 Mojžišova 18:9-14
„Keď vojdeš do krajiny, ktorú ti dáva Hospodin, tvoj Boh, neuč sa konať
podľa ohavností tamojších národov. Nech sa nenájde u teba taký, čo by
syna alebo dcéru prevádzal ohňom, ani veštec, ani vykladač znamení, ani
hádač, ani čarodejník, ani zaklínač, ani vyvolávač duchov, ani
jasnovidec, ani kto by sa vypytoval mŕtvych. Lebo je Hospodinovi ohavný
každý, kto robí tieto veci. Pre tieto ohavnosti ich vyháňa Hospodin,
tvoj Boh, spred teba. Buď bezúhonný pred Hospodinom, svojím Bohom. Lebo
tieto národy, ktoré máš vyhnať, počúvajú vykladačov znamení a veštcov.
Tebe to však Hospodin, tvoj Boh, nedovolil.“
1 Kronická 10:13-14
„Tak zomrel Saul pre nevernosť, ktorej sa dopustil voči Hospodinovi,
pretože nezachovával slovo Hospodinovo, aj preto, že sa dopytoval ducha
zosnulého a nehľadal radu u Hospodina. Preto ho vydal na smrť a
kráľovstvo presunul na Dávida, syna Izajovho.“ |
|
|
|
|
ICH FALOŠNÝ POHĽAD NA KRESŤANSTVO |
|
GALEN |
JUNG |
BIBLE |
„Galen
porovnával lekárov, ktorí vykonávali prax
bez vedeckého vzdelania, k Mojžišovi, ktorý
vyhlásil zákony a napísal knihy bez
dôkazov, len jednoducho povedal ‘Boh prikázal Boh
hovoril!’ Vo svojom spise De usu partium Galen kritizoval
mojžišovskú kozmológiu a odmietol spoliehanie sa
na Božie zázraky.“ (Stephen Benko, “Pagan Rome and the
Early Christians,” BT Batsford Ltd, London, 1984, p 142-3)
Galen
bol pohan, ktorý kritizoval kresťanstvo, ale z objektívneho
a vedeckého pohľadu. Bol starovekým vedcom, ktorý
sa zúčastňoval pitiev zvierat zaživa, a ako lekár
gladiátorov pozoroval ľudské reakcie. Takže nemal
úctu k náboženstvám, ktoré sa zakladali
len na viere. Podľa neho viera bola akousi slabou náhražkou
v porovnaní s prežitou pravdou.
|
„Úplné zlyhanie prišlo pri ukrižovaní v tragických slovách
‘Môj Bože, môj Bože, prečo si ma opustil?’ Ak chcete rozumieť
úplnej tragédii týchto slov, musíte si uvedomiť, čo znamenajú: Kristus
videl, že celý jeho život zasvätený pravde podľa svojho najlepšieho
svedomia, bola iba strašná ilúzia ...“
„Všetci musíme urobiť presne to čo Kristus. Musíme previesť experiment.
Musíme sa pritom aj pomýliť. Musíme žiť vlastnú víziu života, v ktorom
budú chyby. Ak sa chcete vyhnúť chybám, nežijete. V istom ohľade by sa
dokonca dalo povedať, že každý život je jedna veľká chyba, pretože
nikto nenašiel pravdu. Keď takto žijeme, spoznáme Krista ako brata a
Boh sa naozaj stane človekom. Znie to ako strašné rúhanie, ale nie je
to tak. Pretože len tak môžeme pochopiť Krista tak ako On chcel, aby
sme Ho pochopili – že je náš druh, len potom sa Boh stane človekom
v nás.“ (Jung, New York Lecture, edited by Lane A. Pratt, 1972.)
