|
To
najlepšie pre deti v ECAV
Každý človek, ktorý poznal a
nasleduje Boha, chce aby aj jeho deti nežili podľa márnosti tohto
sveta, ale aby vyrastali v kresťanskom prostredí a spoznávali Boha
a jeho slovo. Aby poznali čo to znamená žiť podľa Boha, aby
poznali skutočné hodnoty, aby si osvojili kresťanské zmýšľanie
a charakter. Na to aby rodič svoje deti zveril do starostlivosti
nejakého združenia, musí mať k nemu dôveru, ktorá je založená
na pravej vierouke, transparentnosti, a tiež na zodpovednom prístupe
ľudí, ktorí tieto združenia vedú.
Aká je dnes v tomto smere situácia
v
ECAV? Nedávne diskusie na synode znova poukázali
na otvorenú ranu – rôzne, často protichodné názory v cirkvi na
ďalší postup v evanjelizácii, ktoré sa však neriešia na
príslušných miestach prípadne celocirkevnou otvorenou diskusiou,
ale skôr snahou presadiť si svoje po svojom. Táto diskusia ma
určite širší rozmer v zmysle, že sa netýka len ECAV. Dá sa tu
hovoriť o vplyve nie práve adresne identifikovaných
naddenominačných štruktúr a názorov ako do ECAV, tak aj do iných
cirkví. Tieto nie sú presadzované jasným vieroučným vymedzením,
ale skôr názormi typu, že prinášajú niečo nové, niečo iné
(čo môže byť teoreticky aj niečo nebiblické), že prinášajú
skutočne živé spoločenstvo - ako náhradu niečoho čo podľa
nich už dávno nefunguje. Je tu kladený dôraz na veci podružné,
kedy sa nehovorí primárne o tom, že problémom je hriešnosť
človeka, a že je potrebné pokánie a obnovenie mysle, tak ako o
tom hovorí apoštol Pavol. Naopak, ako problém je napr. definované
to, že ľudia dnes nerozumejú kresťanskej terminológii, že
vzhľadom k tomu, že neabsolvovali psychologické kurzy nevedia, ako
viesť ľudí, že neovládajú marketingové a štatistické metódy,
ktorý sú potrebné na zistenie potrieb neveriacich, a teda že na
základe toho nemôžu byť vo svojej evanjelizácii efektívni.
Vzniká tu pomerne silný precedens, a to, že títo ľudia veľmi
kriticky hodnotia stav tradičných cirkví, ale vôbec nehovoria o
potrebe návratu k živému Božiemu slovu, naopak o pomoc pri
reorganizácii sa obracajú ku svetu, k jeho metódam a názorom.
Keďže ako už
bolo
spomínané skôr, sa tu neuplatňuje otvorená a kritická diskusia,
postmoderný a tradičný prúd sú v protiklade, a z času na čas
zákonite dochádza k stretom. Príznakom toho, že je tu niečo
nezdravé je aj to, že ani v takom prípade nevzniká záujem o
diskusiu o rozdielnych názoroch, ale ale často je za vinníka
označený ten, kto túto tému otvoril, napr. niekto na synode, v
EPsT, a podobne. Kto
nemá čo skrývať, kto má jasno vo svojich úmysloch a vierouke sa
nemá prečo diskusii prípadne prevereniu svojich názorov vyhýbať.
Nie všetko nové totiž musí byť
dobré. Biblia nás učí kriticky preverovať každé nové učenie,
a teda tomu aby sme boli pri prijímaní nových názorov pozorní a
opatrní. Ak tieto združenia prinášajú do cirkvi nové, biblické
názory je možné ich prijať, ak prinášajú bludné, svetské
učenie je potrebné to jasne odmietnuť. Ak hovoríme o tak
dôležitej veci ako je vzdelávaní detí, je potrebné vedieť kto
ich vyučuje, aké je prepojenie danej organizácie na ECAV, ale tiež
na iné naddenominačné hnutia, ale najmä čo sa vyučuje (knihy,
manuály, návody, a pod.).
