|
Desatoro v dnešnej dobe
Ak sa aspoň trochu zaujímame o vývoj situácie na
Slovensku, v Európe alebo vo svete nemôžeme prehliadnuť
skutočnosť, že všade sa hovorí o kríze. Avšak nielen o
kríze finančnej či ekonomickej, ale tiež o kríze hodnôt.
Tá prvá, hospodárska kríza sa dá vyložiť aj ako normálny
či prirodzený jav, ktorý z podnikateľského prostredia
odstraňuje všetko nefunkčné a neefektívne – čo sa za
roky nahromadilo, a na druhej strane zanecháva to čo je
zdravé a funkčné. Čiže má na podnikateľské prostredie
očistný účinok.
Sú tu však
dve „ale“. Prvé sa týka toho, prečo sa v spoločnosti
nahromadilo veľa skazeného či neefektívneho. Tu je
potrebné jasne pomenovať príčiny, ktoré k tomu viedli,
aby sme sa týmto problémom mohli vyhnúť v budúcnosti.
Druhé „ale“ sa týka neštandardných zásahov do
podnikateľského prostredia, kde štáty bránia bankrotu
neefektívnych spoločností, napr. tých ktoré sú už
„príliš veľké“. Ďalším problémom je deformácia
ekonomického prostredia netransparentným rozdeľovaním
„peňazí zvonku“ (napr. eurofondy), ktoré následne
skresľujú pohľad na výkonnosť firiem na trhu. O
sprievodnom korupčnom prostredí už bolo povedané v
médiách či na rôznych konferenciách viac než dosť.
Riešením je aby tieto peniaze prúdili skôr do
infraštruktúry (chýbajúce či rozbité diaľnice či cesty,
vybavenie miest a obcí), pretože v podnikateľskom
prostredí často narobia viac škody ako úžitku.
Veľa
podnikateľov však za vážnejší problém než hospodársku
krízu považuje práve krízu hodnôt. A to práve tých
kresťanských hodnôt, na ktorých bola celá západná
civilizácia postavená, a na ktorých rástla. Dnes sa
situácia vplyvom falošných sociálnych istôt, neúmerných
zásahov štátu do podnikateľského prostredia, a
úradníckym riadením „zo vzdialeného centra“, bez
poznania situácie v jednotlivých regiónoch, výrazne
mení. Pohľad na realitu je skreslený, a následne sú
skreslené aj návrhy na to čo je potrebné riešiť a ako.
Nie náhodou v takomto prostredí má často človek dojem,
že krátkodobý prospech a špekulovanie je výhodnejšie než
zásadový postoj, poctivá práca či snaha o osobný či
profesný rast.
Ľudia
dnešnej doby ako keby zabudli na to, prečo sa západná
civilizácia rýchlo a úspešne rozvíjala, a dnes tieto
základy začína sama spochybňovať. To pripomína známy
kreslený vtip, kedy sa v korune stromu, medituje o tom,
že tie korene nám netreba, vraj potom bude ešte lepšie.
Relativizujú sa aj ďalšie hodnoty, nielen v štátnej a
podnikateľskej sfére, ale v spoločnosti všeobecne.
Prekvitá korupcia, vznikajú rôzne kauzy, nefungujú
úrady, je slabá vymožiteľnosť práva, vo spoločnosti
klesá formácia a poriadok, rastie rozvodovosť, rodičia
nezvládajú výchovu detí a pod.
Kríza
hodnôt je teda v spoločnosti realitou. Tu je však na
mieste otázka, ako na tento stav reaguje inštitúcia,
ktorá má byť nositeľom týchto hodnôt – kresťanská
cirkev? Je si vedomá zmeny vývoja v spoločnosti, a ak
áno, koná adekvátne? Alebo skôr vezie na voze sveta, kde
je zatiaľ ešte stále vcelku dobre, a tak prečo to
kritizovať? Prečo tento vývoj v spoločnosti neoznačíme
ako reálny problém, a nemobilizujeme v snahe byť
nositeľom zmeny – návratu k biblickým hodnotám ako
základu spoločnosti?
Tu sa
dostávame k otázke, aká je vlastne situácia v cirkvi. Na
jednej strane vidíme vo svete, ale aj u nás inovátorov,
ktorí vyzývajú k akcii, k snahe zmeniť stav, k
priblíženiu sa neveriacim. Všetko by bolo v poriadku, ak
by tá akcia či zmena bola biblická. Avšak za niekoľko
rokov pozorovania zreteľne vidno, že sa nejedná o
razantnú a biblickú obnovu na spôsob Eliáša, ale skôr o
inšpiráciu a obdivovanie tohto sveta. Základom je
používanie tzv. moderných „manažérskych metód“, ktoré sú
často odvodené od populárnej psychológie, zvyčajne bez
akéhokoľvek spojenia s Bibliou resp. hodnotami, ktoré
vyznáva (tu je na mieste otázka kam to doviedlo
podnikateľský sektor). Ďalej sa tu aplikuje „úžasná
empatia“ pre neveriacich, kde sa skúmajú a plnia ich
potreby (aké však má potreby človek zo sveta asi dlho
hovoriť netreba). Táto „empatia“ je tak zvýrazňovaná, že
človek má miestami dojem, že títo „novodobí
evanjelizátori“ tento svet v skutočnosti skôr obdivujú,
než by sa ho snažili zmeniť (čo žiaľ často vidno aj na
praktikách, ktoré sami používajú). V snahe priblížiť sa
neveriacim ľuďom a zároveň „neuraziť ich sebaúctu“ sa
pri zvestovaní evanjelia vynecháva všetko, čo by
„zákazníka“ mohlo pohoršiť, a tým pádom sa z evanjelia
namiesto lieku stáva akási sladká limonáda, ktorá
nielenže nevylieči, ale zároveň oklame, keď u
neveriaceho navodí pocit falošnej istoty spasenia – bez
náznaku pokánia, oľutovania svojich hriechov a zmeny
doterajšieho spôsobu života.