„Ego alebo Kristus sa nachádza v každom ‘a priori’ (univerzálne
platné), no ako pravidlo v stave nevedomia. Je to však konečná
skúsenosť neskoršieho života, keď sa fakt stane vedomím. To sa nedá
pochopiť učením alebo vnuknutím. Je to reálne len keď sa to stane, a
môže sa to stať iba keď stiahnete svoje plány/projekcie z vonkajšieho
historického alebo metafyzického Krista a zobudíte tohto Krista v
sebe.“ (C.G. Jung, “Psychology and Religion West and East”,
Collected Works 11, par 1638, c1958)
„Žil som v pretrvávajúcich stredovekých predstavách mojich rodičov, pre
ktorých svet a ľudia sú riadení Božou všadeprítomnosťou a
prezieravosťou. Tento svet sa stal staromódnym a prekonaným. Pri
stretnutí s východnými náboženstvami a gréckou filozofiou sa moja
kresťanská viera stala relatívnou.“ (Jung, Man and His Symbols,
p.43)
„Jung viedol vojnu proti kresťanstvu a ich vzdialenému,
absolútnemu a nedotknuteľnému Bohu, a učil svojich
žiakov ako počúvať hlas mŕtvych, a ako sa stať bohmi.“ (Richard
Noll, The Jung Cult, p. 224) |
Matúš 10:32-33: Pán Ježiš povedal „Preto, ktokoľvek
vyzná ma pred ľuďmi, toho vyznám aj ja pred svojím Otcom, ktorý je v
nebesiach; kto by ma však zaprel pred ľuďmi, toho zapriem aj ja pred
svojím Otcom, ktorý je v nebesiach.“
1Jána 2:22 „Kto je klamárom, ak nie ten, čo popiera, že Ježiš je
Kristus? Antikrist je ten, kto popiera Otca a Syna“
Žalm 26:2-5 „Skús ma, ó Hospodine, skúšaj ma, preskúmaj moje ľadviny i
srdce. Lebo mi Tvoja milosť bola pred očami, chodil som v Tvojej
pravde. Nesedával som s falošníkmi, neschádzal som sa s pokrytcami.
Nenávidel som spoločnosť zlosynov a s bezbožnými som nesedával.“
1 Kor 15:33 „Nedajte sa klamať! Zlé reči kazia dobré mravy.“
2Kor 6:14-16 „Neťahajte cudzie jarmo s neveriacimi, lebo čo má
spravodlivosť spoločné s neprávosťou? Alebo aké je spoločenstvo svetla
s tmou? Aká zhoda medzi Kristom a Beliálom? Alebo aký podiel veriaceho
s neveriacim? Aké spojenie medzi chrámom a modlami? ....“ |
|
|
|
|
SÚ TO TIE
VPLYVY, O KTORÝCH RICK WARREN VERÍ, ŽE PRINESÚ KRESŤANOM BOŽÍ
POHĽAD?
|
BIBLIA HOVORÍ:
“Neťahajte cudzie jarmo s neveriacimi, lebo čo má spravodlivosť
spoločné s neprávosťou? Alebo aké je spoločenstvo svetla s tmou? Aká
zhoda medzi Kristom a Beliálom? Alebo aký podiel veriaceho s
neveriacim?“ 2 Kor 6:14-15
|
|
|
|
|
|
|
ZMAPOVANIE SPOJITOSTÍ: RICK WARREN
- CARL JUNG |
|
|
|
|
RICK WARREN |
CARL JUNG |
BIBLICAL RESPONSE |
|
|
ICH PREPOJENIE NA TEÓRIU OSOBNOSTI |
|
WARREN
|
JUNG
|
BIBLE
|
„Keď slúžite spôsobom, ktorý je
konzistentný (dôsledný, dôsledne spätý) s osobnosťou, ktorú
vám
Boh dal, zažívate naplnenie, uspokojenie a plodnosť. “
(The
Purpose Driven Life, p. 246)
„... keď ste nútení slúžiť tak, že je to ‘nevhodné pre vašu povahu‘
vytvára sa tlak a nepohodlie, vyžaduje to nadmernú námahu a produkujete
menej dobré výsledky. Práve preto napodobňovanie služby niekoho iného
nikdy nefunguje. Nemáte ich povahu – ich osobnosť“
(PDL, p. 245) |
„... konečným cieľom a najsilnejšou
túžbou celého ľudstva je vyvinúť takúto plnosť života, čo sa
volá osobnosť … (čo je poriadna chyba, pozn.
prekl.) Do tej miery, do ktorej
je človek je nepravdivý k zákonom bytia a nenapomáha
osobnosti, nedokáže si uvedomiť zmysel svojho života.“ (The
Development
of Personality, Collected Works 17; from The Essential Jung, pg. 191,
207) |
Neexistuje žiadny biblický precedent pre
túto pozíciu. „Typológia pováh“ nikdy nebola kritériom Boha, na
základe
ktorého by si niekoho vyberal pre službu, ale je z veľkej časti
založená na Jungovskej psychológii.
Spoliehal sa Pavol na hodnotení osobnosti, keď viedol svoju službu?