Na Slovensku
dnes
pôsobí veľké množstvo rôznych
kresťanských (?) organizácii, združení a klubov, o ktorých z
tohto pohľadu vieme málo resp. skoro nič. Ak by sme situáciu
posudzovali podľa počtu týchto organizácii mohlo by sa zdať, že
stav je v tomto smere dobrý, avšak po zistení, že na množstvo
vyššie položených otázok vôbec nepoznáme odpovede, je tento
stav skôr možné označiť za neprehľadný,
a teda potenciálne nebezpečný.
Skôr ako sa dostaneme
k
charakteristike týchto hnutí, chcem na úvod povedať, že som
presvedčený, že mnohí ľudia v týchto organizáciách majú
skutočný nesebecký záujem privádzať ľudí ku Kristu, a tiež
verím tomu, že niektorým založených na biblických základoch sa
to aj darí. Zároveň ale nepochybujem o tom, že tu existuje aj
pomerne veľká skupina, ktorá nevedome alebo nerozvážne používa
nebiblické názory pasívne prevzaté zo sveta, a tiež skupina
ľudí, kde prevažuje hľadanie vlastnej slávy za každú cenu, než
snaha pomôcť iným.
O aké združenia
teda vlastne ide? Pripájam stručný zoznam týchto organizácií,
zoradený podľa ich známosti v ECAV resp. na Slovensku: SEM -
Spoločenstvo Evanjelickej mládeže, MPK – Mládež pre Krista,
ZKSM – Združenie kresťanských spoločenstiev mládeže, Kompas,
Athletes In Action,
Rock Solid kluby, EA – Evanjelická aliancia, HZZ – Hnutie
zakladania zborov, Exit kluby, Alfa kurzy, Omega kurzy, a iné. Dosť
veľký počet na to, aby hľadajúci kresťan spozornel, a začal sa
zaoberať skôr spomenutými otázkami: kto v týchto hnutiach
vlastne vyučuje, čo vyučuje, a či je to v súlade s vieroukou
našej evanjelickej cirkvi. Inými slovami, ak tam pošlem deti
vrátia sa mi viac vybudovaní v Kristu, alebo agresívnejší a
drzejší, tak ako to chodí
vo svete?
SEM a jeho
postavenie v
ECAV
Tejto organizácii
chcem
venovať viac pozornosti, aj tej kritickej, pretože jej cieľom je
práve starostlivosť o mladých, a jednoznačne by zo všetkých
spomínaných inštitúcií mala mať k ECAV najbližšie. Po
počiatočnom nadšení zo stretnutia s jej zástupcami, a po
absolvovaní niektorých akcií ma pomerne rýchlo znechutili
diskusie na web-e tejto organizácie, ktoré obsahovali až príliš
veľa rýchlych súdov jej mladých podporovateľov. Tieto sa všetky
niesli v rovnakom štýle: môj zbor nefunguje, je to o ničom, farár
ma nudné kázne, ale vy v SEM-e ste iní, perfektní. Odhliadnuc od
mladíckej nerozvážnosti pri rýchlom súdení a zovšeobecňovaní
mi tu však vadila iná vec. A to prístup kompetentných zo
samotného SEM-u. Žiadna reakcia v diskusiách ani na iných
miestach, ktorá by takéto názory uviedla na pravú mieru, žiadne
oficiálne vyhlásenie a dištancovanie sa od týchto názorov. Má
to potom znamenať, že to zároveň reprezentuje aj ich postoj?
Spoločenstvo musí byť postavené na pevných biblických
základoch, dlhodobej a systematickej práci, ktorú konáme s
pokorou pred Bohom, a nie na plytkej a všeobecnej kritike iných
farárov, než sú ti naši! Znova,
nehovorím, že je to oficiálny názor SEM-u, ale prekvapuje
ma, že tu chýba jasné stanovisko k tejto téme. Prečo?
Sú v SEM-e rôzne záujmové skupiny, alebo je tu
iný problém, prečo nie je možné sa k tejto téme jasne
vyjadriť?
