|
"Napomínajte sa s láskou" alebo
"Spätná väzba"
Zámerom tohto článku je pozrieť sa späť, zhodnotiť to čo
je dobré, ale asi viac to čo sa nedarí, poučiť sa z toho
a pokúsiť sa napraviť to. To čo je dobré, ako sa hovorí,
sa chváli samo, a v tomto prípade, ak hovoríme o práci
na Božej vinici, ta chvála patrí len a len Bohu. On si
našiel svojich, on ich napomína, on ich vychováva na
Svoj obraz, On koná skrze nich. Často sú divné skutky
Jeho, ale o to viac sú pre nás presvedčivým prejavom
Božej moci a zvrchovanosti. Ako veriaci ľudia na
ne hľadíme s pokorou a láskou, a radujeme sa z toho, že
aj v tejto „postmodernej“ dobe, On zvrchovane vládne a
kraľuje. Napriek prázdnemu mudrovaniu a filozofovaniu
tohto sveta, ktoré vedie k ničivému relativizovaniu
všetkého okolo nás, čo v konečnom dôsledku vedie k
úpadku celého spoločenského systému. Ľudia si mýlia
priority a pojmy, podstatné a nepodstatné veci, pravé a
falošné hodnoty, vzniká chaos a svet sa čoraz viac
ponáhľa na ceste k úpadku. Náš Boh a Pán Ježiš Kristus
je teda v tejto dobe jedinou oporou a pevným miestom,
ktoré vytrvá, a ktoré nie je žiadnym falošným ani
dočasným riešením tejto doby. Je tým pravým pokladom,
ktorý zostáva naveky.
Nasledujúce
hodnotenie vôbec nie je jednoduché. Podľa Biblie nemáme
hodnotiť podľa seba, takže sa krátko pokúsim zhodnotiť
veci okolo nás vo svetle Božieho slova.
Prvou vecou
ktorá sa týka viac kazateľov, ale v podstate všetkých
kresťanov je kázanie a aplikovanie Božieho slova. Som
Pánu Bohu vďačný za kresťanov, ktorí hovoria o Božom
slove, a ktorí sa ho – hoci aj s problémami – snažia aj
žiť. Tu ma napadá jeden príbeh, kde člen kresťanskej
skupiny na jednom evanjelizačnom stretnutí neočakávane
vyznal, že veľa síce o kresťanstve spieva, ale sám
zistil, že tak celkom nežije, a že tieto slová nie vždy
aplikuje v každodennom živote. Pán Boh mu však otvoril
oči, a mladý kresťan konal pokánie, a to je prvý krok k
náprave. Akí sme však my? Sme iní alebo viac či menej
podobní? Hovoríme, múdro vykladáme Božie slovo, avšak
keď príde do praxe tak sa zrazu objaví veta, „veď žije
sa ináč, to sa teraz nedá, nemám čas, život ťa naučí,
ľudia sa tak správajú, keď budeš zásadový, tak na to
doplatíš, dá vyložiť aj tak, a pod.“ Motívom správania
je odrazu niečo úplne iné, a nápadne to páchne
rodinkárstvom, lojalitou mocným, subjektívnym
rozhodovaním podľa osobného prospechu či pohodlnosti,
snahou byť obľúbený u iných, pričom často sa tiež
uplatňuje typicky svetská téza „účel svätí
prostriedok“.
Poznám
viacero profesorov, ktorí sa okrem výuky na univerzite
aktívne snažia kolegov či študentov zapájať do
praktického riešenia úloh vo firmách. Snažia sa spojiť
teóriu s praxou, s cieľom aby študentom dali viac než
len kopec skrípt, aby dokázali, že to čo študentov učia
má aj reálne uplatnenie v praxi. Tým sa zároveň
udržiavajú a zlepšujú aj učitelia, a samozrejme aj
učebné osnovy. Musím ale povedať, že aj tu mám pocit, že
týchto profesorov a učiteľov nie je až tak veľa. Malo by
ich byť viac, mal by tak pracovať každý. Takéto úsilie
profesorov či učiteľov si však vyžaduje čosi viac ako
súčasný štandard, chce to zapálenie pre vec, obetovanie
vlastného času či prostriedkov, ale určite to stojí za
to. Čo tak napr. na našich univerzitách konečne zaviesť
praktický semester!
