|
Pravý
či falošný
O tom, že ľudia túžia po
duchovne, o tom niet pochýb. Človek je bytosť rozumná,
skúma a hľadá to čo mu chýba. To, že
človeku niečo chýba sa prejavuje v záujme človeka o
nepoznané duchovné mocnosti a sily. Prečo to človek
potrebuje? Preto, lebo vníma neuspokojenie života. A tak
skúša, čo ho naplní tak, že bude spokojný a
šťastný.
Určité duchovné smery človeka
povzbudzujú k tomu, aby si pozitívne privolával šťastie do svojho
života opakovaným
vyslovovaním toho, čo si praje. Keď takáto skupina
ľudí si sústavne opakuje to, čo si praje napokon tomu
uveria, že majú na právo na čokoľvek, a že ich
zmýšľanie je správne. V tomto prípade je
nebezpečné to, že sa sa človek robí strojcom svojho
šťastia púhym vyslovovaním svojich túžob. To,
že toto prianie samo od seba nie je splniteľné, ale niekto,
nejaká osoba to musí naplniť, to žiakov týchto
učiteľov nezaujíma, oni len chcú to čo si prajú
pre život. Neskôr však prichádzajú na to, že
za každým činom niekto stojí. A že každý
učiteľ je podriadený nejakému duchu.
Hora Karmel je dobrým príkladom
toho, ako nepravé duchovno a falošný boh v skúškach
človeku neosožia. Pokiaľ človek uctieva boha, ktorého si
sám v mysli vytvoril tak, aby bol na jeho obraz a plnil jeho
túžby. Takéto duchovné uspokojovanie je osožné
len do tej miery ako dokáže tento človek dennodenne živiť
tohto falošného boha v sebe. Bálovým prorokom
to perfektne fungovalo, kult Baála sa šíril po
krajine. Prichádzalo nové víno do nových
nádob? Duchovný život prekvital. Niečo nové,
nepoznané pre národ. No, prečo sa darilo baálovmu
kultu? A prečo súhlasil Achab aj s preukázaním moci na hore Karmel?
Boli si istí svojou výhrou? Lebo
po vyvraždení Hospodinových prorokov, čo malo slúžiť
prezentácia moci Baála, sa ľuďom tiež zakazovalo pod
trestom smrti vrátiť k uctievaniu Hospodina. A ľudia sú
väčšinou viac poddajní zlu ako dobru. Za všetkým
bola Jezabel a žiadna božia moc. Falošní ctitelia sa
pravého Boha boja, preto odstraňujú všetko, čo by
mohlo pripomenúť ľuďom Kto je tu Pánom a Vládcom. Ale v živote to tak
býva, že ak sa podporuje zlo,
posluhovači zla sú presvedčení o svojom dobrom
konaní, lebo sa im darí a majú z toho len
výhody. Bola tu Jezabel a jej kňazi, ktorí čo si
zaumienili to aj presadili. A potom povedali, to Baal. Uctievajte ho.
Na hore Karmel však márne opakovali svoje túžby a
priania. Kričali a plakali. Nič sa nestalo. Eliáš
neopakoval dokola svoje priania, neprivolával pozitívnu
energiu pol dňa. On sa modlil k svojmu Bohu tak, ako to robil stále.
A Boh konal. Sebaistota Baálovych prorokov bola zrazu na bode
mrazu. Lebo tu neprišlo vojsko od Jezabel a nezabilo Božieho muža,
aby tak dokázali moc Baála. Tu stáli tvarou v
tvár ľudia, ktorí uctievali falošného proroka
oproti jedinému človeku, ktorý sa svojho Boha
nezriekol aj napriek tomu, že celá krajina oficiálne uctievala Baála.
Od koho ľudia očakávajú zmenu
svojho života? Väčšinou od seba samých. Ja to
dokážem, ja to urobím, ja som dobrý.... toto
je skupina hľadajúcich, ktorí sa snažia o
seba-vylepšenie svojej osoby, túžbe po nadvláde, a
hoci len malej skrytej nadradenosti. Alebo je to túžba
usporiadať si svoj život tak ako sa najlepšie dá, aby sme
boli šťastní a spokojní, ktorá vedie človeka
k tomu, aby hľadal to čo nenachádza vo svojom okolí.