Napriek tomu,
že
nové hnutia veľa vsádzajú na novodobú psychológiu, kde sa veľa
hovorí o tímovej práci a spolupráci všeobecne, vyššie uvedený
postoj tomu vôbec neodpovedá. Biblickým zámerom by mala byť
snaha aktívne a nezištne prispieť do portfólia aktivít ECAV, a
nie postaviť svoju opodstatnenosť na všeobecnej a deštruktívnej
kritike kritike iných farárov a zborov. Ak by bolo možné jasne a
biblicky zodpovedať všetky otázky ohľadom vierouky SEM-u, ta som
totiž presvedčený o tom, že táto služba by mala byť postavená
práve na aktívnej pomoci týmto
farárom a zborom! Ak sa takáto
spoločná cesta nehľadá tak sa ani nenájde, a potom to skôr môže
smerovať k rozdeleniu a „kradnutiu si mládeže“, než k
príkladnej spolupráci. Takýto stav určite nie je dobrý pre ECAV,
ani pre SEM ak jeho záujmom je primárne evanjelizácia podľa zásad
augsburského vyznania, a ani pre rodičov, ktorí strácajú
prehľad, a istotu komu vlastne zverili resp. či majú zveriť
vyučovanie svojich detí.
Nechcem tu na základe
skôr uvedených skutočností paušálne posudzovať resp. hodnotiť
SEM. Poznám niekoľkých ľudí zo SEM-u osobne, kde som
presvedčený, že ich názor je iný. Že im skutočne záleží na
evanjelizácii mladých, a na ich správnom vedení. Viem aj o
konkrétnej pomoci niektorým zborom. Avšak otázne je na akej báze
táto spolupráca funguje, či na báze vzťahov alebo systémovo v
rámci ECAV. Ak ak nefunguje systémovo, prečo je tomu tak? Sú
problémy na strane SEM-u alebo na strane jednotlivých farárov
ECAV? Riešením tohto stavu môže byť určite vyššia
transparentnosť vo vzťahoch. Tá by mala začať jasným
definovaním postavenia SEM-u, a to ako voči ECAV, tak aj voči iným
naddenominačným hnutiam. Zároveň by malo byť jasne dané, kto, z
akých učebníc a akú vierouku prezentuje na akciách SEM-u. Tá by
mala byť oficiálne schválená v ECAV minimálne do takej miery,
ako je napr. k dispozícii učebnica na
výuku konfirmandov. Video alebo audio nahrávky z akcií by mali byť
voľne dostupné na YouTube resp. na stránkach SEM-u, veď nie je čo
skrývať. To rozumiem pod transparentnosťou, ktorá vie budovať
kvalitatívne nový stav, ktorá vie presvedčiť, že náš zámer
je rovnaký, a teda že na jeho uskutočňovaní vieme pracovať
spoločne.
Iné, naddenominačné
inštitúcie
V prvej časti som sa
venoval viac SEM-u, tiež preto, že aj napriek spomenutým výhradám
je stále čitateľnejší ako iné naddenominačné hnutia. Tie nie
sú jasné ani z hľadiska personálneho obsadenia, a ešte menej z
pohľadu učenia, ktoré presadzujú. Práve tam hrozí riziko
infiltrácie kresťanského učenia inými náukami, či už z iných
kresťanských alebo aj nekresťanských (napr. východných) cirkví,
alebo zo sveta.
Z personálneho
hľadiska
sú tieto hnutia často postavené na účasti zahraničného
poradcu, zvyčajne z USA resp. iného západného štátu. O danej
osobe zvyčajne máme iba veľmi málo informácií v zmysle, odkiaľ
je, prečo je tu, a aké učenie vlastne presadzuje. Často je
poverením týchto osôb realizovať nové aktivity a postupy v
evanjelizácii. Bez dôsledného preverenia učenia, na ktorom sú
tieto založené je však akékoľvek preberanie týchto metód
nebezpečné a nezodpovedné. Za daných okolností nie je potrebné
ani správne diskutovať o podružných otázkach týkajúcich sa
týchto aktivít, ako je (samo)financovanie, (samo)marketing,
(samo)vyhodnocovanie úspešnosti a pod.
