|
Pozdvihnutie alebo pád
Keď hovoríme o kresťanstve, väčšina veriacich ľudí si ho
spája s viacerými aspektmi jeho pôsobenia. Ten
najdôležitejší je aspekt osobný, kedy z Božej
milosti a lásky vyznávame svoje hriechy, činíme pokánie
a prijímame nový život v Kristu. To je zásadná zmena
života, kde veriaci nadobúda nový skutočný zmysel
života, skutočnú slobodu v zmysle nezávislosti od
hriechu, a začína žiť nový život s Kristom, podľa Jeho
slova. To v kresťanstve definujeme aj ako život, ktorý
žijeme s Bohom jemu na slávu a česť.
Tento život podľa Boha je požehnaním aj pre ľudí
okolo nás. Do spoločnosti prináša absolútne a
univerzálne platné pravidlá, ktoré pri vhodnej aplikácii
v každej situácii pomáhajú nielen vidieť to podstatné a
vyriešiť problém, ale aj vyučiť ľudí správnym spôsobom a
ceste. Takto sú dané jasné a zrozumiteľné pravidlá pre
všetkých, čo spolu s ich dodržiavaním napomáha
spravodlivosti, rozvoju a prosperite spoločnosti. Tieto
pravidlá sú všeobecne platné, nezávisle na čase resp.
mieste kde sú uplatňované.
Ako praktickú aplikáciu kresťanských zásad v našom
priestore je možné spomenúť príchod vierozvestcov Cyrila
a Metoda, alebo neskôr snahu veriacich ľudí ako bol
Štúr, Hurban či Hodža, o aktívnu podporu a rozvoj
vzdelanosti národa. Položili základy slovenského jazyka,
podporovali školy, definovali náuku, a sami ju aktívne
presadzovali v praxi. Takto zásadným spôsobom napomohli
vzdelanosti a POVZNESENIU slovenského národa, a aj dnes
im môžeme ďakovať za prínosy ich práce. Výsledky takejto
práce nepochybne môžeme nazvať požehnaním pre národ.
Zámerom je totiž vybudovanie vzdelaného človeka, so
silným morálnym základom - pevným charakterom, ktorý je
základom rodiny, lokálnej komunity v obci či práci, a
tiež svojho národa.
Hovoriť o dobrej tradícii, spomínať na svetlé stránky
budovania nášho národa však nestačí. Je potrebné tento
odkaz pochopiť, nadviazať naň, rozvíjať ho aj v
súčasnosti a predať ďalším generáciám. A tak sa teda
pozrime, ako ho napĺňame dnes.
Od čias Štúra Slovensko prešlo viacerými obdobiami,
ktoré neboli jednoduché, ale skôr ťažké a náročné. Či
spomenieme svetové vojny alebo striedanie politických
režimov. Teraz vraj žijeme v demokracii, čomu odpovedá
vonkajšia forma - máme viacero politických strán, máme
voľby, máme viacero denníkov či časopisov, a teda by sme
mali mať zabezpečenú pluralitu názorov. Máme aj slobodu
cestovania, či možnosť nájsť si prácu v zahraničí.
TV program ako odraz tejto doby
Lenže, aký je vlastne skutočný stav resp. aký vývoj
vidíme za posledné roky? Zámerom je zhodnotiť ho práve
vo svetle hodnôt ako sú budovanie národa, jeho identity,
tradície, a najmä kvality výchovy či prípravy ľudí. Asi
najlepším odrazom úrovne národa by mali byť správy či
televízia všeobecne. Tu je potrebné konštatovať, že
väčšina ľudí to čo vidí v TV skôr prirovnáva k stoke,
kde tečie akurát odpad, ktorý nás môže či už infikovať
alebo minimálne obrať o vzácny čas, ktorý sme mohli
využiť lepšie. Viacero ľudí, ktorých poznám iba sucho
konštatuje, že kvalita filmov niekedy bola podstatne
lepšia, či už sa to týka aj čias socializmu, alebo aj
západných, skôr natočených filmov všeobecne. Tých z
východu či stredu Európy dnes vidíte málo ako šafranu, a
zo západu tiež skôr vozíme odpad než kvalitu. Poplatne
dobe všade vidíme iba primitívne situačné komédie, ktoré
namiesto krátkodobého odľahčenia môžeme pozerať aj celé
hodiny. Násilie, vraždy, zabíjanie a sex je bežne možné
vidieť v televízii aj na poludnie (kde je kontrola)!
Vrcholom stupidity sú tzv. reality show, kde sa autorom
podarilo minimalizovať náklady (jedna búda, zopár so
sebou nevyrovnaných indivíduí “z davu” za pár šupov), a
pošleme to do hlavného vysielacieho času. To celé
pretkáme za večer stovkami reklám, a biznis je na svete.
Vládne tu čistá komercia, kde stačí zarobiť peniaze, kto
by sa trápil tým, že národ nepozdvihneme resp. tým, že
ho hodíme hlbšie do bahna.
Autori týchto “relácií” často argumentujú tým, že
vysielajú to, čo národ chce. O tom, že toto národ naozaj
chce síce často pochybujem, pretože to pozerá skôr
preto, lebo nikde inde nič lepšie nejde. Ale aj keby,
tak je tu jeden problém. Pýtal sa Štúr, Hurban či Hodža
čo národ chce, aby mu to mohli dať? Dosť pochybujem.
Skôr si myslím, že videli slabosti (na ktoré dnes žiaľ
často “reaguje” marketing), závislosti a utrpenie
národa, a snažili sa mu pomôcť a dostať ho na vyššiu
úroveň. Na úroveň kedy na človeka pozeráme ako na
samostatnú, inteligentnú a rozumnú bytosť, ktorá je
plnohodnotným členom komunity, ktorá vie riešiť vlastné
problémy, ako aj pomôcť iným. Aj štúrovci zrejme videli
problémy Slovákov napr. s alkoholom, ale neriešili to
tým, že im viac nelievali, lebo oni predsa chcú (a mne
to vynáša). Takže ako je to s tým marketingom a jeho
aplikáciou? Záleží nám na sebe a našich ziskoch, alebo
na šťastí a rozvoji, osobnom či odbornom raste iných?