Žijeme vo svete a nie v nebi. Preto aj konanie nás ľudí
k sebe navzájom nie je poznačené nebeskou metódou
a správaním, ale často ani tým ľudským,
kde sa predpokladá aspoň základná úcta k
životu iného človeka. To ľudské často hovorí
: „ak budem príliš dobrý k iným zneužijú
to“.A tak človek pristupuje k rôznym metódam ako
oklamať, či zmanipulovať toho druhého, aby si tento myslel,
že ja som dobrý, ale s tým, aby mi tento človek bol
podriadený, a ja som hýbal jeho životom tak ako chcem.
Ak hovoríme, že za každým prianím a činom
niekto stojí, tak kto je potom inšpirátorom takéhoto
zmýšľania a životnej filozofie? Ak človek hľadá
duchovno musí si dávať pozor, čo za Ducha prijíma
v tom ktorom učení. Je iba duch lži a Duch pravdy. Duch
pravdolži neexistuje. Buď človek prijíma pravého
Boha s pravým Duchom, alebo falošného ducha s duchom
lži, ktorý všetko prevracia na svoj skazený obraz. Ak
človek hľadal duchovno a povznesenie, tak falošní bohovia
mu naopak zničia život. Hriechy, ktoré predtým v jeho
živote neboli, sa objavujú ako jeho nová súčasť.
Aké sú to? Napr. duchovná nadradenosť, neúcta,
sebapovyšovanie sa, sebaobdivovanie, nenávisť, rozbroje,
rozdvojená myseľ atď.
Sme kresťania a veríme, že
Ježiš Kristus je pravý Boh. On, ktorý nás
vytrhol z moci hriechu a daroval nám večný život, nás napĺňa pravým
duchovným životom, aby sme
pobožne a spravodlivo žili na tomto svete.
Kto uctieva falošného boha
nikdy nebude spravodlivý. Len u Boha, Otca Ježiša Krista a
pri tých, ktorí Ho milujú prebýva pravá
láska, pravá viera, spravodlivosť, pravda, čestné
konanie. Toto pri Bohu zažívame, to nás napĺňa a
uspokojuje v tomto svete neprávosti. Mnohí z neho
hľadajú únik v rôznych duchovných prúdoch
a smerovaniach, ktoré ich povodia po rôznych cestách,
len nie k Pánu Bohu. Ukážu na všetko možné
len nie na hriešnosť človeka, nie na Boha, ktorý miluje ale
i súdi.
Falošné duchovné
smerovanie je nebezpečné aj v kresťanstve, keď ako sme
spomínali, človek vnesie do spoločenstva boha svojej
fantázie. Vtedy sa zneužíva aj Biblia, modlitby,
kresťanský život, a všetko sa podriaďuje tomuto
vymyslenému bohu. A tak sa ľuďom predstavuje nový
boh, ktorý s Bohom, Otcom Ježiša Krista nemá nič
spoločné. Tento Boh nikoho nesúdi. Hovoria, veď Pán
Boh je dobrý On nikoho nepošle do pekla. Tento „ Boh“ je
zrazu nestály, je na strane tých, ktorí konajú
neprávosti a pod. Sladký boh ako výplod ľudského
rozumu. „Boh“, ktorý má dvojaké pravidlá
pre svoj ľud. Je to len falošný boh zaodetý do
zbožných slov.
Pravý Pán Boh?! Pri ňom
sa nemusíme presviedčať sústavným opakovaným
nejakých viet, veď On, Pán nám dal svojho
Ducha, ktorý nám to, že sme Božie deti vpísal
do srdca. Svedčia o tom aj slová - viem, komu som uveril. Kto
vedie, opatruje, môj život. Kto je mojim svetlom, a ktorý
ma robí svojou vôňou pre tých, ktorí majú
byť spasení. Pravému Pánu Bohu sa duchovný
človek korí a vyvyšuje Ho, ako hovorí Ján
Krstiteľ. Nie sebaúcta a vylepšovanie sebavedomia a drzosti,
to sa v duchovnom živote božieho človeka v Písme nespomína,
ale bázeň pred Hospodinom a posvätenie je snahou toho,
kto sa z Ducha narodil a s Duchom žije.
Akú duchovnosť a
akého
ducha teda hľadáme my, evanjelici a.v.? Hora Karmel - a
len jedna voľba.
Autor:
Ľubomíra
Mervartová, ev. farárka
Dátum: 4.2.2011,
Mengusovce
|