Či už v danom hnutí
na
Slovensku externý poradca je alebo nie, druhým poznávacím znakom
je existencia prevzatých (preložených) manuálov, obyčajne tiež
z USA, alebo inej západnej krajiny. Tie zvyčajne predstavujú
detailne spracovaný návod na postup pri vyučovaní na skupinkách,
ktorý sa cez spriaznené (získané) osoby dostáva do vyučovania
jednotlivých cirkví na Slovensku, ECAV nevynímajúc. Samozrejme
zdola, teda bez akéhokoľvek schválenia, posúdenia alebo
vyjadrenia zo strany zodpovedných orgánov ECAV, ktoré majú na
starosti čistotu učenia našej cirkvi. Tieto manuály je možné
prirovnať k inštrukciám, ktoré poznáme z navigačných
prístrojov. Trasa je rozpísaná do detailných, dielčich
inštrukcií. Ibaže v tomto prípade nemáme pod kontrolu to
základné – kam vlastne táto trasa smeruje. Pochybnosti o
tom, čo sa vlastne vyučuje vznikajú aj pri čítaní týchto,
zvyčajne veľmi rozsiahlych manuálov. Zatiaľ čo niektoré
kapitoly pri zbežnej kontrole obstoja, niektoré skôr pripomínajú
psychologickú, svetskú príručku, kde sa často vyskytujú aj
veci, ktoré sú v rozpore resp. prekrútením pôvodného
kresťanského učenia. Okrem jasného definovania toho čo sa tu
vlastne vyučuje, je zvyčajne zároveň nejasné, kto tento manuál
vlastne vydal, a akú vierouku vlastne reprezentuje.
Akékoľvek neobozretné
prijímanie týchto učení resp. názorov je teda potenciálne
nebezpečné. Ak je niekto presvedčený, že toto učenie je v
súlade s učením ECAV mal by namiesto toho, že ho začne
uplatňovať vo svojom zbore, nechať preveriť Vieroučnému výboru.
Po preverení by malo byť vydané jednoznačné stanovisko k
možnosti používania týchto materiálov (kníh, manuálov, a pod.)
v ECAV. Z pohľadu rodičov si dovolím považovať zapojenie detí
do týchto hnutí za vysoko rizikové.
Zábava a evanjelium
Väčšina týchto
hnutí v podstate tvrdí, že si ľudí a najmä deti musíte
(niečím) získať, a potom budete úspešní v evanjelizácii. To
niečo ma milión podôb: skákajúce hrady, siete, zariadenia ktoré
poznáme zo zábavných parkov, športové aktivity, a pod. Nevidím
nič zlé na športe, alebo na iných vyššie spomínaných
aktivitách, ale dávať do súvislosti rozsah alebo unikátnosť
týchto aktivít s úspešnosťou evanjelizácie je pomýlené.
Považujem za normálne a správne, ak kresťan pri rôznych
príležitostiach svedčí o Pánovi Ježišovi Kristovi, resp.
všeobecne ak zvestuje evanjelium neveriacim. Avšak sú tu na mieste
niektoré podstatné otázky. Aký je pomer zvestovania evanjelia ku
iným zábavným aktivitám? Je evanjelium hlavnou a nosnou
časťou programu, alebo je ten pomer ku
zábave 1:99? Druhou
podstatnou otázkou
je či sa evanjelium zvestuje verne, alebo sa prispôsobuje tomu, čo
chcú neveriaci počuť, a čo nie. Ak neexistujú biblické odpovede
na uvedené dve otázky, nemá v tomto prípade zmysel hovoriť o
evanjelizačnej akcii, a už vôbec nie o jeho údajnej úspešnosti.
Ak takéto akcie
organizujú predsa len cirkvi, hnutia alebo jednotlivci vydávajúci
sa za kresťanov, samozrejme nestačí ak na konci podujatia
vyhlásia, že za tým všetkým bol Boh. Ako uvádza Francis
Schaeffer, ľudia v dnešnej dobe často za kresťanskými slovami
rozširujú inú náuku, a nemajú problém ani s tým, aby meno
Ježiša Krista použili ako transparent, ktorý môže niesť
akýkoľvek iný odkaz napr. so sociálnym zameraním. Veľmi jasne
sa k tejto téme vyjadril aj známy kazateľ Ch. H. Spurgeon, keď na
adresu týchto trendov jasne povedal, že zábavou sa ľudské duše
pre Krista nevyhrávajú.