Sotva...
„ale čo je svetu bláznivé, vyvolil si Boh, aby múdrych zahanbil; čo je
svetu slabé, vyvolil si Boh, aby mocných zahanbil; čo je svetu
neurodzené a opovrhnuté, vyvolil si Boh, a čoho niet, (vyvolil si), aby
zničil to, čo je, aby sa nikto nechválil pred Bohom.“ (1Kor 1:27-29)
„ale riekol mi: Dosť máš na mojej milosti; lebo (moja) moc sa v
slabosti dokonáva. Najradšej sa teda budem chváliť slabosťami, aby
prebývala vo mne moc Kristova. Preto mám zaľúbenie v slabostiach,
pohaneniach, súženiach, prenasledovaniach, v úzkostiach pre Krista;
lebo práve keď som slabý, som mocný.“ (1Kor 12:9-10) |
|
|
|
|
ICH PREPOJENIE NA VZÁJOMNÚ VIERU
V „NEVEDOMIE“ |
|
WARREN |
JUNG |
BIBLE |
„Možno ste hnaní bolestivými spomienkami, skrývaným strachom
alebo nevedomou vierou.“ (PDL, p. 27)
„(Ľudia hnaní vinou) často nevedome trestajú seba samých tým,
že sabotujú svoj vlastný úspech.“ (PDL, pp. 27-28)
|
„Nevedomie ... je silou, základnou silou psyché – duše
a foriem alebo kategórií, ktoré ju regulujú, menovite archetypy.“
(The Structure of the Psyche, CW 8, par. 342)
„Ustavičné pozorovanie vzdáva hold nevedomiu, čím
viacmenej garantuje jeho spoluprácu. Jednou z najdôležitejších
úloh psychohygieny je venovať nepretržitú pozornosť symptomatológii nevedomia
– jeho obsahu a procesom“ (The Portable Jung, New York: Penguin
Books, 1986, p. 156) |
„Nevedomie“ je základným konceptom Freudovskej aj
Jungovskej psychológie, a nemá žiaden biblický základ. Písmo
fakticky nedovoľuje, že by ľudia boli „hnaní“ „nevedomou vierou“.
Schvaľovaním a podporovaním idey nevedomia Warren propaguje
Jungovskú vieru, že ľudia musia analyzovať sily nevedomia, aby odhalili
zmysel života
Podľa Písma je akákoľvek sila, ktorá vedie preč od Božej vôle,
hriechom, bez ohľadu na to, kde prebýva.
Avšak psychológia zľahčuje našu osobnú zodpovednosť za hriech tým, že
činí „nevedomie“ základným zdrojom a pevnosťou neodstrániteľného
ľudského inštinktu.
„Kto však má pochybnosti, [keď (niečo) požíva], odsúdený je preto, že
to nepožíva z viery. A všetko, čo nie je z viery, je hriech.“
(Rim 14:23) |
|
|
|
|
ICH
PREPOJENIE NA METAFORY A OBRAZY „NEVEDOMIA“
|
|
WARREN |
JUNG |
BIBLE
|
„Ak by sa vás spýtal ako si predstavujete život, aký obraz by
sa vám objavil v mysli? Takýto obraz je vaša životná
metafora. Je to pohľad na život, ktorý v sebe, vo svojej
mysli, držíte, vedome či nevedome.“ (PDL, pp. 41-42)
„Vaša nevyslovená životná metafora ovplyvňuje váš život
viac než si to uvedomujete. Určuje vaše očakávania, hodnoty,
vaše vzťahy, ciele a vaše priority.“ (PDL, p. 42)
|
Archetypálny (typický) obraz sám seba vyjadruje predovšetkým
v metaforách. (“The Psychology of the Child Archetype,” CW
9i, par. 267)
Archetypy nie sú vrodené predstavy, ale „typické formy správania sa,
ktoré, keď sa stanú vedomými, prirodzene sa prezentujú ako myšlienky
a obrazy, ako všetko, čo sa stáva súčasťou vedomia.“
(Collected
Works 8, par. 435)
„V skutočnosti je osud jednotlivca vo veľkej miere závislý od faktorov
nevedomia.“ (“Conscious, Unconscious, and Individuation” CW 9)
|
Analýza „metafor“ umiestnených v nevedomí je obchodnou
značkou konceptu psychológie, ale nie Písma. Používanie obrazov,
fantázií a snov na lepšie porozumenie svojho „nevedomia“ je
typickou črtou, „podpisom“ Jungovskej psychológie, ktorá hraničí s
okultizmom. |
|
|
|
|
ICH PREPOJENIE NA POUŽÍVANIE
JUNGOVEJ
TERMINOLÓGIE |
|
WARREN |
JUNG |
BIBLE |
Boh stvoril introvertov a extrovertov...