Obmedzenosť marketingového prístupu dobre ilustruje
nasledujúci citát (z liberálneho časopisu NewYorker!) o
marketingovo-riadených zboroch (!) v cirkvi:
„Kazateľ namiesto tohto aby dával pozor na svet, sa
pozerá na mienku poslucháčov, pokúšajúc sa zistiť čo
poslucháči chcú počuť. Potom sa to pokúša čo najlepšie
napodobniť, a prináša svoj produkt na trh, kde sa
ostatní snažia robiť to isté. Poslucháči, obracajúci
sa na našu kultúru v snahe zistiť niečo o svete,
zisťujú, že tu nie je nič, iba ich vlastné zrkadlenie.
Nepreskúmaný svet je medzitým unášaný poslepiačky do
budúcnosti.“ Tento citát presne poukazuje na
nedostatočnosť “marketingového zrkadlenia” lebo tu chýba
- biblická - vízia, smer, cieľ, ktorý dáva životu
človeka vyšší zmysel. Vyprázdnenie televízie, správ, či
novín o tento biblický cieľ, spôsobuje samo o sebe
úpadok týchto médií, a následne spôsobuje problémy aj
tým, čo ich pozerajú. Sme totiž tým, čím sa živíme, čo
pozeráme, s kým sa stýkame. Kecy o marketingu a
“požiadavkách ľudí” teda neobstoja. Aj deťom dávame jesť
to čo je zdravé, nie len to čo im chutí. A to je
problémom aj dnešných komerčných, ale často aj
verejnoprávnych inštitúcií. Minimum kvalitných,
vzdelávacích, charakter formujúcich programov, zato však
množstvo odpadu.
Vyrieši
teda komercia ako sa dnes (v liberálnej spoločnosti)
tvrdí všetko - školstvo, zdravotníctvo, šport, a pod.
alebo nie, a malo by na tom záležať niekomu inému?
Komercia v skutočnosti rieši len samú seba a svoje
zisky, na to aby robila viac je potrebný charakter,
snaha pomôcť iným, či jednoducho strach alebo ak chcete
rešpekt z vyššej inštitúcie ako napr. dobre fungujúci a
na komercii nezávislý štát.
Ďalším,
súvisiacim problém je tzv. informačné zahltenie. Máme
tisíce TV a rozhlasových staníc, či už satelitných,
terestriálnych či internetových. Tie vysielajú milióny
programov, správ, hier či blogov. Spojenie ľudí cez
Facebook, Twitter, Pokec či iné “kanály” je schopné
spoľahlivo vyplniť všetok voľný čas miliónov ľudí.
Vyššie sme už riešili väčšinou veľmi pochybnú kvalitu,
ale tu mám skôr na mysli problém s tým, že väčšina ľudí
ani nerieši vážnejšie otázky života, ale je schopná
väčšinu svojho života stráviť vo virtuálnom svete. A to
ani nepotrebujete známu filozofickú zápletku z tiež
Matrixu. Nedávno na dovolenke v známej stredomorskej
destinácii som bol šokovaný z toho, že veľká časť ludí
je závislá na mobile od raňajok, pobytu na pláži,
prechádzke na promenáde až do posedenia na večeri.
Vidíte stovky až tisíce ľudí vedľa seba, ale každý je
zahĺbený do svojho virtuálneho sveta - hoci okolo sa
nachádzajú stovky ľudí, s ktorými by sa dalo normálne
komunikovať. Asi musím súhlasiť s názorom niektorých
psychológov, že medzi tradičné závislosti na alkohole či
drogách čoskoro pribudne diagnóza “závislosť na
počítači, mobile, či tablete”.
Ako
správne píše vo svojej knihe “Culture shift” R. Albert
Mohler jr. nezáleží na tom, koľko informácií máme, a či
máme informácie ASAP na druhú minútu po tom čo boli
vydané. Takéhoto “novodobého človeka” nenazýva tradičným
názvom homo-sapiens, čiže človek rozumný, ale skôr
homo-up-to-date (človek neustále aktualizovaný). V
skutočnosti, ako autor ďalej uvádza, je homo-up-to-date
“dunce” čiže hlupák. Nezáleží totiž na tom, koľko máme
informácií resp. ako rýchlo dostávame informácie, ale či
máme tie správne informácie. Zahltenie je po kvalite
teda druhým problémom dezorientácie človeka v dnešnej
dobe.
V tejto
súvislosti si neodpustím poznámku, ktorá opäť priamo
potvrdzuje bezbrehú a žiaľ nikým neriadenú
komercializáciu všetkého okolo nás. Tá väčšinou súvisí
najmä s komerčnými televíziami a reklamami, ktoré
vysielajú. Tie zvyknú niekoľko-krát prerušiť jeden film
na cca 10-15 minút, až do tej miery, že sa tu dá dobre
použiť vtip, “pozerám si moju obľúbenú reklamu, a zrazu
mi tam niekto pustí film”! Alebo pre tých, ktorý majú
radi vtipy o o Chuckovi Norrisovi sa to dá vystihnúť aj
takto: “Ani Chuck Norris nevie vyrobiť film, ktorý by
Markíza neprerušila reklamou…”. Nepochybujem o tom, že
tento znova “čiste komerčný” ťah škodí divákovi
minimálne z dvoch hľadísk. Prvým je porucha sústredenia,
kedy človek následne nie je v stave (napr. v práci)
koncentrovane od začiatku do konca sústredene konať
svoju prácu, a čo má možno ešte horší vplyv na vývoj
detí, a ich schopnosť sústrediť sa v škole. Druhým je
rezervovanosť alebo ak chcete laxnosť, kedy aj keď sa
náhodou nájde dobrý film, kvôli spomínanému
nekoncepčnému prerušovaniu všetko berieme s rezervou. Aj
keby to bol film resp. posolstvo, ktoré je dôležité a
vážne, tak táto forma ho diskvalifikuje do komerčnej a
podriadenej roviny, kde sa zamýšľané posolstvo ľahko
minie svojím cieľom.