Píšem to
preto, lebo som toho názoru, že je to veľmi podobné aj v
kresťanstve. A pritom Slovo Božie je nespochybniteľné a
platné tisíce rokov stále rovnako! A v tejto dobe
relativizácie a úpadku spoločenskej morálky a hodnôt o
to viac potrebné! Lenže kazateľ či kresťan, ktorý jedno
káže a druhé koná nič neosoží, naopak. Rovnako ako
kresťan, ktorý o Biblii veľa hovorí, ale keď príde do
praktického života, tak zrazu „nevidí“ kde by sa to, že
je „kresťanom“ malo prejaviť. Ak hľadáme paralely so
štúdiom tak sa pýtam, ako sú dnes kresťania vyučovaní?
Kto sa stará o to, čo sa učí, kto si dá tu námahu
preveriť, kto a z čoho vyučuje? Dnes sa môžete v
odborných časopisoch dočítať (od podnikateľov!), že táto
kríza nie je len krízou ekonomickou, ale v prvom rade
krízou morálky, a že tento stav sa sám od seba nezlepší
ak sa nezmení správanie jednotlivcov. Čo ešte viac je
potrebné povedať cirkvi, aby sa zaktivizovala, aby sa
vrátila k Slovu Božiemu, a začala ho kázať a aplikovať v
každodennom živote? Či aj my kresťania čakáme na
riešenie zhora od ECB, EU, MSF, MMF, ktoré údajne
„všetko vyrieši“?
Tu je na
mieste otázka v akom stave je vlastne cirkev? Nie je už
tiež nainfikovaná svetskou filozofiou natoľko, že žiaden
rozdiel resp. problém už ani nevidí? Mladí kresťania v
rôznych denomináciách sa vždy snažili vyhnúť chybám,
ktoré v cirkvi videli. Avšak mám pocit, že aj u nich
došlo k viacerým pochybeniam. K paušálnemu odpísaniu
všetkých ostatných kazateľov a veriacich ako tradičných,
a vytvoreniu skupiniek, kde sa však sami nedokázali
vyhnúť podobným problémom a vysporiadať s tými, ktorí sa
na kresťanov (ovce) síce hrajú, ale v skutočnosti sa
prejavujú ako draví vlci. Zlepšeniu stavu nepomáha ani
to, že v snahe „zvýšiť produktivitu“ sa často neobracajú
o pomoc k Písmu, ale k svetským manažérskym metódam a
filozofiám, ktoré považujú za všeobecný návod na to ako
byť úspešní (či vo svete, cirkvi alebo inde). To už je
ale postavené úplne na hlavu, pretože je to práve Biblia
ako Slovo Božie, ktorá je základom, ktorým keď sa
inšpirujú iní, tak oni osobne, ich rodina, firma alebo
inštitúcia či spoločnosť môže dobre a dlhodobo fungovať!
Niektorí mladí alebo aj starší zjavne pozabudli, že
proces rastu s Bohom, ktorý nazývame aj posvätením,
riadi Boh a nie človek!
Svetská
psychológia totiž upriamuje pozornosť na človeka, a nie
na Boha. Často sa tu vôbec nerieši širší kontext
(minulosť, hriech či narušené vzťahy) akurát to čo
človek tu a teraz chce a potrebuje. Psychológ samozrejme
nezastupuje absolútne (Božie) hodnoty ale skôr komerčnú
službu, ktorú vykonáva podľa toho čo “zákazník” vyžaduje
– rýchle a pohodlné riešenie, ktoré „povzbudí jeho
sebaúctu“. Ak hovoríme o manažérskych metódach či
postupoch tak tie vedia byť úplne neužitočné až
škodlivé, ak ten kto ich aplikuje nerozumie podmienkam
či ľuďom. Príkladom môže byť nasadenie „tvrdých
faktorov“ v situácii kde mali byť nasadené mäkké a
podobne. Človek bez vlastných skúseností, a v
kresťanstve bez Boha v srdci týmto spôsobom môže narobiť
viac škody ako úžitku.
Určitá
skupina mladých v cirkvi tak dilemu starších vierouka
vs. prax vyriešila tým, že vierouku tiež „potiahla zo
sveta“, a teda „konsenzus sa dostavil“.
Akurát ovocie je skazené. Nič iné sa však z tohto
spojenia čakať nedalo, a teda tento výsledok je síce
smutný, ale určite nie je prekvapujúci. Našťastie sú tu
aj iní, či mladí alebo starší, ktorí sa týchto „módnych
svetských trendov“ dokázali vyvarovať, a zostali
verní Písmu a nášmu Pánovi. A často aj v novej
atraktívnej, ale čistej biblickej forme, ktorá stále
rovnako verne napomína a varuje, ale zároveň inšpiruje a
povzbudí.
Aký by teda kresťan mal byť?