Skrinka „nástrojov
a
metód“ a „úspešnosť zvestovania“ evanjelia
V snahe presadiť iné,
nové, netradičné (a zvyčajne aj nebiblické) metódy, novodobí
evanjelizátori často argumentujú tým, že je potrebné si osvojiť
metódy ako „osloviť ľudí“. Po vyškolení na (často
nebiblických) svetských kurzoch psychológie a manažmentu často
nemajú problém hovoriť o tom, že je potrebné využiť
emocionálny nátlak, klamanie, vymýšľanie a manipuláciu aby sme ľudí
dostali tam kam chceme. To je samozrejme extrém, žiaľ často
aplikovaný skôr skryte ako priamo.
Často sa argumentuje
tým,
že je potrebné si osvojiť sadu nástrojov, ktoré podľa potreby
používame. Vraj keď sa naučíme (znova na svetských
psychologických kurzoch) aký nástroj použiť, úspešnosť našej
práce podstatne stúpne. Čiže u farára aj úspešnosť
evanjelizácie. To v podstate tvrdí aj Rick Warren, ktorý to
prevzal od mentora, ktorým bol Peter Drucker, autor mnohých kníh o
manažmente. Tento návrh vyzerá pomerne neškodne, veď iba navádza
k tomu použiť správny nástroj z truhlice nástrojov, tak ako to
poznáme aj z údržbárskej dielne.
Ibaže ak hovoríme o
evanjelizácii (a dovolím si tvrdiť, že aj o manažmente, alebo
výchove detí v rodine), potrebujeme v prvom rade čistú, na Boha
zameranú myseľ, ktorá vyústi k správnemu, nesebeckému motívu
konania, ktorým je napríklad pomoc inému človeku v núdzi,
následne múdrosť od Boha na správne posúdenie situácie, v
ktorej sa nachádzame, a až potom potrebujeme nejakú metódu,
postup – „nástroj“. Nepochybne je tu dôležité aj zapálenie
a horlivosť za Božie veci, aby sme na tejto ceste vytrvali, a
prekonali všetky prípadné prekážky. Ak totiž budeme vyberať správny
nástroj sami podľa seba, tak sa kľudne môže stať, že vyberieme práve
opačný nástroj, než by si daná situácia žiadala. Možné následky
použitia takéhoto nevhodného nástroja asi netreba komentovať - či už sa
jedná o výchovu detí, riadenie firmy, evanjelizáciu alebo niečo
iné, zvyčajne sa tým spôsobí škoda, ktorá je v protiklade s tým, čo
bolo pôvodným zámerom.
Ak však Boha poznáme
ako
všemohúceho a vševládneho, tak ako je to potom s tým výberom
vhodnej metódy? Boh nás vedie k tomu, aby sme konali čo je
správne, ale nenaučí nás ako to realizovať? To určite nie, to
by totiž bolo popretím všemohúcnosti Boha! Rizikom vyššie
spomínaného prístupu je práve tvrdenie, že medzi tým čo
kresťan o Bohu vie, a medzi tým ako to aplikuje, je potrebné sa
naučiť niečo čo v Biblii nie je, a preto je potrebné sa obrátiť
o pomoc k svetu. Ak by som to skúsil povedať na podobenstve, je to
tak ako keby pri úteku pred prenasledovateľom Boh síce dal obeti k
dispozícii motorku, ale nedal jej návod, ako ju obsluhovať. To je
evidentne absurdné, pretože zo strany Boha by to nebola žiadna
pomoc. Ešte viac podozrivé a nelogické je to v prípade, ak sa
niekto takto vyjadruje o činnosti, ktorá je pre Boha tá
najdôležitejšia, o evanjelizácii. V Biblii nájdeme množstvo
prípadov, kedy Boh niekoho poslal svedčiť, niečo vykonať. Daná
osoba mala vždy všetko potrebné k tomu, aby to mohla vykonať. Ak
bolo niečo čiastkovým problémom, tak to nebol výber tej
„správnej metódy“ ale skôr obavy a
malá viera danej osoby.
