|
Keď
je hriech hriechom
Aj na Slovensku je už
bežné, že pojem hriech ako taký je už iritujúci
pre mnohých. Sú hlasy, ktoré hovoria musíme
hriech inak pomenovať, lebo neveriacim to vadí. Problém
je ak to prekáža aj kresťanom. Ako kresťanom by nám
nemalo prekážať hriech pomenovať hriechom, lebo vystihuje
niečo čo nie je dobré pre ľudský život. Vo svojej
podstate je hriech prestúpením Božej vôle.
Človek ignorovaním toho, čo Boh povedal sa dostáva do
sporu s ním, ale aj do sporu s ľuďmi. Vo vzťahu k ľuďom
je hriech skutok, ktorý narúša dobré vzťahy
medzi sebou navzájom. Hriech ničí a rúca to, čo
je dobré, privádza do skazy. Či už ide o hriechy
veľké ako sú vraždy a pod. alebo o tzv. malé
hriechy, ktoré sa nám javia ako neškodné, a
často sa to tak aj ospravedlňuje - ako maličkosť. Biblia o
hriechu nehovorí ako o maličkosti. V konečnom dôsledku
je hriech akéhokoľvek druhu niečo, čo človeku bráni
pristúpiť k Bohu a prebývať pri ňom. Hriech vyzlieka
človeka z jeho ľudskosti. A kde niet ľudskosti tam prebýva
diabol, aj keď by sa obliekol do cirkevného rúcha, či
schoval sa za postavenie, či kresťanstvo.
Adam bol Boží, ale
keď zhrešil schoval sa pred Pánom Bohom. Schovávanie
sa za kríky nespôsobilo odpustenie, neušiel následkom
svojho počínania. Môžeme byť šťastnými
kresťanmi, že vieme jednú veľkú vec. Pán Boh
nám odpúšťa naše hriechy pre zásluhy Pána
Ježiša Krista. Nie je to samovoľný akt, keď ako človek
nič nemusím robiť, a Pán Boh mi odpustí aj
tak. Milosť Božiu berú nadarmo namyslení posmievači,
ktorí vravia, že čím viac hrešíme tým
viac nám Boh odpustí. Odpustenie nesie v sebe aj
predpoklad túžby po zmene života. Keď ten, čo hreší
svoje konanie nepovažuje za hriech, potom necíti ani potrebu
zmeny vo svojom živote. Ak sa hriech stane štandardom v živote, u
takého človeka sa nezmenia hodnoty, ani postoj k životu
iných ľudí len tak. Hriech je súčasťou
každodenného konania v žití daného človeka.
Nešťastím je ak
tento človek je v postavení, kde sa jeho hriešne konanie
každodenne prejavuje v praktickom živote a má negatívny
dopad na život iných ľudí. Kresťan nemá kresťanskú imunitu, povolenie,
od Pána Boha konať
beztrestne. Tým, že sme kresťania máme právo
viac hrešiť, lebo nám Boh odpustí? Tým, že
sme evanjelici máme právo meniť Božie slovo? Tým,
že sa hlásime ku Kristovi máme právo nadvlády
nad inými ľuďmi? Keď učeníci chceli zrovnať zo
zemou jedno miesto, ktoré sa im zdalo hriešne, Pán
Ježiš ich pekne skrotil, keď im povedal: „ neviete čieho ste
ducha.“ Túžba po takej moci akú mal Kristus je u
mnohých veľká, ale pre osoh cirkvi a spoločného
života na zemi by bolo oveľa vhodnejšie, keby takíto
neznalci duchovných pomerov v pokání a
modlitbách hľadali Božiu vôľu, a až potom vynášali
svoje tvrdenia.