Z množstva
názorov, ktoré som počul sa mi napr. páčili slová dvoch
či troch ľudí, z ktorých minimálne dvaja boli profesori.
Tie sa zameriavali na hodnotenie vecí okolo nás,
samozrejme s odstupom, múdrosťou a nadhľadom. Pointa
bola v slovách „ako profesor si môžem dovoliť povedať
pravdu“. To veľmi výstižne vypovedá o tomto svete,
ktorý je síce plný rôznych vyjadrení, ale ktorých
pravdivosť je vo drvivej väčšine prípadov podmienená
vlastnými zámermi, prospechom, kompromismi, falošnou
„diplomaciou“, ľahostajnosťou či slabosťou. Čiže
„časnými ľudskými zámermi“ či typickými ľudskými
zlozvykmi. Držať pravdy by sa však mal každý z nás, a čo
je pravda, a ako ju podať sú už atribúty spojené s Božou
múdrosťou a Božou láskou. To však už hovoríme o správaní
človeka všeobecne.
V
manažérskej praxi sa často používa termín „robme
správne veci správnym spôsobom“. Všeobecne
dosť múdra veta, avšak ... čo to vlastne znamená, a čo k
tomu potrebujeme? Každý manažér vie, že na rozdiel napr.
od informatika alebo účtovníka, sa musí rozhodovať v
prostredí, kde ako navonok - na trhu, alebo aj vo vnútri
(najmä ľudia) existuje viacero neznámych. A každý
študoval matematiku vie, že riešenie takýchto rovníc je
viac než náročné (ak vôbec možné), najmä keď ako manažér
na to máte málo času, a situácia sa neustále mení. Tu sa
znova dostávame k základom, ku kresťanstvu. Nie je možné
zmysluplne fungovať na hlbokom a rozbúrenom mori ďaleko
od pevniny. Kto systematicky a dlhodobo buduje firmu
vie, že táto musí mať pevné základy, ktoré je potrebné
neustále opakovať a upevňovať. Jedná sa najmä o morálku,
vzťah k práci alebo k ľuďom, a tiež o čestnosť, úctu,
disciplínu či nasadenie. Tiež je dôležité vedieť sa
prispôsobiť podmienkam na trhu, kde je samozrejme
potrebné mať múdrosť v tom, čo je dôležité zachovať, a
čo je možné zmeniť. Poďme ale späť k spomínanému citátu.
Na to aby
človek vedel robiť „správne veci“ sú potrebné dve
podmienky. Prvou je správne vyhodnotiť to čo sa
deje okolo nás, druhou je múdrosť a snaha nájsť správny
spôsob ako tento stav posunúť ďalej, k lepšiemu. K prvej
časti má napadá len jeden citát, ktorý je prevzatý z
článku z kresťanského servera crossroad.to na tému
humanizmus: „Kresťanské videnie reality je, že Boh
stvoril človeka na svoj obraz s piatimi zmyslami,
ktoré vnímajú reálny svet aký skutočne je, pretože Boh
neklame (Num.23:19;1 Sam. 15:29;Tit. 1;2; Židom 6:18;1
Ján 2:21). Ateistický alebo agnostický humanista
zostal bez možností poznať čo mu jeho päť zmyslov
hovorí o realite sveta, ktorý obýva. Pozitivizmus je
mŕtva filozofia. Neexistuje spôsob, ktorou by
humanista mohol vysvetliť lásku, krásu, alebo hudbu
alebo pripojiť nejaký význam životu alebo skúsenosti.
Človek je iba biologický stroj. To vedie k zúfalstvu
humanizmu a všetkých jeho odvodenín (drogy,
samovraždy, pôžitkárstvo, atď.).“ Čiže ak veríme
Bohu, a žijeme v pokore, bázni a poslušnosti pred Jeho
tvárou, máme možnosť prehliadnuť to naše, ľudské
(filozofie, názory či predsudky), a iba vtedy vidíme
veci okolo nás, také aké naozaj sú. Aj keď samozrejme
obraz tohto sveta je poznačený hriechom, a nie je to
vždy radostný obraz, Božia prítomnosť a jasné vedomie
reality sú kľúčové a nepostrádateľné pre ďalší rozvoj.
Poznámka: To
zvlášť platí pre túto postmodernú dobu, kedy sme
svetským zmýšľaním bombardovaní viac ako kedykoľvek
predtým, či už z hľadiska intenzity alebo frekvencie.