Stvoril niektorých ako „mysliteľov“ a iných ako „citovo
založených“ (PDL, p. 245)
„Vaša osobnosť ovplyvní ako a kde budete používať duchovné dary a
schopnosti. Napríklad – dvaja ľudia môžu mať dar evanjelizovať, ale
jeden je introvertný a druhý extrovertný typ osobnosti,
v takom prípade ich dar sa bude prejavovať rozdielne.“
(PDL, p. 245)
„Spýtajte sa samých seba .... Som viac introvert alebo extrovert?
Viac mysliteľ, alebo viac citovo založený?“ (PDL,
pp.251-252) |
„Dva typy (z typických odlišností v ľudskej psychológii)
sa mi stali zvlášť jasnými. Nazval som ich introvertným a extrovertným
typom.“ (“Introduction” Psychological Types, CW 6 par. 1)
„Zo skúseností som zistil, že základné psychologické funkcie, funkcie,
ktoré sú čisto a aj zásadne odlišné od ostatných funkcií, sa ukázali
ako myslenie a cítenie, pocity a intuícia. Ak
jedna z týchto
funkcií zvykne prevládať, výsledkom je tomu zodpovedajúci typ
osobnosti. Preto rozlišujem štyri typy – mysliteľský, citový,
pocitový a intuitívny. Každý z týchto typov môže byť buď introvertný
alebo extrovertný…“ (“Introduction” Psychological Types, CW
6)
|
Warren zjavne používa špecifickú terminológiu pre teóriu
psychologickej typológie, ktorú vytvoril Carl Jung. Napriek vyhláseniam
jeho stúpencov, Warren jasne postavil svoju Teóriu osobnosti (písmeno
„P“ z jeho učenia „SHAPE“) na nebiblickom základe Jungovskej
psychológie.
„Hľaďte, aby vás niekto nestrhol mudráctvom a prázdnym mámením podľa
ľudského podania, podľa živlov sveta, a nie podľa Krista.“ Kolosanom 2:8
„My sme však neprijali ducha sveta, ale Ducha, ktorý je z Boha, aby sme
vedeli, čo sme z milosti Božej dostali. O tom aj hovoríme, nie síce
naučenými slovami ľudskej múdrosti, ale (slovami), ktoré učí Duch. A
tak duchovné posudzujeme duchovne.“ 1Kor 2:12-13 |
|
|
|
|
ICH PREPOJENIE NA ŠTYRI POVAHY |
|
WARREN |
JUNG |
BIBLE |
Biblia nám podáva množstvo dôkazov, že Boh používa všetky
typy osobností. Peter bol sangvinik, Pavol cholerik,
Jeremiáš zase melancholik. Keď sa pozriete na osobnostné
rozdiely dvanástich učeníkov, ľahko uvidíte prečo mali medzi sebou
konflikty.“ (PDL, p. 245)
Neexistuje „správna“ a „nesprávna“ povaha pre duchovnú
službu. (PDL, p. 245)
|
„ ... starovekí lekári ... sa pokúšali redukovať ohromujúcu
rôznorodosť ľudstva do skupín podľa istého systému ....“ Pôvodné
pomenovania Galenových pováh nám prezrádzajú, že pochádzajú
z patológie a ich štyroch „štiav“. Melancholik
označuje prevahu čiernej žlče, flegmatik prevahu hlienu
alebo slizu (flegmy), sangvinik prevahu krvi, a
cholerik
prevahu žltej žlče.“ (“Psychological Typology” CW 6)
„Celkové usporiadanie tela, jeho konštitúcia v tom najširšom
zmysle, v skutočnosti silne predurčuje psychologickú povahu.“
(“Psychological Typology” CW 6) |
Biblia nikde nepodáva „dôkaz na klasifikáciu osobností, a to
napriek Warrenovým tvrdeniam. Takéto rozdelenie je čisto pohanský
výmysel. Teóriu štyroch pováh, ktoré koncipoval Hippokrates
a neskôr rozvinul Galen, bola v čase apoštolskej služby Pavla
módna grécka filozofia. Avšak Pavol na rozdiel od Warrena a Junga
nezaviedol do svojho učenia tieto grécke myšlienky. V skutočnosti
ich kategoricky odmietol - „lebo som si umienil, že medzi vami nebudem
vedieť nič iné, jedine Ježiša Krista, a toho ukrižovaného.“ (1Kor 2:2)
„Zachovávaj, Timoteos, čo ti je zverené, a vyhýbaj sa svetským prázdnym
rečiam a námietkam nepravého poznania“
1Tim 6:20
Čo je ešte horšie, Warren učí, že nikto nemá „dobrú alebo zlú
osobnosť“, čiže nie je ovplyvnená pádom do hriechu a je vždy
prínosom pre duchovnú službu. Pýtame sa však, ako „flegmatický
temperament“ a jeho sklon k lenivosti slúži Božím
zámerom v duchovnej službe? (takéto sklony sa majú premáhať,
a nie ospravedlňovať, pozn.prekl.)
