|
Božie slová nepominú
31. október. Čím je
tento deň
významný? Svet si tento deň vyhlásil za „deň
sporenia“. Je to až paradoxné k tomu, čo znamená
pre nás evanjelikov tento deň. Nie peniaze a odpustenie
hriechov za ne, ale milosť Božia je nám zdarma ponúkaná
nebeským Otcom v Ježišovi Kristovi. Ak v tento deň svet
myslí na to, ako si šetriť bohatstvo tohto sveta, ako sa
zabezpečiť, my evanjelici máme pamätať na to, ako si
zhromažďovať poklady v nebi a „zabezpečiť sa“ na záverečné
zúčtovanie. Veď keby sme získali aj celý svet
a dušu si zatratili, čo nám to pomôže. A tak v tento
deň myslíme na to Božie bohatstvo, ktoré je nám
potrebné k životu časnému i večnému.
Dr. Martin Luther
nebol
človekom pasívnym vo svojom živote, ale premýšľal
nad svojím životom a hľadal milostivého Boha.
Nenachádzal Ho. Videl svoju nehodnosť pred Bohom, svoju
hriešnosť, ktorá napriek modlitbám a rôznym
duchovným cvičeniam trápila jeho dušu. A tak pred
Bohom stál hriešnik, ktorý
zúfalo hľadal spôsob, ako sa zbaviť svojich hriechov,
keď skutky nepomáhali utíšiť hriechom poznačené
svedomie. Reformačný objav, že z milosti Božej bez našich
zásluh, len pre Kristove zásluhy sme my, hriešni ľudia
spasení, priniesol pokoj a radosť hľadajúcemu
mníchovi Martinovi. Mysliac na Božie dielo reformácie,
z ktorého sme aj my na Slovensku čerpali a čerpáme
požehnanie, môžeme porovnávať novodobé hnutia
zakladania zborov šíriace sa naprieč cirkvami, ktoré
sa spoliehajú na ľudské metódy a schémy.
K tomu používajú rôzne príručky,
štatistiky a na základe vyhodnotenia pracujú v zbore.
Osobné skúsenosti však môžu len potvrdiť, že
je to zavádzajúce učenie, vzdialené od Božieho
pohľadu na realitu zboru, či života človeka veriaceho, či
neveriaceho. Spomeniem dnes len odklon od Písma Svätého.
Ak diabol v raji vniesol do ľudského srdca a mysle pochybnosť
o pravdivosti toho, čo Boh povedal a následne človek v túžbe
po moci stať sa bohom, zapochyboval o Bohu a pravde Jeho slov,
zhrešil. Dnes je to spochybnenie Slova, ktoré je pre nás
pravidlom a meradlom v živote. Spochybnenie Biblie.
Preklad Biblie pod
názvom
„Nádej pre každého“ (NPK) je toho dôkazom.
Ak si pripomíname reformáciu, použijem len jeden verš
z tohto prekladu na ukážku; a to z ev. Lukáša11 kap.
41 verš, ktorý v tomto preklade znie takto:„Či štedrosť
nie je najlepším dôkazom vašej čistoty?“ V danom
texte Pán Ježiš vytýka farizejom, že sa starajú
o vonkajšie prejavy zbožnosti, ale ich srdce je plné zlého.
A my vieme, že Pán Boh takúto bohoslužbu nemá
rád. Boh od nich, ale i dnes od nás , žiada
spravodlivosť a lásku Božiu. Navonok boli zbožní,
ale v srdci uctievači zla.
V našom evanjelickom
preklade čítame: „Ale dajte ako almužnu, čo je vo vnútri,
a máte všetko č isté.“ Jednoducho by sme mohli
povedať – daj svoje srdce Bohu, potom máš všetko čisté.
Ale preklad NPK hovorí, že ak dáš peniaze – ak
budeš štedrý, je to znak tvojej čistoty. Toto nie je
biblické učenie. Neočisťujeme sa svojou štedrosťou. Veď
Boh od nás nič nepotrebuje. Jemu patrí všetko. Ani
náš evanjelický text v tomto prípade nespomína
nič o štedrosti či lakomstve veriacich, ale hovorí o vnútri
človeka. Ak srdce nie je pri Bohu, žiadne náboženské
obrady nám nepomôžu. V praxi by to potom znamenalo
podľa tohto prekladu, že príde do zboru bohatý
mafián, zaplatí nám všetky výdavky a my
ho vyhlásime za čistého? (či štedrosť nie je
najlepším dôkazom vašej čistoty?). Niet v nás
potom ani lásky Božej ani lásky k tomu človeku, lebo
láska rozliata skrze Ducha Svätého v našich
srdciach chce zachraňovať od hriechu aj toho dotyčného,
ktorý má síce mnoho peňazí alebo je
mnoho štedrý k cirkvi, ale jeho srdce je plné
neprávosti. Inak by to znamenalo, že od bohatých
chceme v cirkvi len peniaze, ale nezáleží nám
na nich, na ich spasení a na tom, aby mali večný
život. Alebo by to znamenalo, že bohatý je spasený zo
štedrosti voči zboru a chudobný z viery.
Reformácia znamená
aj návrat k Písmu, ako k niečomu, podľa čoho máme
rozsudzovať v živote, čo je dobré a čo zlé. Podľa
čoho máme riadiť svoj život vo viere. Preto dbajme na to,
čo čítame, aké preklady berieme do rúk. Čo
bude sýtiť naše kresťanské duše, takými
kresťanmi budeme. A my máme stáť v poznanej pravde,
lebo ako povedal Pán Ježiš, keď prosí nebeského
Otca za svojich učeníkov: „Posväť ich v pravde –
Tvoje slovo je pravda.“ (J 7,17) Ak niekto mení, čo Ježiš
povedal, ako môže poznať pravdu o sebe i o Bohu. Boli by sme
zase ako za Luthera v dobe temna, keď ľud prijímal, čo sa
mu predkladalo a nik neskúmal, či to Boh tak skutočne
hovorí. Meniť Ježišove slová – to nie je moderný
preklad Biblie, ale to je to diabolské na počiatku, a to
spochybniť, že Boh má pravdu a vniesť svoj výklad.
Pán Ježiš nekritizoval, že farizeji a zákonníci
by mali malú známosť Písma. Pán Ježiš
kritizoval ich ľudský výklad Písma, ich
vonkajšiu zbožnosť úst bez vnútornej spojitosti s
Bohom. Význam „Sola scriptura“ (jedine Písmo)
predstavuje princíp konečnej autority a zákona, na
ktorý sa môže veriaci človek spoľahnúť, ale i
kedykoľvek odvolať. Spochybnenie autority Písma presúva
túto autoritu na človeka, akoby on mal právo povedať,
čo je správne a Božie, a ako chceme veriť. Pravidlá
sú Bohom dané a my ľudia ich máme rešpektovať.
Bázeň pred Bohom rešpektuje Jeho slovo také, aké
je.
Autor: Ľubomíra Mervartová
Dátum: 30.9.2006
|