|
Duch
Svätý ako záruka, pečať.
Hlavnou úlohou Ducha Svätého nie
je uspokojiť nás v našom ľudskom bez Boha zameranom zmýšľaní. V prvom
rade kresťanom bol Duch Svätý zoslaný ako Radca, Pomocník. On je aj
ten, ktorý dbá na čistotu nášho vzťahu k Bohu usvedčujúc nás z hriechu,
že niet v nás Božej spravodlivosti (všetci zhrešili a nemajú slávu
Božiu). Niet v nás Božej spravodlivosti, lebo niet v nás Božej pravdy.
Bez pravdy sa nedá ísť do neba. Lebo Kristus, ktorý je bránou do neba
On je pravda a Duch Svätý je Duchom pravdy. V Zjavení Jána čítame aj
slová, že do nového Jeruzalema vojdú len tí, ktorí sú zapísaní v
Baránkovej knihe života. Nevojde doň nik kto koná ohavnosť, lož (Zj 21,
27). Ani tí, ktorí sa nekajali zo svojich vrážd, ani zo svojho
travičstva, ani zo svojho smilstva, ani zo svojich krádeží (Zj 9,21). V
zozname tých, ktorým bude brána Kráľovstva Božieho zatvorená, sú teda
uvedení aj tí, ktorým sa podvod, klamstvo a lož stali prostriedkami
žitia na zemi. To sú tí, ktorí zapierajú pravdu Božiu každodenným
obcovaním v neprávostiach, spôsoboch sveta.
Aj keď žijeme ako kresťania z milosti Božej, ktorá nám bola daná v
Pánovi Ježišovi Kristovi, predsa to neznamená, že Dekalóg Božích
prikázaní je pre dnešnú dobu neplatný. Že stačí len veriť v Pána Ježiša
Krista a On nám všetko odpustí. Pán Boh nezrušil príchodom svojho Syna
na zem svoje prikázania. Láska k Bohu sa dokazuje vernosťou k Jeho
slovu. Boh ma miluje, a tak ako Kristovi patriaci, chcem milovať teraz
to čo je Božie. Chcem sa učiť Jeho pravidlám žitia.
Je samozrejmosťou, že svet kresťanov nehodnotí ako tých, ktorí sú
ospravedlnení z milosti Božej, lebo svet milosť Božiu nepozná. Svet ale
život kresťanov hodnotí podľa Dekalógu, hlavne podľa jeho druhej časti,
ktorá sa týka povinnosti voči ľuďom. Ján píše konkrétne, kto nebude mať
prístup do Kráľovstva Božieho. Je to na základe požiadaviek prestúpenia
Dekalógu.
Duch Svätý je Duchom pravdy. Ak sa kresťan odvoláva na Ducha Svätého
ako na pravú záruku svojho kresťanstva, potom aj plnenie pravidiel
Dekalógu mu Duch Svätý bude pomáhať plniť. Ježiš neprišiel zákon
zrušiť, ani neprišiel zákon Boží meniť, ale naplniť. Duch Svätý nás
nevedie do zákonníctva litery, ale k naplneniu litery. Nie preto, aby
bolo vidno akí sme dobrí veriaci (všetko perfektne dodržiavame) resp.
aby sme takto získali body (zásluhy) u Pána Boha, ale preto, že Duch
Svätý nás robí dobrými, poslušnými Božími deťmi, pre ktorých Božie
požiadavky pre vzťah k Bohu a k ľuďom nie sú bremenom, ale normálnym
spôsobom života (aj keď s mnohými bojmi tu na zemi pri žití Božej
vôle).
Duch Svätý je Duchom pravdy a je nám daný ako pomocník od Pána Boha.