|
|
|
|
|
ICH PREPOJENIE NA TESTOVANIE
OSOBNOSTI
|
|
WARREN |
JUNG |
BIBLE |
„Dnes je veľa kníh a nástrojov, ktoré vám pomôžu
pochopiť vašu osobnosť, aby ste sa rozhodli ako ich použiť pre Boha.“
(PDL, p. 246) |
MBTI je „založená na Jungovej teórii psychologických typov.“
(Isabel Briggs Myers, Introduction to Type, Palo Alto, CA: Consulting
Psychologists Press, 1983, p.4)
„(MBTI) indikátor bol vyvinutý špeciálne nato, aby uviedol teóriu Carla
Junga o typoch (Jung 1921, 1971) do praktickej aplikácie.“ (Dr. Gordon
Lawrence, People Types & Tiger Stripes, p. 6, also p. x)
„Psychológia Carla Junga leží v pozadí ... MBTI.“ (Robert Innes,
Personality Indicators and The Spiritual Life, p.8) |
Bez hodnotenia tohto vyhlásenia, treba povedať, že Warren
propaguje všetky Jungovské testy osobnosti, takisto ako aj široko
rozšírený Myer-Briggs Type Indicator (MBTI), Kiersey Temperament Sorter
(odnož MBTI) a Enneagram test, ktorý má pôvod v Sufizme, mystickej
odnoži islamu. (Viac informácií o Enneagrame tu).
Napriek vzájomne sa popierajúcim radám, ktoré ponúka Warren, kresťania
musia uznať Bibliu za jedinú knihu, ktorú potrebujú na
porozumenie ľudského stavu:
„Lebo slovo Božie je živé a mocné a je ostrejšie než ktorýkoľvek
dvojsečný meč a preniká až do rozdelenia duše a ducha, kĺbov a špikov a
je schopné posudzovať hnutie a zmýšľanie srdca.“ Žid 4:12
(viď tiež 2Tim 3:16-17)
|
|
|
|
|
ICH PREPOJENIE NA PODPORU
PSYCHOLÓGIE |
|
WARREN |
JUNG |
BIBLE |
„Každé správanie sa je motivované vierou, a každý skutok
je podnietený postojom. Boh toto zjavil tisícky rokov predtým ako
to psychológovia pochopili.“ (PDL, p. 181)
|
„(Fenomén nevedomia) sa prejavuje v správaní jedinca
....“ (“Conscious, Unconscious, and Individuation” CW 9)
„Moderný psychologický výskum vedie k oveľa lepšiemu porozumeniu
z čoho sa človek naozaj skladá.“ (“Psychology and Religion” CW 11)
|
Warren tu naznačuje, že psychológovia rozumejú ľudskému
správaniu v rovnakej miere ako Boh, takže ľudská „múdrosť“ sa
vyrovná Božiemu zjaveniu.
Ak Warren naozaj verí v jedinečnosť Božieho zjavenia ohľadom
porozumenia človeku, prečo sa tak silne spolieha na „bezcennú múdrosť“
psychológie, a nie na Písmo?