Spravodajstvo
Samostatnú
kapitolu tvoria nepochybne správy. Podobne ako reklamy
sú často nesúrodé, bez akéhokoľvek pokusu o
prioritizovanie dôležitých správ, a najviac v poslednej
dobe aj plné primitívnej až nenávistnej propagandy. Tá
je pomerne jasne viditeľná, keď je niekto “nepriateľ”
všetky správy na túto tému, a zvyčajne vo všetkých
mainstreamových médiach súčasné sú okamžite odsudzujúce
prípadne vysmievajúce. Že sa ľuďmi intenzívne manipuluje
dokazuje aj spôsob - zvyčajne nepočujete žiadne fakty,
ale naopak iba emócie. Napr. o migrantoch budete vidieť
akurát fotky ako potujú do Európy a čo pri tom zažívajú.
Blesková správa má zrejme evokovať rovnako bleskovú
emocionálnu reakciu - trpia a je potrebné im pomôcť. Čo
je z ľudského hľadiska samozrejme pravda, lenže … Nik sa
nezaoberá tým, odkiaľ migranti prichádzajú, aké je ich
zloženie, čo je ich cieľom, a to ani po pár mesiacoch od
začiatku migrácie. Takisto nik nehovorí o tom, ako to
zmení Európu, aké to bude mať následky. Nič koncepčné,
žiadne fakty, žiadne adekvátne činy, ktoré by riešili
ochranu európskych hodnôt, a zároveň adekvátnym spôsobom
(a nepochybne aj lepšie) riešili aj problémy utečencov.
Spravodajstvo pôsobí čiste amatérsky (čo je samozrejme
len vonkajšie zdanie) aj v oblasti klasifikácie zdrojov,
odkiaľ čerpá svoje informácie. Ak sa v správach niečo
tvrdí zásadne sa to nedá dokázať čo najlepšie ilustrujú
napríklad správy od rôznych “anonymných aktivistov v
regióne”, ktoré majú “zabezpečiť potrebné podklady” pre
tvrdenie, ktoré chce agentúra - na manipuláciu verejnej
mienky - uviesť. Ak sa niekto predsa len podujme
preveriť “doložené fakty” zvyčajne veľmi ľahko zistí, že
sa jedná o podvod. Používa sa tu rovnaký princíp ako v
médiach za socializmu, akurát s tým rozdielom, že je
nebezpečnejší pretože je rafinovanejší. Takémuto vývoju
v striedaní systémov kvôli takýmto prešľapom zvykne
hovoriť z kaluže do blata …
Niektoré
média sa dokonca radi označujú ako mienko-tvorné, čo
samo o sebe poukazuje na ich manipulatívne zámery a
neúctu k čitateľovi. Starý známy spôsob, kedy čitateľovi
predložím všetky dostupné fakty aby si názor urobil sám
sa už žiaľ v dnešnej dobe nenosí. Bulvár radšej širšie
komentovať ani nechcem, pretože je to zvyčajne iba
hromada zvrhlostí a honby sa senzáciami. Vedie ľudí k
ponižovaniu iných, a zároveň ich opantáva základnými
resp. primitívnymi telesnými žiadosťami do takej miery,
že človek sa postupne viac podobá na zviera. Samozrejme
tu nemôže byť ani reči o nejakom zveľaďovaní človeka, či
už po osobnej alebo odbornej stránke.
Špecifickou vlastnosťou niektorých médií je tzv.
vytváranie umelého “ostrova” neznalosti a falošnej
pohody, kde napriek tomu, čo sa deje vo svete sú
uvádzané správy, ktoré ako keby boli z inej planéty.
Zatiaľ čo vo svete sa vyostruje medzinárodná situácia,
dochádza k zásadným problémom najväčších ekonomík,
prebieha množstvo vojnových konfliktov a humanitárnych
kríz, v niektorých médiách to nevidno. Ich problémom je
či je lepší mobil x6 alebo s6, koľko nových funkcií
pribudlo v x6.1 (z 280 na 283), o tom, aký problém má
teenegerka vo Švédsku, o susedských sporoch na ulici,
problémoch známej celebrity s už 15 partnerom v poradí,
či o nebezpečenstve spojeným s globálnym otepľovaním.
Vyzerá to ako média, ktoré vychovávajú ľudí tak aby dali
pokoj politikom, ktorí si bez dozoru môžu realizovať
svoje plány (samozrejme nie pre národ, ináč by toto
divadlo nebolo potrebné), resp. ako zástupné správy pre
tých, od ktorých sa požaduje aby v práci “pre top 1%”
podali plný výkon, a preto by sa nemali zaujímať o to,
kde ich to 1% v skutočnosti vedie.
Vyzerá to
tak, že od človeka sa vyžaduje aby 40 rokov robil,
uspokojil sa s povrchnou zábavou, a s týmito umelými
resp. zástupnými problémami prežil celý svoj život. Asi
je pre niekoho najdôležitejšia tá pridaná hodnota z
tejto práce, na ničom a nikom inom nezáleží…
Tento TV
odpad je v modernej spoločnosti vhodne dopĺňaný
materializmom resp. aspoň dojmom toho, že si “môžem
skoro všetko” dovoliť. Plné supermarkety (aj keď často
tovaru pochybnej a neustále sa znižujúcej kvality),
vlezlá reklama typu “ty si zaslúžiš viac”, a TV súťaže
typu “splň si svoj sen”, dosť komplexne chytajú človeka
v naivnej ilúzii, že všetko si môže dovoliť resp. že
všetko má na dosah.