Dovolím si
však tvrdiť, že ani druhá skupina nereaguje na
zmenu situácie v spoločnosti adekvátne. Snaží sa síce
držať biblického základu, jasne pomenovať a spochybňovať
bludné smery v cirkvi, avšak to čo chýba je jasné
pomenovanie negatívnych javov v našej spoločnosti a
aktívna snaha o biblickú obnovu. Doba sa mení, a cirkev
by mala rozumieť týmto zmenám, analyzovať problémy,
ktoré so sebou prináša, a ponúkať trvalé a nemenné
biblické hodnoty ako základ pre človeka a
spoločnosť – v každej dobe. Inými slovami, nezáleží či
sa práca vykonáva manuálne ako pred 2000 rokmi, alebo sa
dnes riadi cez tablet alebo smartphone, biblický základ
pre dobrý vývoj človeka, vzťahov a spoločnosti je stále
ten istý. Vďaka Bohu aj dnes môžeme vo svete vidieť
kazateľov a zbory, ktorí takto postupujú a udržiavajú
svetlo čistého evanjelia pre túto, ale aj pre ďalšie
generácie.
V Biblii má
nepochybne špecifické postavenie desatoro, ktoré je
okrem Božieho návodu pre život zároveň aj akýmsi
zrkadlom, ako žijeme svoj život vo svetle Božieho slova.
Spomínam to preto, lebo skoro všetky negatíva, ktoré
vidíme v dnešnej spoločnosti sú zároveň v protiklade
práve s desatorom. To v kontexte vývoja spoločnosti
jasne vypovedá o autorite a správnosti Božieho slova, a
to nielen v oblasti Starého zákona, ale najmä vo svetle
Novej zmluvy, ktorá nám zároveň ponúka návod, ako skrze
pána Ježiša Krista nájsť cestu k pravde, láske,
spravodlivosti a pokoju. Aj v tejto dobe, zvlášť v
situácii v ktorej sa spoločnosť nachádza je potrebné sa
vrátiť k čistému biblickému učeniu a jednoznačne sa
dištancovať od nekalých praktík tohto sveta. Je potrebné
neustále opakovať význam desatora, ale nielen formálne,
ako sumy príkazov a zákazov, ktoré človeka zdanlivo iba
obmedzujú. Je preto dôležité vyučovať a vysvetliť význam
jednotlivých prikázaní, ako tých, ktoré sú z dlhodobého
hľadiska pre človeka užitočné a prospešné. Tiež o
dôležitosti vytrvať aj keď sme pokúšaní, a kontextu
situácie veľmi nerozumieme, pretože Božia múdrosť je
vyššia ako ľudská múdrosť, a Boží plán je vždy dokonalý.
Často neskôr, v svetle iných skutočností, tento
význam pochopíme, a to na prospech svoj aj ľudí okolo
nás.
Na troch
príkladoch sa pokúsim krátko naznačiť prečo je téma
desatora aktuálna aj dnes.
Určite nie
je potrebné dlho hovoriť aký význam má prikázanie
nekradnúť. Ak aj niekto prehliada tieto problémy v
spoločnosti keď boli poškodení iní, určite sa bude
dožadovať spravodlivosti v prípade ak sa jednalo o jeho
samého. Potom už určite budeme počuť „takto to predsa
nejde, takto sa nič nedá vybudovať...“.
Druhým
príkladom môže byť cudzoložstvo. Snáď ani dnes nik
nepochybuje o tom, že pre zdravý vývoj a výchovu detí, a
tiež pre spolunažívanie manželov je rodina tým najlepším
miestom. A práve v tejto oblasti môže nevera rozbiť viac
ako si zvyčajne daná osoba v príslušnej chvíli vie
predstaviť. Ruší integritu a svedomie jednotlivca, ale
aj kvalitu manželského vzťahu a funkčnosť rodiny.
Tretím
príkladom môže byť príkaz „nevysloviť falošné
svedectvo“. Je úplne jasné, že ak by sa to dialo na
súde, tak sa vo väzení môže ocitnúť nevinný, a naopak
zlodej ostáva na slobode. Podobne nie je dlho potrebné
hovoriť o tom, koľko škody vedia narobiť nepravdivé či
vymyslené obvinenia šírené po dedinách cez metódu JPP
(jedna pani povedala), alebo nebodaj cez média...
To sú len
tri stručné príklady stálej aktuálnosti príkazov
desatora, a iba niekoľkých dôvodov prečo sú tak potrebné
pre zdravé fungovanie spoločnosti. Tých príkladov a
možností zdôvodnenia a vysvetlenia desatora je
nepochybne oveľa viac, ale to už je výzvou nielen pre
kňazov, ale pre všetkých veriacich.
Aj napriek
tomu, že túto dobu je možné charakterizovať tým, že sa
opúšťajú Božie princípy pre život človeka, kde človek
chce byť Bohom, je možné aj dnes nájsť niektoré nové
možnosti a ako osloviť neveriacich, a prezentovať
tak nadčasovú a univerzálnu pravdu Slova Božieho pre
život každého z nás, pre celú spoločnosť. Potrebujeme
lepšie poznať Božie slovo, aby sme vedeli odlíšiť čo je
Božie a ľudské, a pevne sa ho držali v našom srdci. Iba
vtedy vidíme veci také aké naozaj sú, a vieme na to s
Božou pomocou správne reagovať.
Nech nám k
tomu náš Pán Ježiš Kristus pomáha. Amen
Autor:
Jaroslav Mervart
Dátum: Apríl 2013, Mengusovce
|