Asi je ťažké si predstaviť, že by nám pomáhal klamať, kradnúť, aby nám
pomáhal prestupovať Božie pravidlá. On je Svätý Duch, ktorý vnáša do
nášho života život Kristov. Takýto Duch Kristovej svätosti a pravdy by
mal napĺňať život kresťana. Lebo odvolávať sa na Ducha Svätého ako na
*záruku* našej pravej zbožnosti a byť tolerantní, či podporovať v
hriechoch ľudí doma, či v cirkvi s Duchom nemá nič spoločné. Určite nie
s Duchom Božím, Duchom Kristovým. Duch Svätý sa nepodieľa na
prestupovaní Bohom daného slova. Ak sa na neho odvolávame pri
vyjadreniach, ako je napríklad „veď čo, keď si niečo ukradol (z ofery),
veď aj Judáš bol zlodej a chodil s Kristom“, tak to nie je v
súlade s prácou Ducha Svätého, a asi ťažko takýto človek obstojí pred
Božím súdom.
- Ako kresťan tým dosvedčuje, že nemá lásku k tomu človeku,
ktorý v tomto prípade kradne, lebo ho ponecháva v zlom skutku. A odmena
za hriech je smrť.
- Nemá lásku ani k tým, ktorých dotyčný okráda, lebo dovolí
aby siahol na majetok (milodar) iného a privlastnil si niečo čo mu
nepatrí. Ako kresťan dovolil, aby dotyčný na inom človeku páchal
neprávosť. ( Po vykonanom skutku ani nenapomenul, že je to zlé.)
- Nemá ako kresťan ani lásku k Bohu, lebo tak dosvedčuje, že
Božie slovo nie je pre neho až tak záväzné, a považuje to za maličkosť
takto prestupovať Božie prikázania.
- Napokon nemá ani lásku k sebe, lebo ako človek vykúpený
Kristom vydáva zlé svedectvo o svojej viere.
Tých príkladov zo života by sa určite našlo mnoho. Manželská nevera či
predmanželské spolužitie, špekulatívne jednanie, okrádanie v každej
podobe doma, v práci, cirkvi, spoločnosti, falošnosť, uctievanie iných
božstiev, veštenie, držanie sa povier, hľadanie ľudských ciest do neba
napriek vyznaniu, že sme kresťania a pod.
Duch Svätý je Duchom pravdy. Nepotrebuje barličky zo sveta, aby človeka
viedol po Božej ceste. Duch Svätý je zárukou Božej kvality, ktorú by si
každý rád privlastnil. Svojho Ducha však Pán Boh dáva tým, ktorým chce.
Nezískavame Ho častým odvolávaním sa na Neho, ani ako certifikát po
absolvovaní určitého programu, seminára či školenia.
V Skutkoch apoštolských čítame ako si chcel Šimon za peniaze kúpiť
skladanie rúk, lebo videl, že keď apoštolovia v Samárii skladali ruky
na Kristových učeníkov, tí prijali Ducha Svätého (Sk 8,17-19). Šimon
videl prácu apoštolov a aj on chcel mať účasť na tom úžasnom Božom
diele. Bez ohľadu na Božie poverenie, či to má, alebo nemá konať, on
chcel, zaumienil si mať to čo apoštolovia. Aby on ako človek zložil
ruky na iného, a ten druhý príjme Ducha Svätého. Veď či je zlé, aby
ľudia mali Ducha Svätého? Zlé to nie je. Kiež by mal Ducha Svätého
každý. Ale žiaľ každý ho mať nemôže. Ježiš pred vstúpením hovorí
učeníkom, že svet Ducha Svätého nemôže prijať. Len ten, ktorý Krista
pozná.
Boh nepotvrdí niečo, čo nie je Jeho. Za peniaze sa u Boha nič nekupuje.