K týmto
dopadom na človeka, vyplývajúcich z extrémnej
komercializácie je potrebné zohľadniť aj ináč pozitívny
rozvoj vedy a techniky. Táto úspešne likviduje posledné
zvyšky namáhavej práce v domácnosti či práci, ale
zároveň odbúrava potrebu komplexne sa orientovať a
myslieť - napr. mapy nahrádzajú navigácie, kde
nemusíte poznať širší kontext, ale iba nasledovať
pokyny. A tak často ako s navigáciou sa dostanete úplne
inde ako ste chceli (závisí to od interných podkladov),
tak podobné riziko hrozí aj v spoločnosti - ako nebude
poznať kontext, nebudete mať širší rozhľad budete
extrémne ľahko manipulovateľní. A potom sa nedivte, kde
a ako ďaleko to zašlo…
Takže
správy vám pustíme také, aby ste obdivovali čo chceme,
nenávideli čo chceme, váš najbližší supermarket naplníme
množstvom lacného tovaru (pozlátka), aby ste mali pocit,
že vám nič nechýba, pomotáme vás (bulvárom) do
telesnosti, že vás budú spoľahlivo ťahať k zemi tie
najnižšie pudy, namiesto profesora, vedca či úspešného
podnikateľa budete obdivovať celebritu známu akurát tým,
že vystriedala už 30 partnerov. Vrcholom hlúposti je,
keď média takúto “celebritu” následne oslovia, čo si
myslí o vážnej zahranično politickej téme. To už znova
vyzerá skôr tak, že chceme “známu osobnosť” len využiť
na cielenú manipuláciu verejnej mienky. Zvyšok správ
budú tvoriť populárno technické informácie o nových
automatických vysávačoch, mobiloch, hrách, softvéri,
prírode, umelých resp. neexistujúcich problémoch,
ktorých v snahe vás informačne zahltiť bude aspoň 3000x
toľko čo dokážete absorbovať. Snáď sa do tejto siete
chytíte, a budete poslušný, “konformný a programovateľný
element”, ktorý robí všetko v súlade s oficiálnymi
zámermi pre ciele niekoho iného. Ak sa vám zdá, že to
nijako nesúvisí so slobodou, rozvojom a povznesením v
živote jednotlivca tak sa vôbec nemýlite. Skôr to súvisí
s komerčnými zámermi mať priemernú ale výkonnú masu,
ktorá je konformná a výkonná, lebo “svetový business” to
tak potrebuje.
To
podporuje aj snaha ovládať ľudí cez rôzne formy
závislosti. Niektoré už boli spomenuté (pudovosť,
mobily, alkohol, drogy, …), ale sú tu aj iné. Môžu to
byť neuvážene realizované hypotéky, úvery na akýkoľvek
spotrebný tovar - potrebný viac či menej - kedy sa
človek stáva otrokom systému. Podobné riziko hrozí aj v
budúcnosti kde čoskoro môžeme byť závislí na monopolných
a globálnych poskytovateľoch vody, elektriny, plynu a
pod.
Psychologické
mámenie
Samostatnú
kapitolu tvorí súčasná pop-psychológia, ktorá
predstavuje metodickú podporu pre množstvo účelových a
nie veľmi korektných (nemorálnych) praktík. Zatiaľ čo
idea pomoci ľuďom v núdzi je nepochybne správna a dobrá,
iba malá skupina psychológov rozumie tejto profesii a
dokáže reálne a najmä dlhodobo pomôcť. Väčšina patrí
skôr do pop-psychológie ktorá sa používa viac komerčne v
snahe zvýšiť zisk, ako v snahe pomôcť inej osobe.
Ako
kresťania by sme mali byť obozretní pred prílišným
spoliehaním sa na psychológiu najmä vzhľadom k tvrdeniu
psychológov, že psychológia je “hodnotovo nezávislá” čo
je, prepáčte za otvorenosť, očividná blbosť. Pre
kresťana psychológia nemôže nasadiť terapiu na úkor
kresťanských cieľov či hodnôt, pretože potom už prestáva
byť kresťanom! Ak budete v kontakte s tzv. kresťanským
psychológom musíte často zistiť či sa jedná skôr o
kresťana alebo skôr o svetského psychológa. Tí totiž
často na rozdiel od kresťanov, ktorí majú byť verní
absolútnym Božím hodnotám v každej dobe, sa naopak
snažia socializovať a prispôsobovať spoločnosti či svetu
okolo nás. Čo je možno v poriadku v zmysle riešenia
extrémnych prípadov osamotených ľudí, ale nie pre ľudí,
ktorí majú v spoločnosti problémy práve pre svoju vieru.
Tu je však potrebné konštatovať, že v dnešnej
spoločnosti je veľký priestor pre kresťanské
poradenstvo, pretože ho veľa ľudí ho potrebuje, pričom
táto služba môže poskytnúť podstatne lepšiu a najmä
dlhodobú pomoc ľuďom než psychologická vyprázdnená či
niekedy až príliš agresívna terapia (viď. kniha Richarda
Ganza, Psychoblábol).
Najvážnejšie ohrozenie však predstavuje populárna
pop-psychológia v mieste kde sa spája s marketingom, a
to zameraním sa na “potreby” svetského človeka. Z
kresťanského pohľadu sa tu naplno prejavuje absencia
Boha a jeho zásad pre správny, šťastný a zmysluplný
život. Namiesto Boha je tu stredobodom pozornosti
(svetský) človek s jeho túžbami či žiadosťami. Každý
veriaci človek však pozná Slovo, ktoré hovorí, že
“skazené a hriešne je srdce človeka”. Čo teda z takého
srdca môže vyjsť, aké požiadavky bude potrebné plniť? Ak
sa vrátime ku štúrovcom a kresťanskej viere, tak
namiesto povznesenia z bahna, nám pop-psychológia a
marketing zjavne ponúka ešte väčšie hrabanie sa v bahne,
čo predstavuje zároveň ešte väčší úpadok.