Vtipne ale zároveň vážne to vo svojej knihe Prophetic
Untimeliness komentuje Os Guiness keď píše, že dnes je
viac v móde „homo up to date“ ako „homo sapiens“. Je
to naozaj zvláštna doba, kedy mnohí uprednostňujú
všetky najnovšie informácie – hoci zavádzajúce, hlúpe
a povrchné, pred poznaním toho čo je v živote človeka
naozaj dôležité, hodnotné a zároveň rozhodujúce. Preto
práve dnes je kľúčové rozpoznať a odmietnuť ducha
tejto doby, nepripodobňovať sa tomuto svetu, a zostať
verný Božiemu slovu. Tu doporučujem k prečítaniu knihu
Culture Shift od Alberta Mohlera juniora, ktorá veľmi
presne poukazuje na zavádzajúce trendy tejto doby, na
ich nezmyselnosť a škodlivosť, a tiež na to ako zostať
verný Božiemu slovu a aktívne ho uplatňovať v
každodennom živote.
Druhou
podmienkou je robiť správne veci „správnym
spôsobom“. Tu sa už znova dostávame k Biblii ako
Božiemu slovu. Pozor nie k jej mechanickému
uplatňovaniu, a v žiadnom prípade nie k teologickému
inžinierstvu, čo nie je nič iné ako vytrhávanie tých
častí Biblie, ktoré mi vyhovujú, podľa toho čo zamýšľam.
Tu je potrebný hlbší vzťah k Bohu, kedy človek ktorý
hľadal a našiel začína nový život s Bohom, ktorý ho
následne formuje na svoj obraz. V tomto prípade hovoríme
o procese posvätenia, o vedení Duchom svätým, kedy
človek aj v situácií keď všetko okolo seba nepozná
(všetkému nerozumie), jeho Boh a Pán áno, a on je
schopný ho viesť aj v týchto, náročných a ťažkých
skúškach. Tento proces je postupný a dlhodobý, a závisí
len od nás a našej viery, aký je rýchly a dynamický. V
každodenných skúškach takto nielen vidíme veci také aké
sú, ale zároveň máme s Božou pomocou možnosť konať to čo
je správne a prospešné, a to ako pre okolie, tak aj pre
náš osobný rast. Je to proces, v ktorom rastieme na
obraz Boží, aby sme sa stali takými, ako je On. Cesta to
nie je ľahká, ale je nepochybne správna a obohacujúca. O
večné hodnoty ktoré vydržia, ale aj o časné ovocie,
ktoré tento proces prináša. Netreba však zabúdať, že to
čo je dobré a správne sa nemeria podľa krátkozrakých a
často hodnotovo zvrátených svetských merítok. Je to
často skôr možné pripodobniť obrazu učiteľa, ktorý je
náročný a spravodlivý, čo v procese výuky často
neznášame ľahko, ale po pár rokoch vieme túto snahu
náležite oceniť.
Vo filme
„Ohnivé vozy / Chariots of Fire“ hlavný predstaviteľ
výstižne hovorí o tom, že človek má slobodu voľby.
Záleží naozaj len na nás, či sa rozhodneme pre Boha a
jeho cestu naplnenia človeka, alebo pre naše
experimenty, kde nebude záležať na tom kam nás doviedli,
ale práve na tom bezvýznamnom a prázdnom fakte, že sú
naše. A v konečnom dôsledku odpovedajúce nestálym a
pominuteľným hodnotám spoločnosti v ktorej žijeme. Teda
„robiť správne veci správnym spôsobom“ je naozaj
potrebné, avšak pre človeka je to v podstate nemožné. Je
potrebné sa v pokore a bázni skloniť pred Bohom a
odovzdať mu svoj život. Keď prijmeme obeť Božieho syna
za svoju, začneme nový život so vzkrieseným Ježišom
Kristom. On nás naplní Duchom Svätým, odpovedá na naše
modlitby, a vedie nás v Božej múdrosti a láske. Je to
možné prirovnať k Božej pomoci človeku blúdiacemu v
hlbokom a nebezpečnom lese, ktorý ho ochráni a bezpečne
povedie von, čo je podstatný rozdiel voči hriešnemu
stavu, kedy sa v lese blúdiaci človek stále vracia na
miesto odkiaľ vyšiel.
Až vtedy aj
tieto slová "o správnom konaní" v každodennom živote
nadobúdajú svoj pravý význam. Sami sme prach, s ním však
máme večný život, ktorý je požehnaný skutočnými
hodnotami, ktoré prinášajú pravé ovocie.
Nech vás
náš Pán Ježiš Kristus vedie vo vašom živote. Amen.
Autor:
Jaroslav Mervart
Dátum: Október 2012,
Mengusovce
|