Takýto biznis Pán Boh neprevádza. A tak apoštol Peter hovorí Šimonovi,
o ktorom v 8. kapitole v 13 verši čítame, že uveril a dal sa pokrstiť,-
„tvoje srdce nie je úprimné pred Bohom.....“ Šimonovi nešlo o plnenie
Božej vôle, ale aby on bol viditeľný. Predtým bol známy
čarodejník a teraz chce byť známy znova, teraz ako Boží muž. Kto vie
ako napokon Šimon skončil. Či sa na napomenutie apoštola Petra dal na
pokánie, alebo predsa len ďalej žil v tom starom zmýšľaní, a uveril
zase neskôr niekomu, kto prišiel do mesta s iným učením, filozofiou, a
on zase zatúžil po inej, novej moci, bez ohľadu na to, čo je to za moc
a k čomu vedie. Sú takí ľudia, ktorí v každej dobe prijímajú to, čo
práve letí. Keď kresťanstvo tak kresťanstvo, raz sú liberáli a raz
pietisti, raz tajní raz misionári, raz extrémne povoľní potom extrémne
prísni, raz ľahostajní zrazu dôslední - podľa situácie. Keď veštenie
tak veštenie, keď voľnosť mravov, tak voľnosť mravov. Vždy sú však
medzi tými, ktorí chcú byť v tom novom aktívni. Šimon túži po tom, aby
bolo vidno, že on má Božiu moc, ktorou môže podľa svojej vôle
kedykoľvek disponovať. Ohurovať iných a rásť vo svojich očiach. Keď
čaroval ľudia ho obdivovali a hovorili o ňom, že má Božiu moc.
Lichotilo mu, že ľudia o ňom tak vysoko zmýšľajú. Veľa z toho čo sa aj
dnes za Božiu moc a vôľu vyhlasuje, má v skutočnosti s Božou vôľou a
mocou iba málo (ak niečo vôbec) spoločné. Najčastejšie sa táto veta
používa ak chce niekto niekomu zalichotiť.
Pri apoštoloch Kristových Šimon spoznáva, že jeho čarovanie nemalo s
Božou mocou nič spoločné. A tak chce získať skutočnú Božiu moc a myslí
si, že to pôjde za peniaze. Je bohatý, keďže staré zamestnanie mu dobre
vynášalo. Myslí si, „Cirkev je chudobná, potrebuje peniaze, pôjdem a
kúpim si tú Božiu moc. Budem mať záruku svojich výnimočných
schopností.“
Pánu Bohu však ide o to, aby človek, na ktorého sa kladú ruky, chcel
Ducha Božieho v prvom rade za pomocníka a radcu pre svoj kresťanský
život.
Šimon chcel mať Boží dar, ktorý mu Boh nedal a tak si ľudsky pomyslí:
“dám peniaze a získam to čo je Božie“. Bývalý čarodejník, ktorý sa
ocitol v spoločnosti apoštolov chce inú moc, už nie na čarovanie, ale
chce moc Božiu. Chce pôsobiť v cirkvi. Svoj zámer ide aj uskutočniť.
Apoštolom prinesie peniaze, aby mu dali moc, ktorú majú od Boha oni. Od
apoštola Petra sa mu však dostáva nečakanej odpovede: „kajaj sa zo
svojej prevrátenosti....“ Peter tu nehovorí “Som rád Šimon, že si
pochopil potrebu spolupráce. Sme radi, že nám chceš pomôcť pri Božom
diele, pri budovaní kráľovstva Božieho na zemi.“.
Veď ako by to Peter mohol povedať. Veď ako by človek, ktorý slúži
svojou mysľou ešte inému bohu, mohol klásť ruky na vykúpených
Ježišových učeníkov a modliť sa za nich, aby prijali Ducha Svätého, keď
on sám je ďaleko od Božej spravodlivosti a milosti. Slová, že nemôžme
slúžiť dvom pánom, že nemôžme slúžiť živému Bohu a zároveň démonom,
modlám, či svojmu egu, dávajú apoštolovi Petrovi odvahu priamo povedať
Šimonovi: „To čo robíš Šimon, aj keď si povedal, že veríš v Krista, a
dal si sa pokrstiť - je neprávosť, kajaj sa“. Boh ani jeho dary sa
nezískavajú peniazmi, vzdelaním, šikovnosťou, schopnosťami, ani vzťahmi
s farárom, či známym kresťanom.
Nezabúdajme, že Duch Svätý ako záruka Božej vôle a Jeho zasľúbenia je
nám daný nielen preto, aby sme došli do cieľa, ale že je aj zárukou
toho, akými spôsobmi sa do cieľa dostaneme.
Duch Svätý bol, je a zostáva platnou zárukou - pečaťou svätej,
pravdivej cesty Božej v živote Kristovho nasledovníka.
Autor: Ľubomíra Mervartová, ev. farárka
Dátum: 31.5.2007
|