„Lebo múdrosť tohto sveta je bláznovstvom pred Bohom. Veď je napísané:
‚ON CHYTÁ MÚDRYCH V ICH CHYTRÁCTVE’. A zase: ‚PÁN POZNÁ MYŠLIENKY
MÚDRYCH, ŽE SÚ MÁRNE.‘ “
1Kor 3:19-20 |
|
|
|
|
ICH PREPOJENIE NA HĽADANIE
A ROZVÍJANIE OSOBNOSTI |
|
WARREN |
JUNG |
BIBLE |
„Najlepší úžitok zo života máte vtedy, keď slúžite Bohu
podľa svojho „shape“ (názov špeciálneho programu). Aby ste to vedeli, musíte
najprv objaviť váš shape, naučiť sa ho prijať a radovať
sa z neho, a potom ho rozvíjať do plného potenciálu.“
(PDL, p. 249)
Program SHAPE tvrdí: „Objaviť svoj S.H.A.P.E. znamená objaviť
kde vás Boh povoláva do Svojej práce vo svete.“
|
„Len človek, ktorý vedome privolí sile svojho vnútorného
hlasu, sa stane osobnosťou.“ (“The Development of Personality” CW
17)
„Dosiahnutie osobnosti neznamená nič menej ako optimálny
rozvoj života ľudského jedinca.“ (“The Development of Personality”
CW 17)
„Keďže každý jedinec má vrodený zákon života, je teoreticky
možné každému, aby nasledoval tento zákon a stal sa osobnosťou,
a takto dosiahol plnosť. “ (“The Development of
Personality” CW 17)
|
Hľadanie svojho SHAPE nemá žiadnu oporu v Biblii.
Warrenovo učenie, že človek musí „objaviť svoj shape“ je filozoficky
a systematicky príbuzné Jungovmu učeniu, že človek musí „vedome
privoliť sile svojho vnútorného hlasu“, a byť pravdivý k “zákonu
života.“
Hoci Warren správne uznal Boží suverénny zámer v tom, že nás
stvoril, dopustil sa chyby, keď ho prirovnal k svojmu programu
„shape“, čím sa stal advokátom Jungovského rozvoja osobnosti na
„dosiahnutie plnosti.“ Avšak tento Jungovský proces neslúži Bohu,
ale
bôžikovi, ktorý je v človeku.
Písmo vyzýva k aktívnej a úprimnej poslušnosti Božej
vôli prostredníctvom premieňajúcej sily Svätého Ducha, a nie skrze
bludné bádanie nášho psychologického zloženia, ktorým si zadefinujeme
Bohom daný zámer s naším životom.
„Dúfaj v Hospodina celým svojím srdcom, a nespoliehaj sa na svoju
rozumnosť. Na všetkých svojich cestách Ho poznávaj a On ti urovná
chodníky.“ Prísl 3:5-6
„...aby sa vaša viera nezakladala na ľudskej múdrosti, ale na Božej
moci.“ 1Kor 2:5 |
|
|
|
|
ZÁVER: TO NIE JE LEN "VINNÝ
PREPOJENÍM" |
|
Áno, Ježiš ako priateľ hriešnikov, ale On si určite
nevypožičal
Svoje učenie od farizejov alebo iných falošných učiteľov. Je tu veľmi
zjavné, konkrétne prepojenie medzi SHAPE učením Ricka Warrena o
osobnosti a psychologickými teóriami Carla Junga. Nejedná sa len
o to, že svoje učenie Warren
založil
na
paralelných psychologických konceptoch, ale na
dosiahnutie svojho zámeru používa presné Jungovské termíny.
Svojím
zameraním
na určenie a rozvoj ľudskej osobnosti, ako kľúča k úspešnému životu
alebo službe, Warren, podobne ako Jung, podporuje spoliehanie sa na
svoje "vnútorné ja", namiesto spoliehania sa na večnú Božiu
múdrosť a prácu Ducha
Svätého. Ako môže Warren, ako populárny kresťanský učiteľ, ignorovať
kľúčové biblické pravdy týkajúce sa plnej dostatočnosti Písma a moci
Ducha Svätého
perfektne vybaviť každého kresťana schopnosťou slúžiť podľa Božieho
zámeru?
“Každé
písmo, vdýchnuté od Boha, (je) aj užitočné učiť, karhať, napravovať a
vychovávať v spravodlivosti, aby bol človek Boží dokonalý a
spôsobný na VŠETKO DOBRÉ.” 2 Timoteovi 3:16-17
“Ako
nám Jeho božská moc v poznaní Toho, ktorý nás povolal svojou slávou a
cnosťou, darovala VŠETKO POTREBNÉ pre život a zbožnosť...” 2 Petra 1:3
|
|
|
|
|
|