V čiste
materiálnej resp. praktickej dimenzii života má
marketing svoj zmysel a svoje uplatnenie. Avšak reaguje
LEN na praktické otázky (intuitívne ovládanie práčky,
vývoj domácej pekárne), pričom v tých náročnejších a
vážnejších rýchlo stráca zmysel. Tak ako môžeme (v
materiálnej sfére) povedať, že iPad by nikdy nevznikol,
keby sa Steve Jobs pýtal ľudí čo chcú, tak aj (v
duchovnej sfére) kresťanská viera ponúka pozvanie pre
plný a slobodný život, pričom človek ho sám od seba
nevie uchopiť. Božie slovo a cesta predstavuje
jednoducho vyšší zmysel, ktorý človek musí v plnosti
prijať aby ho dosiahol.
Ďalšou
extrémnou aplikáciou psychológie je prílišné zameranie
na seba, a tiež paušálne presadzovanie zvyšovania
sebavedomia. Zameranie na seba je často v praktickej
rovine postavené nad priateľov, kolektív, životného
partnera a podobne. To samozrejme spôsobuje bolesť a
rozbitie vzťahov, ale taktiež problémy u samotnej osoby,
pretože sa tu ignoruje známe kresťanské učenie, miluj
blížneho ako seba samého. A tiež to, že človek má väčšiu
radosť keď pomôže či poteší iného, než kým uspokojuje
len sám seba (čo sa v tomto prípade deje často na úkor
iných). Zvyšovanie sebavedomia je prítomné skoro všade -
od rád psychológov v novinách, TV reláciách, filmoch,
rozhlase a podobne. Všimnite si, že uvedené rady sú
poskytované paušálne bez akéhokoľvek poznania druhej
strany - čo samo vypovedá “o kvalite” takejto rady.
Nemôžem sa ubrániť dojmu, že je to znova len komerčný
ťah na zvýšenie ziskov - keď človeku povrchne lichotíte,
má rovnako povrchnú hoci falošnú tendenciu chváliť tento
zdroj. A ako už bolo povedané skôr, o skutočnú, reálnu
spätnú väzbu, o snahu skutočne človeka zmeniť k lepšiemu
tu určite nejde. Výsledky takéhoto paušálneho zvyšovania
sebavedomia potom hraničia s drzosťou, aroganciou
spojenej s neschopnosťou, stratou pokory, a teda aj
uvedomenia si potreby na sebe pracovať či už v odbornej
ale aj osobnej rovine.
Ak sa
povrchná psychologická zámena hodnôt a priorít uplatní v
kresťanskej spoločnosti, a zároveň ak sa marketing
povýši na miesto ktoré mu nepatrí tak môžeme povedať, že
spoločnosť stráca kvalitu aj smer - správnu cestu.
Stráca (vyprázdňuje sa) vyšší zmysel, ktorý negatívne
ovplyvní každý rozmer jej existencie. Nasleduje úpadok
vo všetkých sférach od poklesu výkonnosti a perspektívy
ekonomiky, produktov aj služieb. Nemenej významný dopad
je na samotného človeka, ktorý je spojený s frustráciou
a hľadaním - niečo čo bolo po ceste odstránené chýba - a
túto prázdnotu nevie vyplniť ničím iným, hoci to
intenzívne skúša. Pôžitky, zážitky, zábava, adrenalínové
športy, workoholizmus, alkohol, drogy či falošné náuky.
Avšak tu platí to, čo už dávno viac ako výstižne
vyjadril známy filozof, matematik a fyzik Blaise Pascal:
“V ľudskom srdci je obrovská priepasť, ktorú
môže vyplniť jedine Boh.”
Z tohto
pohľadu je potrebné pozerať aj na jedinečnú úlohu cirkvi
v spoločnosti, keďže je to práve ona, ktorá má
sprostredkovať kontakt s Bohom - cez Slovo Božie,
sviatosti či modlitby. Ibaže v čase sekulárnej
spoločnosti trpí aj cirkev, pretože svetské časné
lákadla sú silným pokušením aj pre členov cirkvi. Pán
Ježiš Kristus však pozná svojich, a príde čas kedy budú
oddelené plevy od obilia. Tu je dôležité najmä ostať
verným, ale zároveň vieru aj prakticky aplikovať v
každodennom živote, pretože práve takto môžeme ukázať
správnu cestu tým, ktorí ju ešte hľadajú.
Komercializácia
ako nové náboženstvo
Ako
vyplýva z vyššie uvedených skutočností ich spoločnou
príčinou je prehnaná komercializácia spoločnosti, ktorá
je v dnešnej spoločnosti nezmysluplne nadradená nad
hodnoty, národy či aj samotný život človeka.
Komercializácia resp. vláda oligarchie postúpila na
tento post cez spojenie s vládnymi štruktúrami. Vlády a
politici prestali riadiť podnikateľov, a dnes je to
naopak - veľkí podnikatelia si vyberajú a riadia
politikov. Túžba po moci, ovládaní ľudí kde peniaze
slúžia ako prostriedok neberie ohľad na nič čo jej stojí
v ceste. Táto komercializácia je dnes už aktívne
prítomna v celej spoločnosti od zdravotníctva, školstva,
kultúry, športu, kde sa dá jasne poukázať na jej
deštruktívne pôsobenie.
Druhým
podstatným vplyvom je globalizácia, ktorá činí komerčné
spoločnosti ešte väčšími a silnejšími. Tá už
neodstraňuje len lokálnych politikov ale aj celé národy,
s ich tradíciou, históriou, hodnotami či perspektívou.