Preto je potrebné byť
veľmi pozorný, keď nám niekto tvrdí, že evanjelium je OK,
ale tým a tým sa dá vylepšiť, resp. to nebude fungovať, kým sa
nenaučíme alebo neaplikujeme
niečo iné, niečo nové (zo sveta). Potom totiž v
skutočnosti popierame Boha, ako jediného a všemocného Pána, a
zároveň môžeme byť cez synkretizmus so svetom - cez túto
výhybku - odvedení od evanjelia preč!
Určite sa môžeme naučiť veľa poznatkov o tom, ako funguje tento
svet a veci stvorené, avšak je potrebné si dávať pozor na to,
aby sme tieto ľudské, pominuteľné a často meniace sa názory
nepreceňovali, a najmä aby sme si ich nezamieňali s vierou a
kresťanským učením, tak ako ho poznáme z Písma, a od nášho
Pána a Spasiteľa Ježiša Krista.
Záver
Účelom
tohto článku nie je nikoho uraziť alebo spochybniť, naopak cieľom
je skôr vyprovokovať otvorenú a vecnú diskusiu na túto tému.
Zároveň vyzvať všetkých tých, ktorí presadzujú „niečo iné,
niečo nové“, ak sú presvedčení o biblických základoch svojho
učenia, aby ho nechali preveriť Vieroučnému výboru či je dané
učenie v súlade s učením ECAV. Zároveň ak chcú spolupracovať,
aby poskytli všetky informácie
- o tom, ktorej zahraničnej inštitúcie sú
členom,
- aké ciele táto organizácia sleduje,
- aké je jej personálne obsadenie,
- akú vierouku vyznávajú
- z akých materiálov vyučujú
- aká je ich predstave o spolupráci s
ECAV.
Samozrejmosťou
by mala byť možnosť kedykoľvek navštíviť resp. preveriť
podujatia organizované daným združením. Čiže aktivita
k týmto krokom by mala vychádzať práve z uvedeného združenia,
a ECAV by mala byť procesne a organizačne pripravená posúdiť
takto prijaté podklady, a prijať k nim jednoznačné
stanovisko, najmä z vieroučného hľadiska.
To je práve ten
nevyhnutný základ, ktorý cez jasné dohody o spolupráci prináša
transparentnosť tak potrebnú pre vzájomnú dôveru a následnú
spoluprácu. Nestačí hovoriť, že učenie nebudeme zdôvodňovať,
len sa príďte pozrieť a uvidíte, pretože to často nie je nič
iné ako snaha osobne manipulovať človeka s cieľom ho priviesť k
vopred určenému názoru. Ak naše evanjelizačné aktivity,
podujatia, semináre a pod. nebudú postavené na pevnom základe, na
učení nášho pána Ježiša Krista, tak bez ohľadu na to
akúkoľvek pestrú nadstavbu na ne vybudujeme, tieto nebudú nič
prospešné, lebo pri prvej vážnejšej skúške neobstoja.
Tu je potrebné zdôrazniť,
že posudzovanie učenia zďaleka nie je len úlohou Vieroučného
výboru, Zboru biskupov alebo farárov. Je to povinnosťou každého
veriaceho, ktorý Ježiša Krista miluje, a ktorý nemôže
súhlasiť alebo tolerovať v cirkvi učenie, ktoré je v protiklade
s tým čo pozná z Božieho slova. Iba tak bude cirkev pripravená
posúdiť čo je dobré a držať sa toho, a odmietnuť to čo je
zlé. A to je povinnosťou aj nás ako rodičov, aby sme dbali o
kresťanské vzdelávanie našich detí, o to, aby mali prístup k
prameňu čistej a živej vody, ktorou je náš pán Ježiš Kristus.
Autor: Jaroslav Mervart
Dátum: 12.8.2011
|