Pán Ježiš skrotil
učeníkov, ktorí si v danej chvíli mysleli, kto
má moc ma právo. Ježiš mal moc, ale Ježišovi šlo o
záchranu človeka. Nejde aj dnes niektorým dnešným
učeníkom len o preukázanie moci? Nie tej Kristovej
ale svojej. Táto moc od Krista by sa mala využiť tak ako ju
používal Kristus. Inak bude platiť: „choď za mňa satan.“
Svoj hriech nemožno
zakryť
tým, že zhreším proti inému človeku. Sme toho
svedkami, že sa to každodenne deje. Zakrývanie svojich
hriechov vytváraním afér, aby sa odvrátila
pozornosť od hriešnika je starý diablov trik. Ak však ide v
kresťanstve aj o čestnosť a úprimnosť voči sebe, Bohu a
blížnym máme lepšiu radu ako neuviaznuť v kolotoči
hriechu.
Pokánie je vecou
srdca, ale i vonkajšieho prejavu kresťanského života.
Podmienkou je si priznať, že som zhrešil a vidieť svoj hriech.
Nebyť ako Ananiáš so Zafirou. V tom by mala ísť
cirkev a jej členovia príkladom. Kde sa však namiesto
pokánia nabáda k nevraživosti, a teda k ďalším
hriechom - kvôli zakrytiu svojich vín, tam cirkev
nemôže byť svetlom a požehnaním pre svoje okolie. Tam
ľudia nechodia do chrámu s čistým srdcom, ak svoje
hriechy zľahčujú na úroveň bezvýznamnosti.
Kde niet pokánia nasledujú ďalšie hriechy, a ešte
väčšia snaha zakryť svoje zlé úmysly. Dnes sa
aj v cirkvi presadzuje vyvyšovanie sebaúcty, a tak poniektorí
svoje hriechy nepovažujú za prekážku k tomu, aby sa
s nimi postavili pred Pána Boha. Pomáha im v tom
falošná náuka, ktorú si prisvojili a znie - keď
my hrešíme to nie je hriech. Hriech neprestáva byť
hriechom len preto, lebo niekto má nejaké postavenie.
Hriech nie je zlom len preto, lebo niekto dá hriechu iné
meno. A tak sa dnes zlo nemenuje zlom, ale nedorozumením,
maličkosťou, nezhodou, a to aj vtedy, keď následky sú
zhubné pre iných ľudí. Hriech je hriechom, aj
keď mu dáme iné meno. Zjemnenie pomenovania nemení
závažnosť priestupku. Ak by konanie, ktoré spôsobuje
narúšanie vzťahov, rozbíja rodiny, zbory, závisť,
hnev, zloba a podobné neduhy neboli hriechom, tak by nebolo
toľko zloby a vnútornej zášte medzi ľuďmi. Boha
milujúce srdce si predsa nemôže pestovať záhradku
zloby, a následne pomenovať ovocie tejto záhradky
láskou. Úmyselne ubližovanie nepomenuje napomenutím.
Vraždu nepomenuje nehodou. Ohováranie zdieľaním sa.
Osobnú zaujatosť objektívnosťou. Smilstvo svojim
právom. Klamstvo pravdou. Pravdu lžou.
Ak ľudia cirkev
opúšťajú, je to kvôli tolerovaniu, či podpore
hriešneho konania, neláske, prenasledovaniu v cirkvi. Hriech
v každej podobe spôsobuje to, že cirkev a viera v rodinách slabne.
Vonkajšie budovanie inštitúcie bez vnútornej
stability, bez pravdivosti života v Kristovi nie je skutočnou
cirkvou, a verím, že o to nám evanjelikom nejde.
Budovať len navonok je ako stavať vzdušné zámky.
Krásne vízie, ale žiť sa tam nedá. Kresťanstvo
nie je o krásnych (ale prázdnych) víziách
jednotlivcov, ale má byť o krásnom večnom živote pre
všetkých. Do tohto života hriech nepatrí. Vieme, že
hriech a hriešne túžby sú súčasťou života,
ale Kristus povedal svojim učeníkom, že už nie sú zo
sveta, aj keď tam žijú. Kde sa hriechu dáva priestor
tam rastie aj jeho následok. Kde sa dáva priestor
Kristovi tam hriech odumiera a rastie kráľovstvo Božie.
Otázkou je, čo robíme s hriechmi?
Autor: Ľubomíra
Mervartová, ev. farárka
Dátum: November
2010,
Mengusovce
|