Toto masívne spriemerovanie v globálnom rozsahu
likviduje tradičné hodnoty a kotvy, pričom obyvateľstvo
sa ponára do šedej, neriadenej a hodnotovo vyprázdnenej
komerčnej žumpy. V rámci uvedenej “normalizácie” sa
zároveň legalizujú vplyvy, ktoré sú zvrátené, nelogické
a nemiestne. To samozrejme spôsobuje vážne konflikty,
hodnotové a civilizačné strety, ktoré ohrozujú ale
zároveň radikalizujú milióny ľudí po celom svete. Nikoho
asi neprekvapí, že v takto hodnotovo vyprázdnenom
"divokom západe" dominuje ten "komerčne" najsilnejší....
Absurditu tohto komerčného šialenstva znásobuje
skutočnosť, že ako bolo v týchto dňoch oznámené 1% ľudí
vlastní viac bohatstva ako 99% ďalších! Lenže zdravý
rozum hovorí, že kým sa tieto peniaze nedostanú do
obehu, nepodporí sa spotreba, dopyt, a teda ani
prirodzený rozvoj ekonomiky. Na čo je teda tento stav
dobrý? Dokedy má ešte pokračovať zužovanie stavu
bohatých na úkor väčšiny? A čo nastane potom?
Mimochodom
každý kto pozná stav západných ekonomík vie, že ich
zadlženosť, obchodný deficit, či konkurencieschopnosť je
čím ďalej tým viac problémová a zhoršuje sa. Druhým
varovným signálom je masívna tlač bankoviek, akoby sa
tak dali nahradiť hodnoty vyprodukované poctivou prácou!
Reálny stav ekonomiky je teda zlý, a o to viac
potrebujeme razantné a reálne opatrenia na zlepšenie
fungovania ekonomiky - nie hazardovať s morálkou a
dôveryhodnosťou - a to ako dovnútra tak aj navonok.
Ďalšou z vlastností globalizácie, ktorú by som chcel
zvlášť zvýrazniť je anonymita či strata osobnej
zodpovednosti. Predstavte si suseda, ktorý vám na trhu
predá skazené resp. nechutné paradajky. Hneď na druhý
deň si to s ním vybavíte, a keď to nepochopí samozrejme
nakúpite inde. A keď to urobia viacerí, pochopí to
určite rýchle. Ako sa však zachováme keď dostávame
paradajky z vzdialenosti viac než 1000km, naviac od
veľkovýrobcu, ktorému sa dá z pohľadu ceny len ťažko
konkurovať? Ako sa odvolať v médiach, ktoré oligarchovia
vlastnia, ako sa sťazovať cez súdy, ktoré sú len ťažko
nezávislé? Alebo kto sa pri uvedenom nerovnomernom
rozdelení kapitálu postaví ako konkurent tomuto
veľkovýrobcovi? Nehovorím, že sa to nedá, ale je to
podstatne zložitejšie ako pri konkurencii v rámci
podstatne menšieho národného štátu. Preto aj v globálnom
svete by mali existovať národné entity, ktoré udržujú
štandard v oblasti spätnej väzby, konkurencieschopnosti
a pod. Súčasný vývoj však smeruje skôr k tomu, že už
nehovoríme o klasickom podnikaní, to s klesajúcou úlohou
národných štátov už skončilo, ale hovoríme skôr o tzv.
korporatizme. Ten nahradzuje nielen doterajší spôsob
slobodného podnikania, ale ako bolo spomenuté aj národné
štáty s ich tradíciou a hodnotami.
Nechcem
týmto článkom tvrdiť, že uvedené hodnotenie je
hodnotením dnešného stavu, najmä západnej spoločnosti.
Je skôr varovaním pred trendmi, ktoré sú dnes až príliš
ľahko rozpoznateľné a nebezpečné. To sa týka najmä
vplyvu oligarchie na štát, kde komercia sa stáva jediným
parametrom posudzovania vecí, potláčanie morálky a
kresťanstva v spoločnosti, presadzovanie bludných náuk
ako pseudo-vedeckých princípov, a pod. Už dnes vidíme,
že niektorí západní lídri majú problém definovať čo sú
to vlastne európske hodnoty, kde počujete akurát niečo o
práve podnikania pre všetkých a rovnosti všetkých ľudí
(čo kresťanstvo zaviedlo pred 2000 rokmi). Klesá
inovatívnosť, odbornosť, úroveň kultúry, morálky v
spoločnosti, úroveň obranyschopnosti. Nie je dôležité či
nový tank bude dobrý na obranu, ale skôr na to, kto na
tom koľko zarobí. Na vojakovi je dôležité skôr to ako
vyzerá a jej vybavený, než ako bojuje. Vo vzťahoch je
vraj dôležitejšie hovoriť ľuďom to čo chcú počuť, než
pravdu, aby náhodou nebola urazená ich sebaúcta. Aj
preto považujem za potrebné nastaviť zrkadlo týmto
hlúpym a jedovatým trendom, v snahe ich korigovať a
vrátiť sa k zdravému rozumu a poctivej práci.
V oblasti
osobného vývoja je človek vystavený viacerým súčasne
pôsobiacim negatívnym vplyvom, ktoré či už spochybňujú
skutočné hodnoty, alebo sa na ich úroveň snažia dať
odpad, ktorý tam nepatrí. Výsledkom je spochybnený
jednotlivec (alebo aj celá spoločnosť) ktorý ani nevie
za čo sa nasadiť, keďže sa relativizuje skôr všetko.
Výsledkom je zmätok v určitej časti populácie, a vzdanie
sa vyšších cieľov u tej druhej. Tej stačí spomínané
sladké klamanie o stave vecí okolo nás, chlieb (rozumej
materializmus a zdanlivo plné supermarkety) a hry
(moderne povedané zážitky). Obdive skupiny však pre
skutočné naplnenie potrebujú hodnoty absolútne, Božie,
ktoré sú ako zrkadlom tak aj návodom ako žiť plný,
slobodný a šťastný život.
Pravé
hodnoty
Čo sú teda
hodnoty alebo ak chcete kotvy za ktoré sa oplatí
bojovať, za ktoré sa oplatí žiť, a keď to bude potrebné
aj zomrieť? Asi už tušíte, že sú to veci, ktoré
architektom nového svetového (ne)poriadku vadia najviac.
Sú to veci spojené s tradíciou, poznaním, kontinuitou,
ktorá spája, organizuje, mobilizuje a ktoré ponúkajú
oveľa viac, než súčasná plytká konzumná kultúra. Poďme
si ich teda postupne predstaviť, od tých všeobecných, k
tým ktoré sa nás osobne týkajú najviac.
Národ
je nositeľom hodnôt, tradície, ktoré bolo potrebné v
minulosti chrániť, brániť ale tiež rozvíjať a
zveľaďovať. Je priestorom kde žijú rodiny, kde rastú
deti, ktorý zveľaďujeme svojou prácou. Vzťah obyvateľov
k štátu musí byť obojstranný - čo robí štát pre
obyvateľov, čo obyvatelia pre štát. Výsledkom tohto
vzťahu by mala byť prosperita, zabezpečenie služieb a
produktov pre obyvateľov, a tiež vzdelanosť resp.
všestranný rozvoj obyvateľstva, samozrejmosťou je
dodržiavanie zákonov či bezpečného prostredia pre život.
Aj preto je štát veľmi dôležitý, a vzťah k štátu si je
potrebné rozvíjať a chrániť. To bola tiež jedna zo
zásadných téz štúrovcov, keď priniesli na Slovensko
spisovný jazyk, a následne tiež rozvoj kultúry a
vzdelania. Dá sa povedať, že Slovensko bolo pre nich
srdcovou záležitosťou, a venovali sa mu naplno, čo nám
aj reálne pomohlo.
Vo vzťahu
ku globalizácii si je potrebné znova zopakovať s čím
resp. s kým by sme tu mali mať vzťah, kto je voči komu
zodpovedný. To čo si vieme zabezpečiť v primerane veľkom
priestore, definovanom tradíciou, kultúrou, hodnotami
nemôže rovnako platiť po spojení viacerých rôznorodých
kultúr. Stráca sa tu vzájomný vzťah založený na
rovnakých hodnotách, stráca sa tu vzájomná zodpovednosť,
nefunguje to. Viem si predstaviť globálnu spoločnosť
zloženú zo silných a jasne definovaných národných
štátov, ktoré sa rešpektujú a spolupracujú. Snaha o
unifikáciu a normalizáciu je však pomýlená pretože
spôsobuje množstvo konfliktov v procese zmeny, pričom
výsledok je nielen nejasný ale aj pochybný. Vytvára sa
tu akurát priestor pre manipuláciu vzniknutej šedej
masy, avšak ak toto má byť cieľom tak je potrebné tento
nebezpečný experiment čím skôr zastaviť.
Rodina
je základom dobre fungujúceho štátu. Nechcem sa tu
odvolávať na štatistiku, ktorá hovorí, že fungujúca
rodina má priamy súvis s prosperujúcim štátom, ale
verím, že je to tak. Rodina je totiž miestom, kde
nájdete podporu, pomoc, kde sa odovzdávajú hodnoty ale
aj dobré návyky deťom, aby boli pripravení na svoj
vlastný život. Emocionálne stabilizuje mladého človeka,
vychováva ho a vzdeláva. Rodičia - muž a žena sa
vzájomne dopĺňajú a prirodzene vyvažujú všetky aspekty
výchovy detí.
Aj preto
je nepochopiteľné dnes tak časté spochybňovanie významu
rodiny. Podpisuje sa na tom nepochybne psychologická
populárna úderka, ktorá hlása, že “tvoje osobné šťastie
je všetko na čom záleží”, resp. že “ostatní sú dobrí len
na splnenie tvojich túžob”. Psychoanalýza zas vedie ľudí
k tomu, aby sa zaoberali sebou samým, pozorovali sa,
ľutovali sa, bránili sa akejkoľvek čo len trocha
nepríjemnej spätnej väzby, pretože “tá ľudí vyvedie z
komfortnej zóny”. A podobné hlúposti. Z kresťanského
pohľadu by sme mohli povedať, že namiesto toho aby
človek uprel zrak na dokonalosť Krista, a chcel ho
nasledovať, zaoberá sa svojím (hriešnym) stavom. Za
týchto okolností takéto sebecké správanie človeka nedáva
predpoklad dlhodobého vzťahu, ktorý si manželstvo
vyžaduje.
Druhým aspektom spochybňujúcim rodinu, je snaha ju
rozšíriť o formy, ktoré sa vymykajú nielen kresťanským
ale aj prírodným zákonom. Jedná sa o rôzne homo, trans a
iné agendy, ktoré nevyžadujú len pochopenie a
toleranciu, ale agresívne postupujú pri spochybňovaní
tradičnej rodiny. Negatívne na manželstvo vplýva aj
materializmus, ktorý vo vzťahu oddaľuje či už sobáš
alebo rodičovstvo, a to či už kvôli kariére,
pôžitkárstvu (znova sa tu myslí len na seba), a pod. Bez
fungujúcej rodiny však prestáva byť spoločnosť
stabilnou, stráca sa koncepčný prístup pri výchove
mladých ľudí, čo sa následne negatívne prejavuje v
spoločnosti, v práci, a pod. Tak ako sa vyspelejšie
organizmy skladajú zo (zdravých) buniek a molekúl, tak
podobne to platí aj pre spoločnosť a rodinu.
Kresťanská
viera je najdôležitejším a základným stavebným
dielom slobodnej a spravodlivej spoločnosti. Evanjelium
ponúka radostnú zvesť pre všetkých ľudí, ponúka vzor ako
žiť, ako správne chápať naše postavenie v tomto svete,
svet a ľudí okolo nás, a najmä Boží zámer pre nás. Slovo
Božie nám pomáha pochopiť skutočný stav tohto sveta,
ponúka návod ako žiť život bez závislosti na hriechu,
život plný, slobodný a zmysluplný. Varuje nás pred
zvodom tohto sveta - pádom do hriechu, pôžitkárstvom,
materializmom, klamstvami, podvodmi či falošným učením -
tak aby sme na ceste do večnosti ostali nášmu Pánovi a
Spasiteľovi verní, a aby sme sa nedali po tejto ceste
zviesť rôznymi pokušeniami. Posilňuje nás v nádeji, že
to nie sme my sami, kto bojuje boj s pokušením a
hriechom, ale že je s nami náš Pán, ktorý nás povedie,
dá silu zvládnuť všetky skúšky a ochráni nás. Nehovorí o
živote bez ťažkostí či skúšok, avšak zasľubuje nám svoju
vernosť, čo znamená že bude vždy s nami.
V živote
spoločnosti - rodiny aj národa, ponúka kresťanstvo
princípy morálneho a čestného správania ako u
jednotlivca tak aj pre spoločnosť. Cez rodiny sa
postupne tieto hodnoty prenášajú do celej spoločnosti, a
stávajú sa štandardom, ktorý napomáha rozvoju celej
spoločnosti - školstva, kultúry, športu či ekonomiky. Sú
to zásady, ktoré definujú náš vzťah k Bohu, a tiež k
nášmu blížnemu. Nepodliehajú teda novým trendom,
aktuálnej dobe, či zmenám v oblasti vedy a techniky, ale
boli, sú a budú univerzálne platné. Definície
rozumnosti, pravdy, spravodlivosti, ale aj lásky, viery,
pokory či nádeje sú pre zdravý vývoj človeka zásadné a
nepostrádateľné.
Ako už
bolo spomenuté skôr problémom dnešného človeka je
skreslený pohľad na spoločnosť daný najmä sústredením sa
na materiálnu stránku bytia, v rozvinutej spoločnosti
zas zameraním sa na detaily, zatiaľ čo zásadné veci sa -
neopodstatnene - relativizujú či jednoducho zabúdajú (čo
sa samozrejme skôr či neskôr vráti, keďže poriadok
Božích vecí je daný). Ľudia sú zavádzaní tendenčnými a
nekorektnými informáciami z médií, časovým a informačným
zahltením nepotrebnými informáciami, a tiež rôznymi
falošnými náukami. Človek si má tendenciu myslieť si, že
je Boh, čo je prejavom hlúpej sebastrednosti a pýchy, a
ako je známe po pýche nasleduje pád…
Tieto tri
kotvy - kresťanská viera, rodina a národ si zaslúžia
našu pozornosť viac ako inokedy. Sú cielene a opakovane
napádané a spochybňované, s cieľom vytvorenia šedej,
neschopnej sebaorganizácie či zamerania sa na spoločné
hodnoty masy ľudí, ktorá “má poslanie” plniť záujmy
niekoho iného. Ako bolo uvedené vyššie tých negatívnych
vplyvov, ktoré na človeka pôsobia je viac než dosť.
Zatiaľ čo niekedy sme nadávali na socializmus, dnes tu
máme oligarchizmus, ktorý nevyzerá byť o nič lepší, skôr
sa tento stav ešte zhoršuje. Inými slovami, po
socialistickej ideológii, nastupuje moc peňazí, ktorej
je podriadené všetko. Práve demontážou tradičných hodnôt
sa vytvorí prázdny priestor, kde jediným čo bude
dominovať bude snaha a zámer ovládať a riadiť ľudí - pre
stále väčší zisk a moc.
Ak sa
teraz pýtate ako tento vývoj súvisí so snahou našich
národných buditeľov, Štúra, Hodžu a Hurbana, ale aj
iných tak odpoveď je veľmi jednoduchá ale žiaľ negatívna
- nijak. Jedna cesta pozerá na ľudí, na ich charakter,
vzdelanie a širšie spoločenstvo. Druhá na to ako týchto
ľudí ponechať v nevedomosti, ako získať nad nimi moc,
ako ich ovládať a využiť vo svoj prospech. Sú to
nezlučiteľné filozofie, kde je však jasné, ktorá cesta
je pre ľudstvo správna.
Aj preto
sa v tomto pomýlenom a nespravodlivom svete musíme držať
toho čo je večné, toho čo nie je relatívne ale absolútne
platné. A to je Božie Slovo, ktoré
bolo pred začiatkom tohto sveta a bude aj po ňom. Dáva
nám múdrosť, silu odvahu ale aj nádej a lásku. V tomto
svete neobstojíme sami, ale iba vtedy keď sa budeme
utiekať k Nemu - nášmu pánovi Ježišovi Kristovi - on nás
povedie, on nám pomôže, on náš ochráni. Keď sme v Jeho
rukách nemusíme sa ničoho báť. Buďte verní Bohu,
dôverujte mu, a on Vás nesklame.
Nedajte sa
oklamať zvodmi tohto sveta, lebo sú povrchné, nestále, a
škodia v dlhodobom horizonte aj v tomto čase aj pre
večnosť. Je to ako keby sa záchranná misia špeciálnej
jednotky s účelom zachrániť stroskotancov, uspojila s
tým, že v zlom počasí si našla prázdnu chatu s krbom a
alkoholom. A tak postupne zabudla na účel, pre ktorý sem
prišla. To sa týka aj nás, keď uprednostníme svetské
telesné mámenie a materializmus pred oveľa väčšími
hodnotami, ktoré nám dáva Boh v časnosti, ale najmä vo
večnosti.
On je
nádejou pre každého človeka, On je nádejou aj pre tento
svet. Začať je potrebné od každého z nás, a takýmto
spôsobom reformovať ako cirkev tak aj celú spoločnosť. A
to najmä preto, lebo táto spoločnosť nápravu veľmi a
súrne potrebuje. Nech nám náš Pán v tejto náročnej úlohe
pomáha! Amen.
Autor:
Jaroslav Mervart
Dátum: November 2015, Mengusovce
|